Náhrada škody při zpoždění

29. července 2010, 12:04 - Stephan Heidenhain
29. července 2010, 12:04

Práva cestujících při zpoždění letu posílila dvě rozhodnutí SDES

Dvě rozhodnutí Soudního dvora Evropských společenství (SDES) posílila práva cestujících v Evropské unii při zpoždění letu. SDES jimi objasnil otázku soudní příslušnosti a výši nároků cestujících, přesáhne-li zpoždění jejich letu tři hodiny. Žádná paušální náhrada škody – například kvůli erupci sopky, jako byla ta nedávná Eyjafjallajökull na Islandu – se však nevyplácí.

Dvě rozhodnutí

Obě rozhodnutí se týkají letů aerolinek z EU, které začínají nebo končí v jejích členských zemích. SDES rozhodl 9. července 2009 o soudu, jemuž se podává žaloba na odškodnění. A objasnil, že žalobu na vyplacení paušálního odškodnění lze podat buď u soudu v místě sídla letecké společnosti (dopravce), nebo v místě odletu či příletu letadla. Na nich se totiž poskytují přepravní služby.
I po tomto rozhodnutí SDES však zůstala nevyřešená otázka, zda cestujícím přísluší paušální náhrada škody i při pouhém zpoždění letu. Na prakticky totožná usnesení německého Spolkového soudního dvora a rakouského Obchodního soudu ve Vídni o předběžné otázce odpověděl SDES již v listopadu 2009. V předložených případech se cestující dostali do cílového místa o 22, respektive o 25 hodin později. Jejich lety však nebyly ani zrušeny, ani „překnihovány“ ve smyslu nařízení č. 261/2004/ES. To stanoví společná pravidla pro náhrady a pomoc cestujícím v letecké dopravě, je-li jim odepřen nástup na palubu letadla či jejich let zrušen. SDES stanovil, že aerolinky musejí vyplácet paušální náhradu škody dle nařízení i při zpoždění letů. A rozhodl, že u zpožděných letů o více než tři hodiny přísluší cestujícím dle nařízení paušální náhrada 250 až šest set eur.

Zdůvodnění

Problém nařízení spočívá v tom, že výslovně neřeší otázku, zda cestujícím v případě zpoždění přísluší zmíněná paušální náhrada. SDES nejprve objasnil, že let je opožděný, uskuteční-li se sice v souladu se stanoveným plánem, ale čas odletu se oproti plánovanému opozdí. Zrušení letu je pak „důsledkem skutečnosti, že původně plánovaný let nebyl uskutečněn“.
SDES zdůvodnil úpravu o náhradě škody při zpoždění tím, že práva cestujících musejí být účinně chráněna. A cestující jsou při zpoždění letu ve stejné situaci jako při jeho zrušení. Nárok na paušální náhradu je však vyloučen, způsobily-li zpoždění „mimořádné okolnosti“, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Dle SDES pod „mimořádné okolnosti“ nespadají technické závady letadla. Jsou jimi například politická nestabilita, špatné povětrnostní podmínky, bezpečnostní rizika, stávky, zemětřesení či erupce sopek a jejich důsledky – například znečistění atmosféry při nedávné erupci sopky Eyjafjallajökull na Islandu. V těchto případech nepřísluší cestujícím žádná paušální náhrada.

Posílení práv

Není jasné, proč SDES přiznává paušální náhradu škody u zpoždění až od tří hodin. Nařízení totiž obsahuje odstupňované zpoždění od dvou hodin – v závislosti na vzdálenosti letu. V této věci chybí v rozhodnutí SDES jakékoli zdůvodnění. A lze očekávat, že SDES v brzké době případ zpoždění mezi dvěma a třemi hodinami předloží.
Obě rozhodnutí značně posílila práva cestujících. Především mohou podat žalobu na paušální náhradu škody ve výši až šesti set eur v místě odletu, příletu nebo sídla leteckého dopravce. A také mají nárok na náhradu nejen při zrušení nebo „překnihování“ letu, ale i při jeho zpoždění o více než tři hodiny. To znamená, že na všechny zrušené, „překnihované“ nebo zpožděné lety o více než tři hodiny z Prahy a z členských států EU nebo z třetích zemí do našeho hlavního města, jež provádí letecký dopravce se sídlem v unii, může být podána žaloba v sídle leteckého dopravce i v místě odletu nebo příletu letadla. Tedy i v Praze.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít