Náš zákazník, náš pán

13. října 2009, 14:54 - Ivan Pilný
13. října 2009, 14:54

Budování důvěry je investice do budoucnosti

Jediný, kdo do vaší firmy přináší peníze, je zákazník. To je obecná pravda, kterou je třeba respektovat zejména v době krize. Firmy na českém trhu soutěží o zákazníky tím nejjednodušším, na českém trhu relativně dobře fungujícím způsobem – snižováním cen. Strategie, byť pro zákazníka příjemná, vyvolává cenové války a je pro řadu firem likvidační. Díky internetu a vyhledávačům zaměřeným na cenu se šíří rychleji než pandemie.
Je cena opravdu to jediné, co nám přitahuje spokojené klienty? Své zákazníky bychom neměli naštvat. Banální, ale vzpomeňte si na hovory s pracovníky call center nebo pokusy o reklamace výrobků. Nepoučujte své zákazníky, neříkejte jim, že se chovají neprofesionálně, neraďte jim, aby se uklidnili. Nenechte se rozčílit, nezdůrazňujte chyby zákazníků a jejich podíl na vzniku potíží. Nevyhýbejte se řešení problému, nejlépe přímo na místě. Neprovokujte zbytečnými výmluvami, bývají průhledné a frustrace nespokojeného zákazníka narůstá. Nehledejte postup, který je výhodnější pro vás, ale nevýhodný pro kupujícího. To, že nevíte, jak zařídit nápravu, zákazníka nezajímá, přišel k vám vyřešit svou situaci. Koupě a kontakt s vámi by měl být pro zákazníka zážitek. Chcete přece, aby přišel znovu, nebo dokonce vás doporučil známým. Při prodeji fungují reference a certifikáty zdůrazňující kvalitu. Vyplatí se být čestný a upřímný a respektovat, která služba nebo výrobek je pro zákazníka lepší, i když to není ta nejdražší. Budování důvěry je investice do budoucnosti. Vytváření dobrých osobních vztahů je základem a motivací pro zákazníka, aby příště přišel znovu k vám a nezkoumal jen, kdo je nejlevnější na trhu.
Investujte do vzdělávání zaměstnanců. Měli by si uvědomit vazbu mezi svojí mzdou a svým chováním k zákazníkům. V době narůstající nezaměstnanosti jsou vaše požadavky na zaměstnance nejen oprávněné, ale také snadněji dosažitelné, můžete si vybírat. Navíc téměř každý z nás vystupuje v obou rolích, jednou prodává a podruhé nakupuje. Samozřejmostí by mělo být, abychom sami akceptovali požadavky, které klademe na druhé.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít