Nárůst internetové reklamy pokořil ostatní média, rok 2009 slibuje dalších 10 %

28. dubna 2009, 00:00 - jlo
28. dubna 2009, 00:00

V loňském roce narostl objem internetové reklamy téměř o 50 % a navzdory ekonomické krizi je předpoklad nárůstu do roku 2009 o dalších 10 %. Kromě bannerové reklamy mají přitom rozhodující slovo i další formy inzerce. Televize, rozhlas i tisk zůstávají v nárůstech pozadu.

Autor: Jakub Stadler

Unie vydavatelů uspořádala průzkum vývoje internetové reklamy u provozovatelů serverů v roce 2008. Údaje získané průzkumem zpracovala dále společnost PricewaterhouseCoopers a na jejich základě provedla odhad vývoje celého internetového reklamního trhu.

Z výsledků vyplývá, že hrubý objem reklamy na internetových serverech v ČR v roce 2008 rostl dynamickým tempem a dosáhl v hrubých ceníkových cenách 5,085 miliardy Kč. Ve srovnání s rokem 2007 vzrostl celkový objem internetové reklamy o 47,7 %. I přes celkovou zhoršenou hospodářskou situaci očekávají provozovatelé serverů, že objem internetové reklamy v roce 2009 vzroste, ale na základě zkušenosti s vývojem v prvním čtvrtletí roku 2009 odhadují jen mírný růst ve výši přibližně 10 %. V takovém případě celkový objem internetové reklamy v roce 2009 dosáhne 5,593 mld. Kč.

V březnu 2009 provedl SVIT ve spolupráci s kanceláří ABC ČR již poosmé průzkum zjišťující objemy příjmů z internetové reklamy u členů sekce a dalších obchodně významných serverů. Zpracováním dotazníků a následného odhadu vývoje trhu internetové reklamy SVIT pověřil renomovanou auditorskou společnost PricewaterhouseCoopers, která při zpracování výsledků dotazníků a odhadu vývoje objemu celého trhu vycházela také z veřejných údajů o dalších provozovatelích internetové reklamy, kteří se vlastního průzkumu neúčastnili, včetně veřejně přístupných údajů monitoringu internetové reklamy AdMonitoring.

Objem internetové reklamy v letech 2003 – 2009 (v mil. Kč, rok 2009 – odhad)

Zadavatel průzkumu i zpracovatel výsledků při odhadu vývoje celého trhu nevycházeli jen z celkových údajů o „plošné“ reklamě realizované na reklamních pozicích (bannerová reklama), ale vzali v úvahu, že podstatnou složkou reklamních příjmů provozovatelů serverů jsou další formy internetové reklamy, jako je umístění v katalozích, řádková a textová inzerce, přednostní výpisy, klíčová slova, systémy na bázi platby za klik atd. Hlavním důvodem, proč jsou tyto údaje v rámci průzkumu sledovány, je fakt, že se úloha uvedených forem reklamy zvyšuje a současně všechny formy reklamy stále více srůstají. Projevem toho je rostoucí používání bannerů vypadajících jako texty, rozšiřování textové reklamy splývající s plošnou, využívání odkazové reklamy, kupování klíčových slov v aukcích. Nelze opomenout ani fakt, že stále více zadavatelů plánuje své reklamní kampaně současně na bannerové formáty, textovou reklamu i přednostní místa v katalozích. Celkový objem nebannerové reklamy odhaduje PricewaterhouseCoopers v roce 2008 na 1,906 mld. Kč, což znamená nárůst proti roku 2007 o 28,2 %.

Jak ukázaly výsledky průzkumu, zůstává i nadále z hlediska objemu rozhodující formou internetové reklamy bannerová reklama. V případě vývoje hrubého objemu bannerové reklamy PricewaterhouseCoopers odhaduje podle podkladů poskytnutých provozovateli serverů, že bannerová reklama dosáhla v roce 2008 objemu 3,179 Kč, což představuje nárůst proti roku 2007 o 62,6 %.

Předmětem průzkumu bylo také zjišťování výše čistých reklamních příjmů provozovatelů serverů, což lze v současné době dosáhnout pouze dotazováním u provozovatelů serverů. PricewaterhouseCoopers při odhadu celkových čistých reklamních příjmů použil dva postupy. V prvním případě pracoval jen se souhrnnými čísly a nebral v úvahu rozdílnou velikost a tím tržní sílu provozovatelů serverů. Ve druhém případě pak vycházel z předpokladu, že různě veliké servery dosahují také jiné výše slev. Výsledkem je odhad výše čistých reklamních příjmů z bannerové reklamy v intervalu 1,353 až 1,503 mld. Kč, což znamená celkovou výši čistých reklamních příjmů provozovatelů serverů za bannerovou i nebannerovou reklamu ve výši 3,259 až 3,409 mld. Kč.

Při pozorování vývoje hrubých reklamních obratů jednotlivých medií můžeme říci, že internetová reklama se v roce 2008 vyvíjela o hodně dynamičtěji, než reklama v jiných mediích. V roce 2008 se znovu potvrdila změna postavení internetu vůči jiným mediím na reklamním trhu, která se poprvé objevila v roce 2007, když objem hrubé internetové reklamy překonal úroveň hrubé reklamy v outdooru i rozhlasu.

Vývoj hrubých reklamních obratů medií v letech 2007 a 2008 podle monitoringu TNS Media Intelligence a průzkumu SVIT

Medium 2008 2007 Poměr 2008/2007
::: Reklamní příjmy (tis. Kč) Podíl Reklamní příjmy (tis. Kč)Podíl (%)
Televize 26 687 277 45,1 24 373 238 46,0 ::: 109,5
Tisk 20 028 517 33,8 19 356 180 36,5 103,5
Internet 5 085 00 8,6 3 442 000 6,5 147,7
Outdoor 3 962 619 6,7 2 313 279 4,4 171,3
Rozhlas 3 313 459 5,6 3 291 600 6,2 100,7
Kina 138 501 0,2 191 922 0,4 72,2
Reklamní trh celkem 59 271 891 100,0 52 968 219 100,0 111,9

Zdroj údajů: TNS Media Intelligence – monitoring inzerce 2008 a 2007, internet – odhad PwC

Pokud jde o vývoj internetové reklamy v roce 2009, lze na základě odhadů provozovatelů, které jsou již ovlivněny skutečným vývojem v prvním čtvrtletí tohoto roku, předpokládat nárůst o přibližně 10 %, což znamená, že by celkový hrubý objem internetové reklamy dosáhl téměř 5,6 mil. Kč.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče