Nakupování v teple domova

02. června 2003, 00:00 - Mikešová Štěpánka, it@profit.cz
02. června 2003, 00:00

Věříte svému počítači? Pak jste už zřejmě nakupovali přes internet. Řadíte se tak do stále početnější skupiny, která e-shopy bere jako běžnou součást života. Jako věc, která život usnadňuje.Nakupování na internetu má několik výhod.

Důvěra v e-shopy stoupá - světlá budoucnost e-komerce

Věříte svému počítači? Pak jste už zřejmě nakupovali přes internet. Řadíte se tak do stále početnější skupiny, která e-shopy bere jako běžnou součást života. Jako věc, která život usnadňuje.

Nakupování na internetu má několik výhod. Nestojíte fronty. Zboží si vyberete v klidu od svého pracovního stolu. Můžete vybírat, jak dlouho chcete. Také se nemusíte bát, že jinde nakoupíte líp. Než si objednáte, můžete si prohlédnout desítky e-shopů od různých firem. Máte tak možnost porovnat konkurenční nabídky. Navíc nemusíte mít strach z naštvané prodavačky - PC se chová přesně tak, jak chcete vy. Kromě toho, když si věc objednáte, dovezou vám ji až domů - někde pomocí kurýra, jinde ji přinese pošťačka.

Detaily internetového obchodu

Uživatele u e-shopů zajímá především náplň - tedy množství a ceny nabízeného zboží. Roli samozřejmě hraje i jednoduchost ovládání, detailní informace o produktu a způsob dodání zboží. Také jistota. Člověk, který si přes internetový obchod nakupuje, chce záruku, že dostane přesně to, co si objedná, za cenu zveřejněnou na internetu. Zajímá ho a vyžaduje i možnost reklamace. Pro provozovatele e-shopu je zase důležitý software, v kterém je internetový obchod vytvořený. Jde o funkčnost elektronického obchodu, o jeho propojení s jinými programy, jako třeba účetní či skladový software. Důležité je také, aby si obchodník mohl jednoduše do svého e-shopu doplňovat nové zboží včetně fotek a detailních informací či odstraňovat neaktuální nabídku. E-shop je programově složitá věc. Chcete-li si nějaký pořídit, nechte si ho vytvořit u spolehlivých a zavedených firem.

Fakta o elektronickém prodeji zboží

Rychlejšímu rozvoji e-shopů mimo jiné brání malá znalost internetu a informačních technologií. Zjistil to výzkum společností TELE2 a BMI. Firmy ho provedly v osmi krajích. Například v Pardubickém kraji má webové stránky 58 procent firem, pouze 32 procenta slouží k prodeji zboží. Podle brněnské společnosti Zoner, která už víc než pět let úspěšně provozuje službu elektronického obchodu InShop, za pomalý rozvoj e-shopů může také fakt, že spousta firem nebere internetový prodej zboží jako nutnost, ale jako experiment. Roli hraje i nedůvěra zákazníků a v neposlední řadě také anonymita při elektronickém nakupování. Nepřidá ani fakt, že existuje stále dost neprofesionálních či pokoutných obchodů, které provozovatelé neudržují. Důvěryhodnost e-shopů se snaží zvýšit Asociace pro elektronickou komerci (APEK). V současné době sdružuje 250 firem. Značka APEK má návštěvníkovi e-shopu zajistit, že jde o spolehlivý obchod. Mezi členy patří mimo jiné eBanka, Autocont, Aliatel či Český porcelán.

Bude líp

Loni v únoru internet oslavil deset let od doby, co se prvně objevil v České republice. Média tehdy informovala, že celosvětovou počítačovou síť používá třetina Čechů, tedy zhruba tři miliony lidí. Od té doby počet uživatelů stoupl a stoupá nadále. Spolu s ním stoupá důvěra v internet, tedy i v e-shopy. Podle firmy Zoner je budoucnost e-komerce všeobecně příznivá. Rostou totiž čísla obratů elektronických obchodů, nedůvěra zákazníků v e-shop je postupně odbourávána, roste také IT gramotnost. Navíc stále vznikají nové obchody na výtečné úrovni, mnohdy i z oborů, které by před rokem o e-komerci nechtěli ani slyšet. Modely B2B (Business to Business) jsou dnes v mnoha firmách nepostradatelné.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče