Nápad přišel na služební cestě

29. září 2008, 08:00 - Andrea Cerqueirová
29. září 2008, 08:00

ROBIN BÖHNISCH, DOVOZCE VÍN - Poslanec Robin Böhnisch před několika lety na služební cestě do Izraele ochutnal tamní vína.

Pár lahví si s sebou přivezl i domů. Dnes je jedničkou na českém trhu mezi jejich importéry.

Robin Böhnisch se stal v roce 2003 členem Poslanecké sněmovny za ČSSD. Mandát získal po Jiřím Rusnokovi, který byl jmenován ministrem průmyslu a obchodu. V témže roce jel na služební cestu do Izraele. „Sešlo se tam tehdy 150 poslanců z 28 zemí Evropy. Podávána tam byla izraelská vína. Setkal jsem se s nimi tehdy úplně poprvé. Zachutnala mi, a tak jsem si nějaké lahve nakoupil a vezl domů,“ říká Böhnisch.

Začínal s 12 lahvemi

Přibližně za tři měsíce se do Izraele vypravil znovu, tentokrát ale s přítelkyní jako turista. Opět si do Česka přivezl několik lahví vína. „Když se to opakovalo příliš často, začalo mi to být trapné. Táhnul jsem se vždy s dvanácti lahvemi. Domluvil jsem se proto se dvěma kamarády – lékařem a učitelem, že v této oblasti zkusíme začít podnikat. Že si nejprve přivezeme paletu a pak uvidíme. Koupili jsme od známých ztrátovou společnost s ručením omezením a rozjeli podnik. Z první várky jsme něco vypili a něco prodali. A od té doby naše firma docela dobře běží a pomalu roste,“ vzpomíná Böhnisch.

Firma se jmenuje Terra vinifera, což v překladu znamená vínorodá země. „Fungujeme na základě nadšení. Přestože nejsme velká obchodní firma, jsme dnes už největšími importéry izraelských vín. Ti jsou dohromady tak tři čtyři v republice,“ říká Böhnisch.

Společnost se loni poprvé dostala ze ztráty. Její loňský obrat činil 1,3 milionu korun, při dovozu téměř 10 tisíc lahví. „Podle prodeje ve stávajícím čtvrletí předpokládáme, že bychom obrat mohli letos navýšit až o sto procent. Ale nechci předbíhat,“ dodává Böhnisch. Ten se, spolu se společníky, firmě věnuje ve volných chvílích, hlavně o víkendech. Firma je nastavena tak, aby mohla uživit jednoho ze společníků v případě, že by přišel o stálý příjem.

Vína odebírají nejvíc firmy

Izraelští vinaři se podle jeho slov dobře znají s těmi libanonskými. Ačkoli obě země spolu nemají aktuálně dobré vztahy, Terra vinifera kupuje víno v obou zemí. Libanonská a izraelská vína se podle Böhnische liší. Ta z Libanonu jsou vhodnější spíš k jídlu. Naopak izraelská vína jsou lehčí – lidé si je otevřou kdykoli k posezení.

V českých vinotékách je jak o izraelská, tak libanonská vína zatím malý zájem. Od Terra vinifery je odebírají hlavně izraelské firmy působící v Česku. Izraelská vína kupuje také židovská komunita.

A proč není tak velký zájem jinde? „Je to dáno částečně neznalostí a také nedůvěrou. Málokdo si uvědomí, že třeba zrovna Libanon je kolébkou evropského vinařství. Co se týče izraelských vín, je problém zase v tom, že někteří lidé pamatují na košer vína, která jim dříve dělala špatné jméno. Byla sladká a nepříliš dobrá,“ vysvětluje Böhnisch.

Cena izraelských vín se pohybuje mezi 100 až 800 korunami, libanonských mezi 200 až 1000 korunami – tam se totiž často jedná i o archivní ročníky, třeba z roku 1985. Podle slov Böhnische se vína s dobrým ohlasem setkala také na Moravě. „Divili jsme se – tam mají přece dost vlastního dobrého vína. Pak nám došlo, že oni jsou zvyklí vína posuzovat. Jsou proto zvědaví i na ta cizí,“ uvádí Böhnisch. „Každému tvrdím, že bílá vína děláme na světě nejlépe my, a to právě na Moravě. Logicky je proto v Česku větší zájem o červená izraelská vína. Jsou podobná australským nebo jihoamerickým,“ dodává.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít