Nápad za sto padesát milionů

22. prosince 2003, 00:00 - MARTINA ŠRÁMKOVÁ, Lidové noviny
22. prosince 2003, 00:00

PROFIL FIRMY SLEDOVAT VELETRHY A VÝSTAVY A NOVINKY NEJEN SHLÉDNOUT, ALE TAKÉ SE NEBÁT JE ZAČÍT VYUŽÍVAT - DŘÍVE NEŽ KONKURENCE - SE MŮŽE VYPLATIT. PŘÍKLADEM MŮŽE BÝT PLZEŇSKÁ FIRMA LESING PLUS.

Při stavbě dálnice se musí odstraňovat i pařezy o průměru dvou metrů. Lesing plus to dokázal čtyřikrát levněji než konkurence

I ryze české firmě se může dařit v konkurenci zahraničních gigantů PROFIL FIRMY SLEDOVAT VELETRHY A VÝSTAVY A NOVINKY NEJEN SHLÉDNOUT, ALE TAKÉ SE NEBÁT JE ZAČÍT VYUŽÍVAT - DŘÍVE NEŽ KONKURENCE - SE MŮŽE VYPLATIT. PŘÍKLADEM MŮŽE BÝT PLZEŇSKÁ FIRMA LESING PLUS. TA ZALOŽILA SVŮJ ÚSPĚCH NA TECHNOLOGII LEVNÉHO A EKOLOGICKÉHO ODSTRAŇOVÁNÍ PAŘEZŮ. Jsem stavař, který po škole zakotvil u lesního závodu,“ popisuje počátky své cesty k úspěšné firmě její zakladatel a výkonný ředitel Daniel Follprecht. Když šel v roce 1993 jeho podnik do privatizace, chtěl se jí zúčastnit i Follprecht. Neúspěšně - tolik peněz k dispozici neměl. V roce 1998 koupil tedy alespoň jeden pobočný závod. Ale nepředbíhejme. „Po neúspěchu u privatizace jsem ještě se dvěma kamarády založil firmu vlastní, u mě v obýváku,“ vzpomíná. Společnost se specializovala na menší stavby dopravního charakteru. A právě v lese se začala odvíjet idea, na které firma postavila své počáteční úspěchy. STO TISÍC PAŘEZŮ Největší úskalí stavebních projektů v lesním terénu totiž představují pařezy. Je třeba zdůraznit, že odstraňování pařezů klasickým způsobem, tedy vytržením a odvezením na určené místo, je jednak časově náročné, za druhé neekologické a za třetí drahé. A když dostala firma zakázku na přípravu terénu pro výstavbu obchvatu Česká Kubice-Folmava, hledal Follprecht alternativní řešení. Není divu - dálnice vede především lesem a její výstavba si vyžadovala odstranění zhruba sta tisíc pařezů. Náhoda přeje připraveným. Na mezinárodním veletrhu narazil šéf firmy na „svou“ technologii. Šlo o německou frézu, která vytržený pařez změnila během chvilky na hromadu odštěpků. Nástroj na veletrhu nesl označení nultá série - teprve ve zkušebním provozu. Obdobnou technologií disponovala v České republice v té době pouze jedna velká firma, ta ji však tímto způsobem nevyužívala. Follprecht to však riskl a nevyzkoušenou technologii zakoupil. Následovalo pořízení prvního bagru - na leasing. „Nikdy jsme neměli jediný bankovní úvěr,“ konstatuje Follprecht. Firmě se podařilo získat první velkou zakázku. LEVNÉ A EKOLOGICKÉ Konkurenční výhoda spočívající v nové technologii totiž umožňovala firmě nasadit nižší cenu. „Věděli jsme z praxe, kde se může pohybovat konkurence. Nabízeli jsme naši práci o 10 % levněji,“ popisuje Follprecht. Stavby v případě štěpkování pařezů navíc nepotřebovaly vyjádření ekologů - rozdrtit dřevěný kolos na drobné částečky je z ekologického hlediska čisté, na rozdíl od zavážení pařezů na skládky. A i když později zakoupily technologii na takovéto odstraňování pařezů i další společnosti, jediný Lesing plus měl dostatek zkušeností. Další podobné zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat. Například výstavba dálnice D8 do Teplic předpokládala odstraňování obrovských pařezů i kolem dvou metrů v průměru. A Lesing plus dokázal takový kolos odstranit za půl hodiny a osm set korun - tedy čtyřikrát levněji než konkurence. Firma mohla zakoupit další stroje a také uvažovat, co dál. „Pařezy tu nebudou věčně,“ říká ředitel lakonicky. Společnost tedy investovala do další technologie (opět bez bankovních úvěrů a bez vstupu zahraničního kapitálu) a zahájila svůj další boj o státní zakázky. Z těch se také do současnosti sestává devadesát procent jejích činnosti. „Soukromé zakázky děláme jen pro známé, je to příliš velký risk,“ říká Follprecht o podnikatelské kultuře v ČR. Aby firma dosáhla například na projekty PHARE, musela získat certifikát ISO - to se stalo v roce 1999. NEMÁTE ÚVĚR? MÁTE SMŮLU Nejen ISO je však třeba k získání veřejných zakázek. Firma musí dostat bankovní záruku. A tady nastal problém. ČSOB, u které měla společnost účet, ji odmítla vystavit. „Vy nemáte úvěr, vy nejste prověřený klient,“ znělo zdůvodnění. Lesing plus postupně obešel několik bankovních domů, až nakonec uspěl u Komerční banky. Přesto je těžko pochopitelné, jak může být na závadu, řeší-li firma potřebu peněz leasingem, a ne úvěrem. Těžiště zakázek leží dodnes ve sféře dopravních staveb, firma však rozšířila záběr i na jiné práce. Do její produkce patří například autosalon ve Strakonicích či výrobní hala v Nýřanech. Sečteno a podtrženo: Firma, která začínala s třemi lidmi v obýváku zakladatele, má nyní více než 150 zaměstnanců a rozsáhlý strojní park. A to vše bez použití úvěrů a také bez reklamy - kromě sponzorské. Follprecht přiznává, že všechny peníze se investovaly opět zpátky do firmy. Jako jedna z mála společností ve svém oboru je také až do dnešního dne výhradně v českých rukou. O tom, že se jí daří i v konkurenci zahraničních gigantů, svědčí rostoucí obrat: V roce 1995 činil 25 milionů korun, vloni už pětkrát víc. A pro letošní rok se odhaduje na sto padesát milionů korun. Dobré umístění získala i v žebříčku MID TOP-STA V středně velkých stavebních podniků časopisu Stavitel: Podle objemu tržeb se řadí na patnácté místo, dle velikosti aktiv na dvanácté. Vše ale začalo jedním novátorským nápadem, jak si poradit se stovkami tisíc pařezů. PROFIT DOPORUČUJE**

* Najděte ve svém rezortu problém, který zatím nemá technologické řešení

* I známou technologii lze použít novátorským způsobem

* Veletrhy mohou nabídnout nečekaná technologická řešení

* Nebojte se vyzkoušet prototypy či nulté série - případné riziko za úspěch stojí

NÁZEV FIRMY: LESING PLUS, SPOL. S.R.O.

FORMA PODNIKÁNÍ: SPOL. S RUČENÍM OMEZENÝM

DATUM VZNIKU: 1993

PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: ZEMNÍ PRÁCE VELKÝCH OBJEMŮ, DOPRAVNÍ A VODOHOSPODÁŘSKÉ STAVBY, ŠTĚPKOVÁNÍ PAŘEZŮ A ROZPOJOVÁNÍ ZEMIN SKALNÍ FRÉZOU, STAVBY, OPRAVY A ÚPRAVY STŘECH A PODKROVÍ

KLÍČOVÁ OSOBNOST: DANIEL FOLLPRECHT (JEDNATEL A VÝKONNÝ ŘEDITEL)

CÍL SPOLEČNOSTI: DÁLE ROZŠIŘOVAT SVOJI ČINNOST, NAPŘÍKLAD I DO OBLASTI BYTOVÉ VÝSTAVBY

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle…
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
Technologie
Intel nový ovladač pro SoC Cloverview nevydá. Jak to bude s podporou Windows 10?
Vodní chlazení pro M.2 SSD. PCIe karty Alphacool chladí pasivem nebo vodním blokem
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít