Národní letecký dopravce slaví jubileum

03. listopadu 2003, 00:00 - JAN LAJKA, publicista
03. listopadu 2003, 00:00

OSMDESÁT LET UPLYNULO OD CHVÍLE, KDY VZLÉTLO PRVNÍ LETADLO TEHDY ČESKOSLOVENSKÉ LETECKÉ SPOLEČNOSTI. ZA TU DOBU SE ČSA STALY UZNÁVANÝM A ÚSPĚŠNÝM DOPRAVCEM, KTERÉHO SE VÝRAZNĚJI NEDOTKL ANI ÚBYTEK POPTÁVKY PO 21. ZÁŘÍ 2001.

Před osmdesáti lety byl zahájen provoz na první letecké lince ČSA

České aerolinie uvádějí za datum svého vzniku 29. říjen. Mimochodem je to i den, kdy bratři Wrightové sestrojili vůbec první motorové letadlo. Náš národní dopravce začal s oslavami už v březnu, což odráží ifakt, že jejich základy byly skutečně položeny dříve.

CO ŘÍKAJÍ DOBOVÉ DOKUMENTY

Ministerská rada rozhodla 19. července 1923 o zřízení státního podniku Československé státní aerolinie - ČSA pro provozování vnitrostátní vzdušné dopravy. Návrh podalo ministerstvo veřejných prací. 18. září byla technická stránka provozování ČSA svěřena vzduchoplaveckému odboru ministerstva národní obrany. Rozhodujícím dnem pro vznik ČSA byl 6. říjen 1923, kdy ministerstvo veřejných prací výnosem čj. 25a618/3-70.171 vydalo souhlas ke zřízení ČSA. K tomuto datu oficiálně zahájily Československé aerolinie svoji činnost. Řízením nově vzniklého podniku byl pověřen major K. Hupner. Symbolické zahájení provozu bylo naplánováno na neděli 28. října, kdy bylo slaveno páté výročí vzniku Československa.

NEPŘÍZEŇ POČASÍ

N a letišti Kbely se shromáždilo mnoho obyvatel Prahy, byly předneseny projevy, proběhla slavnostní přísaha nováčků leteckého pluku a vše mělo vyvrcholit startem letadla ČSA na první lince do Bratislavy. Slavnosti však nepřálo počasí. Viditelnost byla podle dobových novin pouhých 200 metrů. Pilot štábní rotmistr Skála sice se svým upraveným Brandenburgem vzlétl, provedl několik okruhů nad letištěm, ale do Bratislavy se nevydal. Tak se přesunulo skutečné zahájení provozu až na pondělí 29. října, kdy pilot štábní rotmistr Karel Brabenec s prvním a jediným cestujícím - redaktorem brněnských Lidových novin Václavem Königem - ve 12.35 vzlétli na dvouplošníku Aero A-14 Brandenburg L-BARA na 310 km dlouhou trať do Bratislavy. A aby byl let vytížen, bylo na palubě ještě 760 g pošty. Let proběhl bez problémů a letadlo přistálo ve 14.55 na letišti Vajnory v Bratislavě. V opačném směru do Prahy odletělo druhé letadlo L-BARI pilotované pilotem Cinibulkou s cestujícím redaktorem Bežem.

BILANCE ROKU 1923

Neví se, zda byla v roce 1923 letecká společnost ČSA v červených či černých číslech, ale ještě do konce roku přepravila bezpečně 29 cestujících, 10 kilogramů pošty a 110 kilogramů nákladu. Mezi odvážnými cestujícími byl například hudební skladatel Oskar N edbal a dr. Adolf Hoffmeister. Československé státní aerolinie měly v době svých prvních letů 6 pilotů, kteří byli zvláště vybráni a všichni měli hodnost štábního rotmistra.

FLY OK

Mezinárodní imatrikulační značka OK na trupech českých letadel se poprvé objevila v roce 1930. Letušky začaly u ČSA pracovat vroce 1936 na palubách, na svoji dobu již velkých, třímotorových letadel Savoia Marchetti SM 73. Servírovala se káva, čaj, zákusky a bonbony. K tomu časopisy, sluneční brýle a přikrývky. Počátky civilního letectví (a tedy i ČSA) jsou spjaty s Kbelským letištěm. Od roku 1937 však byl zahájen provoz na novém pražském letišti Ruzyně, které dnes známe jako Staré letiště. Za dalších jednatřicet let - 15. června 1968 - bylo otevřeno Nové letiště Ruzyně, dnes tzv. terminál Sever. Koncem roku 1957 se ČSA staly druhou leteckou společností na světě, která zavedla na pravidelných linkách proudová letadla (TU 104A). Linka Praha-Moskva se stala první leteckou linkou na světě provozovanou výhradně proudovými letadly. ČSA řídilo za osmdesát let až do dnešního dne celkem 20 ředitelů, generálních ředitelů a prezidentů. Stejně jako se měnily tituly, měnilo se i obsazení nejvyšší funkce. Důstojníci nebo bývalí důstojníci armády byli na nejvyšším postu v letech 1923-27, 1947-49, 1952-56, 1969-76, 1976-88, 2003-? Za osmdesát let existence Československých státních aerolinií, Československých aerolinií a později Českých aerolinií byla letadla vypravena na zhruba milion letů. České aerolinie jsou dnes moderní, velmi slušně prosperující leteckou společností. Poskytují velice kvalitní palubní servis i solidní letadla. N a všech pravidelných linkách ČSA nabízejí služby ve třídě Business a Travel. Díky spolupráci s 24 leteckými společnostmi je zajištěno výhodné letecké spojení na linkách ČSA do více než šedesáti míst v Evropě, na Blízkém a Středním východě, v USA a Kanadě, Africe a Asii. Všechny lety jsou nekuřácké. Moderní letadlová flotila, okolo tří set zkušených pilotů a příjemný palubní personál, to vše dnes neodmyslitelně patří k ČSA. Letadlovou flotilu na pravidelných linkách tvoří tři typy letadel s průměrným věkem kolem sedmi let. Na dálkové tratě nasazují ČSA letadla Airbus A310-300. Nosným typem letadlového parku jsou letadla Boeing 737, která létají na evropských linkách a na Blízký a Střední východ. Na krátké lety jsou využívána letadla ATR. ČSA za rok přepraví na palubách svých 35 letadel okolo tří milionů cestujících.

JAK SE OSLAVUJE

Letadla ČSA kromě standardního označení nesou na gondolách svých motorů oficiální logo 80. výročí provozu společnosti, jehož hlavní dominantou je číslice 80 a symbol letící vlaštovky. Zajímavé je grafické ztvárnění jednoho z letadel flotily ČSA - B737-500, jehož autorem je akademická malířka Yveta Absolonová. Před budovu Českých aerolinií na letišti Praha-Ruzyně byl umístěn pomník - historický letoun DC-3 (OK XDM). Dakoty létaly ve flotile ČSA v letech 1946-1960.

EPILOG

Národní dopravce České republiky se ve zdraví a svěžesti dožil osmdesáti let. Přesto, že jej někteří kritizují, jsou zase jiní - odborníci, kteří tuto společnost, jež nám dělá ve světě výbornou reklamu, oceňují nejvyššími tituly a prestižními vyznamenáními.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče