Naklikám si do prasátka

13. července 2008, 18:32 - Karel Zaoral
13. července 2008, 18:32

Placené sledování reklamy nevydělá ani na připojení k síti

Ztrhané rysy, pobledlé tváře, krví podlité oči. To není popis zločince na útěku se zákonem v patách. Jde o patnáctileté dítě, vysedávající už dvacet hodin u monitoru a snažící se přilepšit si ke kapesnému. V tom, jak si přijít k penězům a příliš se neunavit, jsme my Češi prý odborníci. Stejně tak vidina rychlého zisku, pro nějž není potřeba cokoliv umět, znát či vědět, může být pro spoustu lidí druhem svatého grálu. A pokud skutečně existuje, jako některé reklamní služby na internetu, je možné jí velice snadno propadnout. Problém je bohužel v tom, že ač je taková činnost placená, zisková není určitě.

Za reklamu cash Reklamní služby na internetu lze rozdělit do tří hlavních kategorií – příjem reklamních mailů a SMS, klikání na sponzorované odkazy a zobrazování placených reklam během pobytu na internetu. „Dostávejte peníze za to, že vám přijdou každý den tři SMS na mobil a tři maily. Peníze vlastně za nic a každá koruna dobrá,“ tvrdí na jednom z diskusních fór uživatel pod přezdívkou Vochechulka, který tam toho času lovil refferaly (podřízené uživatele, zaregistrované pod Vochechulkou, pozn.red). Princip těchto způsobů výdělku připomíná multi-level marketing a podobné systémy založené na hromadění stádečka svých „podřízených“, z jejichž práce boss skupiny profituje určitým podílem. Samotné zisky z této činnosti jsou však diskutabilní. Společnosti, které služby zprostředkovávají, běžně posílají od dvou do dvaceti mailů denně a počet kliků na sponzorované odkazy jde do desítek. Každý odkaz přitom musí být otevřený zhruba třicet vteřin. To tedy znamená, že se lze denně tvrdou dřinou prokousat ke zhruba dvěma dolarům. Naznačený příjem téměř nepokryje spotřebu elektřiny počítače a rozhodně ne cenu připojení k internetu. Výsledkem pak je, že výdělek ratolesti, kromě vlivu na zdraví, stojí rodiče podstatně více, než kdyby potomkovy potřeby saturovali vyšším kapesným.

Ale jistota nikde Těch pár desetikorun nebo stokorun měsíčně, získaných za otrocké sezení u počítače a klikání či čtení více či méně stupidních reklam, však nikdy není jistých. Jednotlivé společnosti krachují a zase vznikají, občas některá z nich odloží platby na neurčito, aby po čase s nově nabraným dechem vyrazila na lov „klikačů“. Pokud už by se tomuto způsobu výdělku chtěl věnovat někdo na plný úvazek, potřeboval by nejméně několik stovek podřízených identit u několika desítek „klikacích“ firem. Dále by takový „podnikatel“ musel sledovat, zda a jak přesně tyto desítky firem platí, jestli dodržují provizní systém a hlavně – celé několikasethlavé stádečko by denně muselo zasednout k počítači a klikat a klikat a klikat… Seznam neplatičů sesbíraný majitelem webové stránky fofrkluk.wz.cz čítá na 221 firem. K zajímavým penězům by si za ideálních podmínek přišly, jak už to bývá zvykem u tohoto typu byznysu, možná tak první dvě patra pyramidy. Při registraci do deseti takových systémů to pro bosse pyramidy měsíčně dělá kolem šesti set dolarů, tedy zhruba deset tisíc korun včetně podílů z nižších pater. Jenže je tu háček. Vlastní prací, tedy klikáním, vydělává takový uživatel pouze zhruba pětapadesát dolarů měsíčně při hodině a půl klikání denně. V přepočtu na hodinovou mzdu to pak vychází na úchvatných osmnáct korun za hodinu, což je při dobré platební morálce společnosti, pro kterou uživatel kliká, jediný zaručený příjem. Refferalové totiž mohou mít jinou pracovní morálku či si mohou nalézt vlastní podřízené, přestanou klikat a příjmy z jejich činnosti jsou tím pádem v trapu. „Podle mých zkušeností se možná pět procent lidí dostane nad deset dolarů měsíčně, zbytek vydělá pár centů,“ říká uživatel Vostromo, který už pár společností typu PFC (pay for click - zaplať za klikání) vyzkoušel. Rozhodně není se svým kritickým postojem osamocený. „Takýchto klikačiek som už vyskúšal po „milú Jarmilu“. A ani jedna nefunguje. Podobne je to aj s platenými e-mailmy,” tvrdí ve slovenštině uživatel a majitel stejnojmenné webové stránky k8jo. Dopracovat se ale k někomu, kdo by zkušenosti s klikáním popsal pod vlastním jménem, je prakticky nemožné.

Česká cesta Dokonce se vyskytly i pokusy o výdělek na internetu v českém měřítku. Několik stovek inzerátů na práci doma u počítače po internetu tvoří právě lovci refferalů. Vyhledání hesla „výdělek na internetu“ Googlem vytvoří seznam více než tří set tisíc odkazů jen v češtině. Z toho nejméně několik desítek prvních stránek odkazuje právě na lovce refferalů, nabízejících registrace do nejrůznějších klikacích či emailových společností.
S velkým nástupem nakráčela do Česka dublinská společnost Zefcom, provozující webovou stránku HelloMobile.cz. Registrovaným uživatelům plánuje posílat SMS a e-maily, za něž příjemce dostane zaplaceno. „Za každou SMS vám zaplatíme dvě koruny a za každý e-mail pětasedmdesát haléřů. Dostanete od nás maximálně tři SMS/MMS a tři e-maily denně. Pokud doporučíte svému známému registraci v naší databázi, pak jako poděkování obdržíte padesát haléřů za každou SMS/MMS a pětadvacet haléřů za každý e-mail, který této osobě zašleme,“ uvádí Zefcom na stránkách HelloMobile. Celkem za měsíc to dělá zhruba 250 korun, při stádečku pěti pod sebou registrovaných uživatelů jde téměř o šest stovek měsíčně. Zda bude služba komerčně úspěšná, je dosud těžké hodnotit. Každopádně model je pro inzerenty zajímavý. Vzhledem ke kvantu osobních údajů, které při registraci uživatelé zadávají, je snadné vybrat velice konkrétní cílovou skupinu, například všech kuřáků z Brna nebo všech do třiceti let ze Smíchova tak, aby reklamou na novou restauraci v Praze 5 nebyli obtěžováni uživatelé z Ostravy. Dle Zefcomu registrací do systému HelloMobile přibývalo tempem několika tisíc denně. To by znamenalo, že dosažení pro inzerenty atraktivního kmene potenciálně oslovitelných klientů už je velice blízko.
Na trochu jiné bázi funguje služba emailing.cz, která platí za příjem reklamních mailů. E-maily jsou rozesílány uživatelům individuálně a mají personalizovanou hlavičku. Uživatelé tedy mohou přímo na reklamní e-mail odpovědět a zpráva se doručí zadavateli reklamy. Ten tak získá okamžitou zpětnou reakci na svou kampaň. Emailing.cz spoléhá na podobnou filozofii jako HelloMobile. Příjemce reklamy lze vybrat podle řady základních kritérií, například pohlaví, věku, výše příjmu či dosaženého vzdělání a také podle zájmů, uvedených při registraci. Společným problémem všech zahraničních služeb tohoto typu je vesměs nevynutitelné plnění obchodních podmínek a uzavřených smluv. Společnosti tohoto typu zhusta sídlí někde v Panamě, Dominikánské republice či obdobných daňových rájích, které mají jednu společnou charakteristiku. Jakmile se taková společnost rozhodne nekomunikovat, není prakticky žádný způsob, jak ji donutit dostát svým závazkům. Velkým rizikem je také ochrana osobních údajů, respektive pečlivost, jakou jí tyto firmy věnují. V horším případě je dokonce možné, že nashromážděné údaje o uživatelích, tedy jejich jméno, příjmení, telefonní číslo, mailová adresa, pevná adresa, zájmy, atd. firmy dále prodávají jako ucelené marketingové databáze vysoké hodnoty.

Obvyklé platby za klikání na sponzorovanou reklamu 0,01$ za klik
0,01$ za klik „podřízeného“
0,05$ bonus za registraci „podřízeného“
5,00$ nejnižší možná výplata

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče