Nákup a prodej ve virtuálním světě

11. srpna 2003, 00:00 - Jan Lajka, publicista
11. srpna 2003, 00:00

Jeden z českých portálů má na svých stránkách na tři tisíce českých elektronických obchodů. Nabízejí nejrůznější zboží.

Pravděpodobně největšího rozvoje ve využití internetu dosáhl takzvaný elektronický obchod

Počínaje třeba potravinami a nápoji, přes stravu duševní (knihy, gramofonové desky, CD), i elektroniku, fotoaparáty, ledničky, pračky, myčky nádobí, auta, reality, zájezdy, letenky. Sjednat se dá i pojištění a mnoho dalšího.

K založení e-obchodu je potřeba počítač, připojení na internet, registrace domény a umístění na některém webovém serveru. Dále je nutná promyšlená strategie podnikání. Prodejní stránky si lze vytvořit (šablony se dají za symbolickou cenu stáhnout z některého portálu), koupit již hotové nebo pronajmout (okolo 200Kč/měsíc). Stránky se zaplní ilustrovanými katalogy, ceníky, objednávkovým systémem, reklamačním řádem, obchodními podmínkami a dalšími nezbytnostmi.

Jak se nakupuje

V první řadě je třeba zjistit o jaký elektronický obchod se jedná. Kdo obchod provozuje, jaké má obchodní podmínky, zda je uveden věrohodný kontakt na prodejce, jaké jsou dodací lhůty, možné způsoby placení a dodávky zboží. Potom si lze nezávazně prohlédnout nabízený sortiment zboží, podívat se na detaily, na cenu, vše si porovnat třeba s jinými obchody, nebo srovnatelnými výrobky. V případě nákupu je zapotřebí vyplnit osobní registraci nebo se přihlásit. Registrace se dělá pouze jednou, při prvním nákupu. Osobní data jsou chráněna přihlašovacím jménem (obvykle příjmení či e-mail, volba je ale na zákazníkovi) a s ním spojeným heslem. Po přihlášení jsou z databáze použity všechny údaje, zadané při registraci. Provozovatel obchodu se zpravidla zavazuje, že údaje zákazníka nebudou nijak zneužity ani poskytnuty třetím osobám. Teprve po přihlášení se dá nakupovat - tedy vkládat vybrané zboží do virtuálního nákupního koše. Jeho obsah si lze prohlížet po stisknutí tlačítka „ukaž košík“ a zboží z něj zase vybírat. Po stisknutí tlačítka „objednat“ se objeví formulář objednávky, volba způsobu platby a dopravy. Tím je první - příjemnější - část nákupu ukončena.

Jak se platí

Již ne tak příjemnou součástí nákupu je placení. Asi tři čtvrtiny uživatelů elektronických obchodů nakupují na dobírku. To je nejbezpečnější - pěkně z ruky do ruky. Kuriózní je, že někteří zákazníci si nemohou zvyknout na nový způsob obchodování a třeba při elektronickém sjednávání pojištění, vše vyplní, objednají a nakonec stejně zavolají do pojišťovny a chtějí si pojistku vyzvednout proti zaplacení v kamenném obchodě přímo. To samozřejmě není výhodné ani pro jednu ze stran, ale některé obchody ve snaze pomoci nerozhodným zákazníkům připouští i tuto možnost osobního odběru zboží. Někdo dává přednost platebním kartám, které jsou sice pohodlné, ale přesto, že jsou platby zabezpečovány, pořád ještě znamenají pro kupujícího poměrně velké riziko. Naopak provozovatelé obchodů si zase stěžují na vysoké bankovní poplatky při akceptaci platby platební kartou. Riziko pro zákazníka se snižuje u nově zaváděných tzv. internetových neboli virtuálních karet, které mají několikanásobné zabezpečení proti zneužití. Vzhledem k tomu, že takováto karta vlastně fyzicky neexistuje (je to jenom číslo, které banka klientovi zašle, a kód) odpadá zejména riziko, že si někdo poznamená údaje a kartu zneužije. Někdo platí bankovním převodem a obchod expeduje až po obdržení platby. Tato forma je vzhledem k rychlosti převodu peněz vhodná zvláště u některých bank, jako např. e-banky. Je zde ale riziko pro kupujícího, který třeba nemusí od nesolidního obchodníka zboží dostat, nebo naopak expedice zboží může trvat příliš dlouho.

Důvěřuj, ale prověřuj

To je staré pravidlo, které se velice hodí i u e-obchodu. Vždy je třeba se pořádně přesvědčit o solidnosti a důvěryhodnosti obchodu, prostudovat obchodní podmínky, záruční a platební podmínky atd. To je dobré udělat vždy, ale platí to ještě více u obchodů se sídlem v zahraničí. Pokud podmínkám napsaným v cizím jazyce kupec nerozumí, raději by neměl nakupovat. Některé nesolidní firmy mohou začít účtovat nejrůznější - třeba klubové - poplatky, u nichž se dá jenom těžko zabránit jejich pravidelnému strhávání z účtu v bance. V případě nákupu zájezdu u některé zahraniční společnosti či cestovní kanceláře je téměř jisté, že není pojištěná proti úpadku. Je tedy lepší nakupovat v českých elektronických obchodech. A jak najít ten spolehlivý? Může to být například ten, který je označen animovaným tlačítkem „Certifikovaný obchod - APEK - Nákup bez obav“. Pod zmíněným tlačítkem naskočí formulář potvrzující věrohodnost certifikace a poskytující základní údaje o certifikovaném obchodu včetně data poslední provedené kontroly dodržování certifikačních pravidel. Sem lze zapsat i výhrady k obsluze či jiným aspektům prodeje. Stížnost bude prověřena certifikovaným obchodem, ale i Asociací pro elektronickou komerci - APEK.

Co získá zákazník a co podnikatel-obchodník?

Zákazník:

*Může si vybírat zboží z domova v kteroukoli denní či noční hodinu, může zboží porovnávat, seznámit se s dokumentací a obrázky zboží, konzultovat s rodinou zda koupit, či nikoliv. Přitom odpadne postávání ve frontě, hledání parkovacího místa a obavy, zda někdo vůz před kamenným obchodem neodcizí.

*Zboží je dodáno až do domu, při dodávce nad určenou finanční částku je dodávka zpravidla zdarma.

*Cena zboží je vzhledem k nízkým nákladům obchodníka zhruba o 10 % levnější než v kamenném obchodě.

*Zákazník si může vybrat formu platby.

*Elektronický obchod je velkou pomocí osobám starším či špatně pohyblivým, které tak vůbec nemusí vycházet z domu a tahat se s těžkým nákupem.

Obchodník:

*Nízké náklady na pořízení e-obchodu.

*Skoro žádné náklady na prodejní prostory.

*Žádné nebo velice nízké náklady na zaměstnance.

*Nabízí širší sortiment než kamenný obchod.

*Šetří na skladovacích nákladech - zásoby má jen minimální.

*Prakticky veškerou administrativu obstarává počítačový systém.

*Musí však investovat více do reklamy, aby našel svoje zákazníky.

*E-obchod může snadno z domova obsluhovat například i osoba tělesně postižená.

Seznam internetových obchodů kontrolovaných APEK

Vltava www.vltava.cz Istore www.istore.cz

Enc www.enc.cz Zvěřinec.cz www.zverinec.cz

Spotřebák www.spotrebak.cz c-shop www.c-shop.cz

Cybex online www.cybex.cz E-store www.e-store.cz

Obchodní dům www.obchodni-dum.cz Acomp www.acomp.cz/acomp/obchod

Kosmas www.kosmas.cz HEAD-PENN www.head.cz

Paměti www.pameti.cz Rumburak.cz www.rumburak.cz

Korunka www.korunka.cz TiViS www.tivis.cz

Faxy www.faxy.cz MShop.cz www.mshop.cz

Shop. Videosat www.filmcity.cz bilezbozi.cz www.bilezbozi.cz

Officesystem www.officesystem.cz Všechnyknihy.cz www.vsechnyknihy.cz

E-shop www.cesky.porcelan.cz/eshop/ SkvelyObraz.cz www.skvelyobraz.cz

Bora www.bora.cz AudioVideo.cz www.audiovideo.cz

Sedin www.sedin.cz Pcmegastore www.pcmegastore.cz

Ticketpro www.ticketpro.cz BaTom.cz www.batom.cz

Pconline www.pconline.cz AAAMobil www.aaamobil.cz

Omega www.omegaeng.cz/shop/ d-shop.cz www.d-shop.cz

MAXShop www.maxshop.cz HiFiShop.cz www.hifishop.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče