Nárůst internetové reklamy pokořil ostatní média, rok 2009 slibuje dalších 10 %

28. dubna 2009, 00:00 - jlo
28. dubna 2009, 00:00

V loňském roce narostl objem internetové reklamy téměř o 50 % a navzdory ekonomické krizi je předpoklad nárůstu do roku 2009 o dalších 10 %. Kromě bannerové reklamy mají přitom rozhodující slovo i další formy inzerce. Televize, rozhlas i tisk zůstávají v nárůstech pozadu.

Autor: Jakub Stadler

Unie vydavatelů uspořádala průzkum vývoje internetové reklamy u provozovatelů serverů v roce 2008. Údaje získané průzkumem zpracovala dále společnost PricewaterhouseCoopers a na jejich základě provedla odhad vývoje celého internetového reklamního trhu.

Z výsledků vyplývá, že hrubý objem reklamy na internetových serverech v ČR v roce 2008 rostl dynamickým tempem a dosáhl v hrubých ceníkových cenách 5,085 miliardy Kč. Ve srovnání s rokem 2007 vzrostl celkový objem internetové reklamy o 47,7 %. I přes celkovou zhoršenou hospodářskou situaci očekávají provozovatelé serverů, že objem internetové reklamy v roce 2009 vzroste, ale na základě zkušenosti s vývojem v prvním čtvrtletí roku 2009 odhadují jen mírný růst ve výši přibližně 10 %. V takovém případě celkový objem internetové reklamy v roce 2009 dosáhne 5,593 mld. Kč.

V březnu 2009 provedl SVIT ve spolupráci s kanceláří ABC ČR již poosmé průzkum zjišťující objemy příjmů z internetové reklamy u členů sekce a dalších obchodně významných serverů. Zpracováním dotazníků a následného odhadu vývoje trhu internetové reklamy SVIT pověřil renomovanou auditorskou společnost PricewaterhouseCoopers, která při zpracování výsledků dotazníků a odhadu vývoje objemu celého trhu vycházela také z veřejných údajů o dalších provozovatelích internetové reklamy, kteří se vlastního průzkumu neúčastnili, včetně veřejně přístupných údajů monitoringu internetové reklamy AdMonitoring.

Objem internetové reklamy v letech 2003 – 2009 (v mil. Kč, rok 2009 – odhad)

Zadavatel průzkumu i zpracovatel výsledků při odhadu vývoje celého trhu nevycházeli jen z celkových údajů o „plošné“ reklamě realizované na reklamních pozicích (bannerová reklama), ale vzali v úvahu, že podstatnou složkou reklamních příjmů provozovatelů serverů jsou další formy internetové reklamy, jako je umístění v katalozích, řádková a textová inzerce, přednostní výpisy, klíčová slova, systémy na bázi platby za klik atd. Hlavním důvodem, proč jsou tyto údaje v rámci průzkumu sledovány, je fakt, že se úloha uvedených forem reklamy zvyšuje a současně všechny formy reklamy stále více srůstají. Projevem toho je rostoucí používání bannerů vypadajících jako texty, rozšiřování textové reklamy splývající s plošnou, využívání odkazové reklamy, kupování klíčových slov v aukcích. Nelze opomenout ani fakt, že stále více zadavatelů plánuje své reklamní kampaně současně na bannerové formáty, textovou reklamu i přednostní místa v katalozích. Celkový objem nebannerové reklamy odhaduje PricewaterhouseCoopers v roce 2008 na 1,906 mld. Kč, což znamená nárůst proti roku 2007 o 28,2 %.

Jak ukázaly výsledky průzkumu, zůstává i nadále z hlediska objemu rozhodující formou internetové reklamy bannerová reklama. V případě vývoje hrubého objemu bannerové reklamy PricewaterhouseCoopers odhaduje podle podkladů poskytnutých provozovateli serverů, že bannerová reklama dosáhla v roce 2008 objemu 3,179 Kč, což představuje nárůst proti roku 2007 o 62,6 %.

Předmětem průzkumu bylo také zjišťování výše čistých reklamních příjmů provozovatelů serverů, což lze v současné době dosáhnout pouze dotazováním u provozovatelů serverů. PricewaterhouseCoopers při odhadu celkových čistých reklamních příjmů použil dva postupy. V prvním případě pracoval jen se souhrnnými čísly a nebral v úvahu rozdílnou velikost a tím tržní sílu provozovatelů serverů. Ve druhém případě pak vycházel z předpokladu, že různě veliké servery dosahují také jiné výše slev. Výsledkem je odhad výše čistých reklamních příjmů z bannerové reklamy v intervalu 1,353 až 1,503 mld. Kč, což znamená celkovou výši čistých reklamních příjmů provozovatelů serverů za bannerovou i nebannerovou reklamu ve výši 3,259 až 3,409 mld. Kč.

Při pozorování vývoje hrubých reklamních obratů jednotlivých medií můžeme říci, že internetová reklama se v roce 2008 vyvíjela o hodně dynamičtěji, než reklama v jiných mediích. V roce 2008 se znovu potvrdila změna postavení internetu vůči jiným mediím na reklamním trhu, která se poprvé objevila v roce 2007, když objem hrubé internetové reklamy překonal úroveň hrubé reklamy v outdooru i rozhlasu.

Vývoj hrubých reklamních obratů medií v letech 2007 a 2008 podle monitoringu TNS Media Intelligence a průzkumu SVIT

Medium 2008 2007 Poměr 2008/2007
::: Reklamní příjmy (tis. Kč) Podíl Reklamní příjmy (tis. Kč)Podíl (%)
Televize 26 687 277 45,1 24 373 238 46,0 ::: 109,5
Tisk 20 028 517 33,8 19 356 180 36,5 103,5
Internet 5 085 00 8,6 3 442 000 6,5 147,7
Outdoor 3 962 619 6,7 2 313 279 4,4 171,3
Rozhlas 3 313 459 5,6 3 291 600 6,2 100,7
Kina 138 501 0,2 191 922 0,4 72,2
Reklamní trh celkem 59 271 891 100,0 52 968 219 100,0 111,9

Zdroj údajů: TNS Media Intelligence – monitoring inzerce 2008 a 2007, internet – odhad PwC

Pokud jde o vývoj internetové reklamy v roce 2009, lze na základě odhadů provozovatelů, které jsou již ovlivněny skutečným vývojem v prvním čtvrtletí tohoto roku, předpokládat nárůst o přibližně 10 %, což znamená, že by celkový hrubý objem internetové reklamy dosáhl téměř 5,6 mil. Kč.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít