Nahrávku Kočí prý nevylepšili

05. srpna 2011, 19:32 - Petr Kolář
05. srpna 2011, 19:32

Česká televize

Čistit nahrávky s kompromitujícími materiály na politiky, aniž by je odvysílala jako první, je patrně v České televizi (ČT) povoleno. Týdeník Euro popsal (31/2011), že právě to se zřejmě stalo v ostravském studiu ČT v případě nahrávky Kristýny Kočí. Její dubnové zveřejnění na serveru Týden.cz přitom zásadním způsobem změnilo průběh třenic ve vládní koalici. Česká televize informace označuje za „nesmyslnou konstrukci“. Případem by se ale podle informací týdeníku Euro měla zabývat Rada ČT a možná i poslanci z mediálního výboru.
Co se přesně událo? V sobotu 9. dubna nahrál frýdecko-místecký kamarád poslankyně Kočí Lukáš Vích na mobilní telefon její skandální věty o plánu na puč v ODS proti premiérovi Petru Nečasovi, pokud nevyhodí Věci veřejné z vlády. Vích ještě týž den téměř nesrozumitelnou nahrávku neúspěšně nabízel poslanci ODS Igoru Svojákovi. Druhý den v neděli se sešel se svým dobrým známým Jiřím Loučkou, redaktorem ČT, a přímo v budově ostravské ČT záznam poslouchali. Tamtéž byl poté nejspíš zvukově vyčištěn do podoby, v jaké se ve středu dostal do Týdne. ČT záznam rozhovoru odvysílala až poté.
Zvukový technik z ČT Ostrava Jan Hrdý týdeníku Euro dříve řekl: „Já jsem měl něco v rukou, upravoval jsem to pouze, řekněme, akusticky. Jestli to bylo ono, nevím. Je to možné, to zcela nevylučuji, ale nejsem si jist.“ Technika se minulý týden již nepodařilo zastihnout, nereagovali ani editor Dalibor Bártek se šéfkou ostravské televize Šárkou Bednářovou. Podle informací týdeníku Euro od nejméně dvou zdrojů seznámených s děním v ČT Ostrava nicméně Hrdý čelil tlaku tamního vedení, přestože údajně jednal na pokyn nadřízených. Oficiálně ale vedení ČT přešlo do protiútoku. „Váš článek v aktuálním čísle týdeníku Euro v této chvíli zkoumá právní útvar České televize. Nahrávka byla Českou televizí zveřejněna v souladu s Etickým kodexem ČT a běžnými pravidly korektní novinářské práce po jejím získání a potvrzení její autenticity dne 13. 4. 2011, když cenou za tento korektní postup byla ztráta informační exkluzivity. Na tomto postupu neshledáváme nic závadného,“ uvedl mluvčí ČT Ladislav Šticha. „Důrazně odmítáme jakoukoli manipulaci s nahrávkou,“ dodal s tím, že ČT připravuje nespecifikované právní kroky.
Osudem nahrávky by se měla zabývat i Rada ČT. „Pokud by se tyto informace ukázaly jako pravdivé, rada by se tím měla stoprocentně zabývat. Jsme tu od toho, abychom dohlíželi na veřejnoprávnost. Navíc je to i otázka etiky,“ řekl týdeníku Euro místopředseda rady Jiří Kratochvíl. Mediální expert ODS Walter Bartoš se domnívá, že jen u Rady ČT by věc skončit neměla. „Pokud je pravda, co v článku je, a řada věcí tomu nasvědčuje, měla by se tím zabývat nejen Rada ČT, ale také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a mediální výbor sněmovny. Jestli došlo k selhání jednotlivců, měla by se k tomu ČT nějak postavit,“ uvedl.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče