Nápad za sto padesát milionů

22. prosince 2003, 00:00 - MARTINA ŠRÁMKOVÁ, Lidové noviny
22. prosince 2003, 00:00

PROFIL FIRMY SLEDOVAT VELETRHY A VÝSTAVY A NOVINKY NEJEN SHLÉDNOUT, ALE TAKÉ SE NEBÁT JE ZAČÍT VYUŽÍVAT - DŘÍVE NEŽ KONKURENCE - SE MŮŽE VYPLATIT. PŘÍKLADEM MŮŽE BÝT PLZEŇSKÁ FIRMA LESING PLUS.

Při stavbě dálnice se musí odstraňovat i pařezy o průměru dvou metrů. Lesing plus to dokázal čtyřikrát levněji než konkurence

I ryze české firmě se může dařit v konkurenci zahraničních gigantů PROFIL FIRMY SLEDOVAT VELETRHY A VÝSTAVY A NOVINKY NEJEN SHLÉDNOUT, ALE TAKÉ SE NEBÁT JE ZAČÍT VYUŽÍVAT - DŘÍVE NEŽ KONKURENCE - SE MŮŽE VYPLATIT. PŘÍKLADEM MŮŽE BÝT PLZEŇSKÁ FIRMA LESING PLUS. TA ZALOŽILA SVŮJ ÚSPĚCH NA TECHNOLOGII LEVNÉHO A EKOLOGICKÉHO ODSTRAŇOVÁNÍ PAŘEZŮ. Jsem stavař, který po škole zakotvil u lesního závodu,“ popisuje počátky své cesty k úspěšné firmě její zakladatel a výkonný ředitel Daniel Follprecht. Když šel v roce 1993 jeho podnik do privatizace, chtěl se jí zúčastnit i Follprecht. Neúspěšně - tolik peněz k dispozici neměl. V roce 1998 koupil tedy alespoň jeden pobočný závod. Ale nepředbíhejme. „Po neúspěchu u privatizace jsem ještě se dvěma kamarády založil firmu vlastní, u mě v obýváku,“ vzpomíná. Společnost se specializovala na menší stavby dopravního charakteru. A právě v lese se začala odvíjet idea, na které firma postavila své počáteční úspěchy. STO TISÍC PAŘEZŮ Největší úskalí stavebních projektů v lesním terénu totiž představují pařezy. Je třeba zdůraznit, že odstraňování pařezů klasickým způsobem, tedy vytržením a odvezením na určené místo, je jednak časově náročné, za druhé neekologické a za třetí drahé. A když dostala firma zakázku na přípravu terénu pro výstavbu obchvatu Česká Kubice-Folmava, hledal Follprecht alternativní řešení. Není divu - dálnice vede především lesem a její výstavba si vyžadovala odstranění zhruba sta tisíc pařezů. Náhoda přeje připraveným. Na mezinárodním veletrhu narazil šéf firmy na „svou“ technologii. Šlo o německou frézu, která vytržený pařez změnila během chvilky na hromadu odštěpků. Nástroj na veletrhu nesl označení nultá série - teprve ve zkušebním provozu. Obdobnou technologií disponovala v České republice v té době pouze jedna velká firma, ta ji však tímto způsobem nevyužívala. Follprecht to však riskl a nevyzkoušenou technologii zakoupil. Následovalo pořízení prvního bagru - na leasing. „Nikdy jsme neměli jediný bankovní úvěr,“ konstatuje Follprecht. Firmě se podařilo získat první velkou zakázku. LEVNÉ A EKOLOGICKÉ Konkurenční výhoda spočívající v nové technologii totiž umožňovala firmě nasadit nižší cenu. „Věděli jsme z praxe, kde se může pohybovat konkurence. Nabízeli jsme naši práci o 10 % levněji,“ popisuje Follprecht. Stavby v případě štěpkování pařezů navíc nepotřebovaly vyjádření ekologů - rozdrtit dřevěný kolos na drobné částečky je z ekologického hlediska čisté, na rozdíl od zavážení pařezů na skládky. A i když později zakoupily technologii na takovéto odstraňování pařezů i další společnosti, jediný Lesing plus měl dostatek zkušeností. Další podobné zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat. Například výstavba dálnice D8 do Teplic předpokládala odstraňování obrovských pařezů i kolem dvou metrů v průměru. A Lesing plus dokázal takový kolos odstranit za půl hodiny a osm set korun - tedy čtyřikrát levněji než konkurence. Firma mohla zakoupit další stroje a také uvažovat, co dál. „Pařezy tu nebudou věčně,“ říká ředitel lakonicky. Společnost tedy investovala do další technologie (opět bez bankovních úvěrů a bez vstupu zahraničního kapitálu) a zahájila svůj další boj o státní zakázky. Z těch se také do současnosti sestává devadesát procent jejích činnosti. „Soukromé zakázky děláme jen pro známé, je to příliš velký risk,“ říká Follprecht o podnikatelské kultuře v ČR. Aby firma dosáhla například na projekty PHARE, musela získat certifikát ISO - to se stalo v roce 1999. NEMÁTE ÚVĚR? MÁTE SMŮLU Nejen ISO je však třeba k získání veřejných zakázek. Firma musí dostat bankovní záruku. A tady nastal problém. ČSOB, u které měla společnost účet, ji odmítla vystavit. „Vy nemáte úvěr, vy nejste prověřený klient,“ znělo zdůvodnění. Lesing plus postupně obešel několik bankovních domů, až nakonec uspěl u Komerční banky. Přesto je těžko pochopitelné, jak může být na závadu, řeší-li firma potřebu peněz leasingem, a ne úvěrem. Těžiště zakázek leží dodnes ve sféře dopravních staveb, firma však rozšířila záběr i na jiné práce. Do její produkce patří například autosalon ve Strakonicích či výrobní hala v Nýřanech. Sečteno a podtrženo: Firma, která začínala s třemi lidmi v obýváku zakladatele, má nyní více než 150 zaměstnanců a rozsáhlý strojní park. A to vše bez použití úvěrů a také bez reklamy - kromě sponzorské. Follprecht přiznává, že všechny peníze se investovaly opět zpátky do firmy. Jako jedna z mála společností ve svém oboru je také až do dnešního dne výhradně v českých rukou. O tom, že se jí daří i v konkurenci zahraničních gigantů, svědčí rostoucí obrat: V roce 1995 činil 25 milionů korun, vloni už pětkrát víc. A pro letošní rok se odhaduje na sto padesát milionů korun. Dobré umístění získala i v žebříčku MID TOP-STA V středně velkých stavebních podniků časopisu Stavitel: Podle objemu tržeb se řadí na patnácté místo, dle velikosti aktiv na dvanácté. Vše ale začalo jedním novátorským nápadem, jak si poradit se stovkami tisíc pařezů. PROFIT DOPORUČUJE**

* Najděte ve svém rezortu problém, který zatím nemá technologické řešení

* I známou technologii lze použít novátorským způsobem

* Veletrhy mohou nabídnout nečekaná technologická řešení

* Nebojte se vyzkoušet prototypy či nulté série - případné riziko za úspěch stojí

NÁZEV FIRMY: LESING PLUS, SPOL. S.R.O.

FORMA PODNIKÁNÍ: SPOL. S RUČENÍM OMEZENÝM

DATUM VZNIKU: 1993

PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: ZEMNÍ PRÁCE VELKÝCH OBJEMŮ, DOPRAVNÍ A VODOHOSPODÁŘSKÉ STAVBY, ŠTĚPKOVÁNÍ PAŘEZŮ A ROZPOJOVÁNÍ ZEMIN SKALNÍ FRÉZOU, STAVBY, OPRAVY A ÚPRAVY STŘECH A PODKROVÍ

KLÍČOVÁ OSOBNOST: DANIEL FOLLPRECHT (JEDNATEL A VÝKONNÝ ŘEDITEL)

CÍL SPOLEČNOSTI: DÁLE ROZŠIŘOVAT SVOJI ČINNOST, NAPŘÍKLAD I DO OBLASTI BYTOVÉ VÝSTAVBY

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty, jak na ně?
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít