Nápadité projekty, jež mění pravidla hry

18. listopadu 2009, 13:40 - Reena Jana
18. listopadu 2009, 13:40

Dvanácté výroční ceny časopisů BusinessWeek a Architectural Record...

Celý podtitul:
Dvanácté výroční ceny časopisů BusinessWeek a Architectural Record byly uděleny novým imaginativním obchodním a kancelářským objektům

Přestože nový šanghajský obchodní dům zasvěcený panence Barbie stojí poněkud stranou rušné nákupní tepny Chuaj-chaj, nemůžete jej minout. Osmipatrová budova se skleněnou fasádou, jež je potištěná „sladkými“ obrázky srdíček a kytiček, září do noci neonově růžovým světlem. Tento obchod, jenž je první vlajkovou lodí firmy Mattel tohoto typu, byl slavnostně otevřen letos v březnu a je kompletně zasvěcen ikoně tohoto výrobce hraček – panence Barbie, která letos oslavila padesátiny. Stavba si klade za cíl přilákat čínské zákazníky, již mají firmě pomoci zvrátit klesající trend celosvětových prodejů Barbie.
Vzhledem ke své okázalosti by se mohlo zdát, že barbínový chrám firmy Mattel není v souladu se současnými trendy akcentujícími návrat k funkčnosti. Jenže právě účelnost této stavby nejnovější požadavky beze zbytku splňuje. Dvanácté výroční ceny časopisů BusinessWeek a Architectural Record, jež byly uděleny šanghajskému obchodnímu domu Barbie a dalším sedmi stavbám, dokazují, že architektura může být kvalitní i v době recese. Všechny ocenění stavebníci, počínaje softwarovou společností Autodesk až po maloobchodního prodejce Urban Outfitters, si uvědomují, že díky pečlivě provedené stavbě lze ušetřit na provozních nákladech, zvýšit produktivitu zaměstnanců a oživit zájem veřejnosti.
Nápadité stavební projekty by navíc mohly uspíšit finanční ozdravení zadavatelů takovýchto staveb a nastartovat jejich opětovný růst. „Zaměstnavatelé musejí v dnešní době využít každou, byť sebemenší výhodu,“ říká Robert Ivy, šéfredaktor časopisu Architectural Record a hlavní porotce letošního klání. „Účelný projekt může vytvořit tvůrčí prostředí zajišťující vyšší produktivitu práce, marketingové výhody, zviditelnění firmy a spokojenost zaměstnanců.“
Šanghajský „Barbie Store“ s užitnou plochou 3252 m2 byl navržen tak, aby ho firma Mattel mohla využívat nejen jako běžný obchod, ale také jako laboratoř, v níž může levně experimentovat s nejrůznějšími prodejními metodami, a ty posléze úspěšně využívat i na ostatních trzích. Firma Mattel spolupracovala s newyorským architektonickým studiem Slade Architecture více než tři roky na vytvoření středové části kompozice domu, jež měla návštěvníkům doslova vyrazit dech. Jedná se o točitý schodišťový trakt lemovaný průhlednými policemi, v nichž je rozmístěno 800 panenek Barbie. Letos na podzim byly kopie některých krychlových výloh a polic použity pro prozatímní obchod Barbie v nákupním středisku Mall of America v Bloomingtonu ve státě Minnesota. Ten bude otevřen do března příštího roku.
V budově za deset milionů dolarů se nachází také tematická restaurace a kosmetický salon, jejichž cílem je opakovaně přilákat zákazníky. Firma Mattel uvádí, že obchodní dům navštívilo během zahajovacího víkendu sedmnáct tisíc zákazníků. Od té doby sem přichází každý týden kolem dvaceti tisíc lidí. Přibližně deset procent návštěvníků si koupí „Barbie pasy“ – zákaznické karty, jež zákazníkům umožňují využívat slevy na nákupy, kadeřníka či na jídlo v restauraci.
„Šanghajský obchodní dům Barbie nepřináší novou koncepci panenky Barbie pouze pro Čínu, ale pro celý svět,“ říká generální ředitel značky Barbie Richard Dickson.
Firma Autodesk měla poněkud jiné starosti, když si najímala architekty z ateliéru KlingStubbins z Cambridge v Massachusetts. Chtěla vyprojektovat firemní centrálu pro 175 zaměstnanců z divize architektonických, stavebních a strojních řešení (AEC) v kancelářském objektu ve Walthamu v Massachusetts. Softwarová firma chtěla takovou budovu, jež bude stimulovat jak kreativitu, tak produktivitu. Společnost Autodesk začala tím, že zjistila od vlastních zaměstnanců, co by jim při práci pomohlo. Ve frekventovaných společných prostorách objektu s užitnou plochou 5574 m2 jsou rozmístěny stoly a židle se zřasenými dekoračními přehozy přímo volajícími po spontánních tvůrčích diskusích. V budově jsou zakomponovány také uzavřené jednací místnosti se stěnami provedenými ze žlutého průhledného skla osazeného v plném rozsahu světlé výšky podlaží. Zaměstnanci díky tomu mají přehled o tom, co se kolem nich děje.
Budova AEC navíc disponuje 460 čtverečními metry ochozů a míst určených pro jednání s klienty, což je prvek, jenž předchozí kanceláře firmy Autodesk neměly. Na ochozech si mohou klienti prohlédnout videa a modely staveb vyprojektovaných pomocí softwaru firmy Autodesk, což je případ i budovy AEC. Jay Bhatt, šéf divize AEC, nám nesdělil údaje o prodejích, nicméně konstatoval, že obchodní zástupci do nových prostor „přivádějí mnohem více zákazníků, než kdykoli dříve“.
Firma Urban Outfitters byla ve svém oboru nováčkem, když se v roce 2008 stěhovala do nové centrály za sto milionů dolarů v objektu námořních doků (Navy Yard) ve filadelfské čtvrti, jejíž zlaté časy jsou minulostí. Nezisková pensylvánská korporace Philadelphia Industrial Development Corp., jejímž záměrem je usilovat o hospodářský rozvoj města, se nyní snaží nalákat do této oblasti začínající slibné podniky z oblasti energetiky.
Areál maloobchodní firmy Urban Outfitters, jenž se může pochlubit více než 2,5 hektaru celkové plochy, není jen příkladem urbanistické snahy o znovuoživení bývalých loděnic. Areál zastřešuje kancelářské prostory pro pět značek oděvů a domácích potřeb firmy Urban Outfitters, které byly doposud roztroušeny po celé Filadelfii. Vedení firmy věří, že se podaří zlepšit komunikaci mezi zaměstnanci a zefektivnit náklady i proto, že více než tisícovka zaměstnanců pracuje v jediném areálu.
Areál firmy Urban Outfitters byl vyprojektován a postaven během pouhých 20 měsíců mimo jiné díky tomu, že mnohé materiály z původních doků byly opraveny a znovu použity při přestavbě. Navíc David Ziel, šéf rozvoje obchodních činností tohoto maloobchodního prodejce, průběh stavby urychlil tím, že přiměl architektonický ateliér Meyer, Scherer & Rockcastle z Minneapolisu, aby projektoval konstrukci v průběhu výstavby. Takže zatímco se již prováděla hrubá stavba, projektanti teprve začínali rýsovat vnitřní dispozice. Firma Urban Outfitters sází na architekty i do budoucna. Ziel uvádí, že jeho firma nedávno podepsala opci na pět dalších budov v areálu Navy Yard, jelikož do budoucna očekává růst.
***

OBRÁZEK S. 066
AUTODESK
Waltham, Massachusetts
KlingStubbins
AEC Division
Sto sedmdesát pět zaměstnanců divize AEC má k dispozici uzavřené jednací místnosti se stěnami ze žlutého průhledného skla, takže ostatní zaměstnanci mohou sledovat, co se kolem děje

OBRÁZEK S. 067
BARBIE STORE
Šanghaj
Slade Architecture
Mattel
Kompozice, jež návštěvníkům bere dech: točitý schodišťový trakt lemovaný průhlednými policemi, v nichž je rozmístěno 800 panenek Barbie

OBRÁZEK S. 067
URBAN OUTFITTERS
Filadelfie, Navy Yard
Meyer, Scherer & Rockcastle
Při stavbě firemní centrály, v níž pracuje více než tisícovka zaměstnanců, byly použity mnohé konstrukce a materiály z původních doků

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče