Nahoru a dolů za zvuku švédské lidovky

30. dubna 2007, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
30. dubna 2007, 00:00

SPOLEČNOST FAMILY FROST ČESKÁ REPUBLIKA Jedinou firmou, která dělá v Česku „byznys na kolečkách“ skutečně ve velkém, je česká pobočka německé společnosti Family Frost. Pronikavý zvuk švédské lidové písně se ozývá ze zhruba 250 pojízdných prodejen po celé republice. Nejlepší léta však mají žlutá auta už za sebou.

SPOLEČNOST FAMILY FROST ČESKÁ REPUBLIKA Jedinou firmou, která dělá v Česku „byznys na kolečkách“ skutečně ve velkém, je česká pobočka německé společnosti Family Frost. Pronikavý zvuk švédské lidové písně se ozývá ze zhruba 250 pojízdných prodejen po celé republice. Nejlepší léta však mají žlutá auta už za sebou.

Melodii linoucí se z reproduktorů žlutých prodejen na kolečkách společnosti Family Frost zná v Česku snad každý. V někom toto houkání vyvolává reakce typu „už zase otravují“, druzí chňapají po peněžence a vybíhají na ulici, aby si koupili svoji oblíbenou zmrzlinu či jiné mražené zboží. Kde se tato společnost vzala a jak se jí daří ?

SEVERNÍ VÍTR ŘÁDIL ZA OPONOU

„Tento nápad vznikl ve Švédsku před třiceti lety. Po pádu železné opony pak usoudil pán ze západního Německa jménem Udo Floto, že by stejný model mohl fungovat i ve střední a východní Evropě. A byl to zásah do černého. Neměli jsme tu žádnou konkurenci, tržby i zisky rostly. Byla to krásná léta,“ říká trochu zasněně současný jednatel české pobočky společnosti Family Frost Martin Odvárko.

Ale pak nastal známý scénář. Na konci devadesátých let zaútočily na peněženky českých občanů supermarkety - později následované hypermarkety - a diskontními prodejnami. Zatímco v roce 1997 dosáhla společnost obratu téměř 750 milionů korun, dnes se drží těsně nad hranicí 400 milionů. „Pozitivní ale je, že se pád v loňském roce po dlouhých deseti letech zastavil a my jsme obrat mírně zvýšili,“ říká Odvárko.

Vývoj ekonomické úspěšnosti společnosti Family Frost tak koresponduje s obecným trendem na českém maloobchodním trhu. Pokles podílu menších prodejen na celkovém prodeji potravin se zastavil a jejich vyhlídky už nejsou zdaleka tak černé jako v minulosti. „Během několika let bychom se chtěli opět přehoupnout přes půlmiliardu,“ plánuje optimisticky Odvárko.

MRAZÍK JE NEZMRAZIL

Obrat ve vývoji tržeb přičítá šéf „českého“ Family Frost zefektivnění nákladů a také zvýšení marže. „To se odrazilo na skladbě sortimentu, upřednostnili jsme výrobky s vyšší marží. Vsadili jsme více na kvalitu při udržení atraktivní ceny,“ dodává. Průměrnou výši marže však nechce ze strategických důvodů prozradit.

V současné době nemá Family Frost na českém trhu žádnou přímou konkurenci. Doposud nejvážnějším pokusem ohrozit svrchované postavení této firmy byl v roce 1997 razantní nástup společnosti Mrazík CS v čele s podnikatelem Robertem Mikulkou. Začal tvrdý boj. Mrazík dočasně přebral společnosti Family Frost řadu zaměstnanců a obě společnosti se začaly navzájem obviňovat z různých prohřešků. Válka však netrvala dlouho. Po necelém roce Mrazík skončil.

Doplatil prý na to, že lákal zaměstnance na volnější pracovní podmínky „Slibovali, že pravidla u nich nejsou tak pevná jako u nás, tudíž si budou moci dělat skoro všechno, co budou chtít. Dopadalo to tak, že si prodejci přijeli k Makru, tam nakoupili zboží za své peníze a to nabízeli zákazníkům. Neprodáadislav vali pak výrobky, které jim dávala centrála,“ popisuje Odvárko. Zákazníci si tak podle něho nemohli nevšimnout, že kupují zboží, které není na reklamních letácích, a postupně ztráceli k obchodníkům důvěru. „Není možné tento byznys dělat s vidinou krátkodobého zisku a je třeba mít za sebou silného investora,“ shrnuje.

KLOKAN A RUSKÁ ZMRZLINA

Přestože sortimentu Family Frost vévodí především zmrzliny, stále více prostoru dostávají mražená hotová jídla. „Naší specialitou je také klokaní maso. Stáhli jsme ho sice před časem z prodeje, ale v dohledné době ho začneme opět nabízet. Po jeho stažení se totiž začali ozývat zákazníci i prodejci, že chtějí klokana, že ho nikde jinde nemohou sehnat. Na tomto masu sice nezbohatneme, ale stalo se velmi oblíbené u určitého segmentu našich zákazníků,“ představuje asi nejexotičtější výrobek Odvárko.

Jelikož Family Frost působí vedle Česka v dalších šesti zemích, může Odvárko také porovnat, jak se liší chutě jejich obyvatel. „Nejoblíbenější je všude bez výjimky příchuť vanilková, čokoládová a jahodová. Jenom v Portugalsku jahody nějak nejedou. V Čechách se nad poměry daří oříškové zmrzlině, naopak lidé si ještě nezvykli na různé exotické příchutě. Fenoménem je u nás naopak ruská zmrzlina,“ popisuje rozdíly.

A proč si zákazník u Family Frost nemůže koupit polárkový dort, který stále tvoří až 40 procent českého trhu se zmrzlinou? „Naši zákazníci se na něj příliš netvářili. Očekávají od nás kvalitu a polárkový dort do toho moc nezapadá,“ reaguje jednatel společnosti.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče