Nákup vozů s otazníky

03. listopadu 2003, 00:00 - (hav)
03. listopadu 2003, 00:00

MODERNIZACE ČD MÁ PROBLÉMY. NENÍ DIVU, VŽDYŤ JDE O MILIARDY, KTERÉ MUSÍ ZAPLATIT TĚM, KTEŘÍ CHTĚJÍ NA JEJICH ZÁMĚRU VYDĚLAT.

České dráhy čekaly na svůj první rychlovlak Pendolino osm let. Zakázku za více než 4 miliardy korun totiž provázela, jak už to v podobných případech bývá, řada potíží. Od výměny dodavatele až po snížení počtu zakoupených strojů. Výsledkem je to, že České dráhy získaly za stejné peníze místo deseti sedm souprav. Zpoždění mělo za následek také to, že technologie na českém Pendolinu jsou ve srovnání s dnešními možnostmi o něco pozadu. Přesto bude podle řady expertů Pendolino pro českou železnici přínosem. „Bude jen dobře, když se Pendolina podaří co nejrychleji dostat na koleje s cestujícími. Určitě to zvedne zájem lidí o cestování vlakem,“ tvrdí Tomáš Ignačák z Asociace českého železničního průmyslu. Pendolino se má objevit v jízdním řádu na přelomu března a dubna příštího roku.

POMALÉ KOLEJE

Cestující na Pendolinu ocení hlavně rychlost, a tedy zkrácení jízdní doby. Podle propočtů Českých drah o dvacet až třicet procent. Cesta zPrahy do Ústí nad Labem by tím pádem místo devadesáti minut měla trvat jen hodinu. O něco střízlivější je ve svém hodnocení Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. „Pendolino je jistým pokrokem v jinak zanedbané české železnici. Maximální rychlost 230 km/h je u nás nevídaná. Naklápěcí systém umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, ale celkově se tento efekt projeví zkrácením jízdních dob pouze o 15-20 %.“ Konstrukce českých tratí totiž Pendolinu neumožňuje, aby jezdilo rychleji než 160 km/h. Jasné proto není ani to, kde se Pendolino odzkouší na maximální výkon. V tuzemsku to asi nebude, a v úvahu proto přicházejí zkoušky v zahraničí.

SIEMENS MIMO SOUTĚŽ

V době, kdy budou po českých kolejích jezdit rychlovlaky Pendolina, mají České dráhy dostat 26 nových osobních vozů od firmy Siemens. Zakázku za více než miliardu korun zadaly bez výběrového řízení. Přes třicet vozů od Siemensu v tuzemsku už jezdí a dráhy se nechtěly zdržovat s výběrem a schvalováním jiného typu. „České dráhy chtějí nakoupit stejný typ vagonů, které už mají, aby měly levnější provoz. Vozy jsou už drážním úřadem schválené pro provoz v České republice. Jiný typ vagonu by vyžadoval celý režim schvalování. A to je poměrně nákladné. My chceme zachovat stejný typ, abychom měli stejné náhradní díly, stejné součástky a neprodražoval se provoz,“ vysvětluje mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

NA MUŠCE ÚOHS

České dráhy nakupují nové vagony, třebaže nejsou v nejlepší finanční situaci. Kvůli vagonům se zadlužily u společnosti Eurofima. Půjčila jim, protože se jí za úvěr zaručil stát. Vagony stojí asi 45 milionů eur. Parlament ale schválil státní záruku pouze do výše 15 milionů. Kde dráhy vezmou zbytek, není jasné. Jednou z možností je i to, že budou muset vozy zaplatit z vlastní kapsy, a to se nelíbí odborářům. Předseda železničářských odborů Jaromír Dušek k tomu řekl: „Možná dostaneme kvalitní vozy první a druhé třídy, ale nikoli za nejnižší cenu. V Čechách i na Slovensku je hned několik dodavatelů, kteří totéž dokáží dodat za poloviční cenu. Dokonce i levněji, kdybychom využili k rekonstrukci některé starší řady. Já se domnívám, že momentálně není prioritou potřeba nových vozů.“ O nákup vozů se začal zajímat i antimonopolní úřad. Nikoli kvůli ceně, ale z důvodu možného porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče