Nákupy po internetu rostou

13. října 2003, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
13. října 2003, 00:00

V POSLEDNÍM ROCE NAKOUPILO PROSTŘEDNICTVÍM INTERNETU 1,5 MILIONU LIDÍ. INTERNETOVÍ OBCHODNÍCI MOHOU OČEKÁVAT DALŠÍ RŮST TRŽEB I POČTŮ ZÁKAZNÍKŮ.

Nákupu zboží nebo služeb přes internet využilo v posledním roce 55 procent internetových uživatelů, což je více než 1,5 milionu lidí. Uvádí to výzkum elektronické komerce společnosti GfK Praha. V posledních šesti měsících nakoupilo na internetu 39 procent uživatelů, v posledních sedmi až dvanácti měsících 16 procent a 11 procent více než před rokem. Celkem má s on-line nákupem zkušenost 66 procent uživatelů internetu. Do budoucna by tuto formu nákupu využilo až 86 procent uživatelů. Knihy a časopisy si v posledním roce koupilo přes internet 545 tisíc uživatelů, více než 329 tisíc lidí nakoupilo oblečení a 308 tisíc výpočetní techniku. To jsou tři vítězné příčky, pokud jde o zboží. Ve službách vede nákup lístků na kulturu, který přes internet zrealizovalo 384 tisíc lidí. Rezervaci ubytování provedlo 206 tisíc lidí. V posledním roce si on-line službu přes internet zakoupilo nebo objednalo 32 procent uživatelů. V budoucnu má o nákup nebo rezervaci alespoň jedné on-line služby zájem 78 procent uživatelů, tedy více než dvojnásobek současného počtu. Není zřejmě nijak překvapivé, že více než polovina internetových zákazníků (56 %) jsou lidé mladší 29 let. Častěji tímto způsobem nakupují muži než ženy, tvoří 58 % zákazníků. Ženy nakupovaly prostřednictvím internetu nejvíce knihy, oblečení a obuv. V mužských nákupech se knihy dělí o prvenství s výpočetní technikou. n

NEJZNÁMĚJŠÍ POSKYTOVATEL INTERNETOVÉHO PŘIPOJENÍ JE INTERNET ONLINE Internet OnLine zná 71 procento všech internetových uživatelů a stejně jako vloni se udržel na čele všech poskytovatelů. Výrazně si polepšilo Tiscali, které letos uvedlo shodně 71 procento respondentů a s malým odstupem je druhé nejznámější. Na třetím místě je Czech OnLine se znalostí 66 procent dotázaných. Uvádí to GfK Praha ve svém výzkumu elektronické komerce. Pokud jde o poskytovatele, které uživatelé používají pro své domácí internetové připojení, výsledky se od předchozích liší. Nejvíce dotázaných využívá služeb Tiscali (34 procenta). Dalších 32 procent uživatelů má Czech OnLine a 25 procent dotázaných má připojení od Internet OnLine. Contactel využívá 13 procent uživatelů, ostatní sledovaní poskytovatelé nepřesáhli hranici čtyř procent uživatelů. Zboží zakoupené na internetu za poslední rok**

(% nákupů)

Knihy, časopisy 35

Oblečení, obuv, módní doplňky 21

Výpočetní technika 20

Audionahrávky 18

CD-ROM 16

Telekomunikační produkty 16

Videonahrávky 14

Elektronika 13

Software 13

Kosmetika, drogerie 11

Fotopřístroje a materiál 9

Bílé zboží 9

Sportovní potřeby 9

Domácí potřeby 8

Potraviny, nápoje, tabák 6

Zahradnické a kutilské potřeby 6

PC hry/Playstation 5

Pramen: On-line Shopping 2003

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče