Menu Zavřít

Najít ceník na webu není lehké

18. 4. 2005
Autor: Euro.cz

TELEKOMUNIKAČNÍ OPERÁTOŘI Získat přehled poplatků za služby telekomunikačních operátorů není v některých případech jednoduché. Firmy totiž se zákazníky nehrají fér hru. Změna cenového programu na telefonní lince nebo dokonce změna operátora je pro firmu významným rozhodnutím.

TELEKOMUNIKAČNÍ OPERÁTOŘI Získat přehled poplatků za služby telekomunikačních operátorů není v některých případech jednoduché. Firmy totiž se zákazníky nehrají fér hru. Změna cenového programu na telefonní lince nebo dokonce změna operátora je pro firmu významným rozhodnutím. Ve výdajích za telekomunikace se totiž točí velké peníze. Zanedbatelné nejsou tyto náklady ani v domácnostech. Při úvahách o změně je nejsnadnější podívat se na internet a zjistit, co přesně jednotliví operátoři nabízejí. Vyzkoušel to i Profit. A zjišťovali jsme, jak jsou operátoři ke svým zákazníkům otevření. SCHOVANÉ CENÍKY Největší operátor Český Telecom je celkem upřímný. Hned na úvodní stránce webu najdete interaktivní ceník. Stačí jen zadat údaj, odkud a kam voláte, případně zda telefonujete na mobil nebo do sítě jiného operátora, a aplikace obratem vypočítá cenu hovoru. Pokud však chcete najít kompletní a přehledný ceník, zabere vám hledání více času. Z hlavní stránky Telecomu na něj přímý odkaz nevede. Najdete ho až pod položkou nazvanou Produkty A-Z. Je rozdělen podle jednotlivých služeb, v jejich rámci pak zvlášť pro firmy a pro domácnosti. U domácností jsou uvedeny ceny za volání jak bez daně, tak i s daní. Oboje je řádně označeno. U firemního volání je cena jen bez daně. Ani společnost GTS Novera -vzniklá sloučením alternativních operátorů GTS a Aliatel - nenabízí odkaz na přehled cen hned z úvodní stránky. Naopak: ceníky jsou schovávané pod mnoha odkazy. Například, chce-li si majitel malé firmy vybrat kompletní telefonní služby, ceník v příslušné části nenajde, dokonce ani v položce detaily. Ceník je k dispozici teprve v další sekci nazvané Telefonní předvolba. A jako by nepříjemných překvapení nebylo dost: ukrytý ceník si nelze číst rovnou v prohlížeči, ale musíte si ho nejdříve stáhnout do počítače ve formátu PDF. K jeho otevření je potřeba navíc ještě speciální program Acrobat Reader. Ceny jsou uvedeny výhradně bez DPH, což sice není zrovna fér, ale protože se operátor specializuje především na firemní klienty, je to akceptovatelné. Popis nabízených služeb je sice podrobný, ale utajovaný ceník přílišné důvěryhodnosti společnosti nedodá. Navíc může odradit řadu potenciálních zákazníků - pokud rychle nenajdou ceník, půjdou tam, kde jim ho nabídnou hned. Delší čas vyžaduje i proklikání se k sazbám za hovorné u Českých radiokomunikací. Pokud se však k ceníku doberete, shledáte, že je dobře vytvořen. Najdete tu všechno, co potřebujete. Vše v přehledné verzi, operátor nic neutajuje. RADĚJI BEZ DPH Premiantem našeho testu se zdá být Tele2. Odkaz na ceny najdete hned na úvodní stránce. Jednodušší formu přehledu najdete přímo na internetové stránce, podrobnější si lze stáhnout ve formátu PDF. I ta jednodušší je ale dostačující. Tady nelze mít žádné výhrady. Ani operátor Tiscali nic netají. Ceník je k dispozici hned při vstupu na úvodní stránku. I když ceny s daní jsou - jako u většiny konkurence -schované až na další stránce. Ceny bez DPH totiž samozřejmě vypadají lákavěji. Naopak úvodní stránka operátora Volný na ceník přímo neodkazuje. Je však pojata jako společná stránka k několika internetovým službám, takže jde o pochopitelnou záležitost. Z další stránky, nazvané Služby, už vede odkaz rovnou na kalkulátor. Ten zájemcům spočítá možnou úsporu financí při telefonování s Volný oproti Českého Telecomu. Základní ceník je pak uveden přímo na webu - opět ale bez DHP, byť v tomto případě jde o firmu primárně zaměřenou na domácnosti, které si daň neodečítají. Teprve v polovině ceníku je odkaz na zobrazení cen včetně DPH. V přehledu firmy Volný bohužel není uvedeno, za jakou časovou jednotku se uvedené sumy platí. V ceníku je například jen: Místní volání špička 1,24 Kč. Chybí tedy údaj, že jde o 1,24 koruny za minutu. „Podrobný ceník“ ve formátu PDF přitom není o mnoho podrobnější. Prakticky se liší pouze údaji rozepsanými podle jednotlivých zahraničních zemí. Ještě maskovanější je ceník společnosti eTel. Najdete ho pod nic neříkajícím odkazem: „Pro vyhledání souvisejících sekcí webu a dokumentů ke stažení klikněte sem.“ Popis služeb je navíc velmi technokratický, takže člověk neorientující se v oboru téměř nemá šanci pochopit, co mu firma vlastně v telefonování nabízí. Samotný ceník ve formátu PDF je pak zpracovaný precizně, údaje jsou jak bez daně, tak i s DPH, obojí vedle sebe. JEN PRO FIRMY, DOMÁCNOSTI MAJÍ SMŮLU

Také hledání u firmy Contactel je poněkud náročnější. Ceník, dostupný jen ve formátu PDF, obsahuje nepřehlednou nabídku nejrůznějších tarifů. Navíc sazby hovorného najdete pouze v sekci firem, domácnostem totiž Contactel nabízí telefonování jen ve spojení s internetem. Ceník pro takovou službu je trochu složitě rozdělen na tarif CDs a CDi. Teprve podrobnějším zkoumáním odhalíte rozdíl: jeden tarif účtuje hovorné po minutách po celou dobu hovoru, druhý po vteřinách. Pro telefonování jde tedy o dosti podstatný „detail“, který není dostatečně zdůrazněn.

Ceník alternativního operátora Nextra jsme na internetu na první pokus nenašli. Služby jsou na webu sice popsány, ale údaje o poplatcích za ně nikoliv. Až po delší telefonické konzultaci s obchodním oddělením firmy jsme se k ceníku dobrali.

BRAND24

ZMĚNA K LEPŠÍMU

Ceníky operátorů doznaly v posledních měsících výrazných změn. Jsou přehlednější a už nic zásadního netají. Při troše snahy není nemožné zjistit ceny za služby.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).