Naftový rychlík

31. srpna 2007, 13:04 - Karel Zaoral
31. srpna 2007, 13:04

Když si zkušený konstruktér trochu pohraje

Trojková řada BMW oslovuje hlavně sportovně zaměřené řidiče. Nový dieselový třílitr potvrzuje, že když si zkušený konstruktér s dieselem trochu pohraje, získá motor podobné charakteristiky, jako by byl v nádrži místo nafty benzin. Vnitřní prostor trojkového kupé je koncipovaný jako 2+2. Vpředu se sedí velmi komfortně i přes sportovní design sedačky, která navíc poskytuje skvělou oporu ramenům, tolik důležitou pro správnou techniku jízdy. Kvalitnímu interiéru není co vytknout. Kombinace černé kůže a leštěného hliníku je skvěle sladěná a všechny plasty jsou měkčené. Interiér netrpí problémem benzinového šestiválce, tedy přehříváním středového tunelu teplem od agregátu. Trojkové kupé oplývá příjemnými maličkostmi, například bezdrátovým zamykáním a zapalováním, které nevyžaduje zasunutí klíče. Odemyká se dotykem ruky kliky dveří a startuje se stiskem tlačítka. Jsou to sice drobnosti, ale člověk si na ně rád zvykne.
Stejně jako v případě benzinové sestry je v 335 to nejlepší skryto pod kapotou. A jde o skvělou ukázku konvergentní evoluce, která říká, že když chceme po dvou rozdílných věcech totéž, budeme je muset nakonec upravit tak, že se navzájem budou velmi podobat. Ďábelsky rychlou jízdu umí oba motory a stejně tak i úspornou.. Stejně dobře oba motory znějí, což se obecně od dieselu příliš nečeká. Benzin oproti naftě vede v parametru maximálního výkonu o patnáct kilowattů, což není mnoho. Diesel má zase vyšší točivý moment. Na pohled téměř stejné, ovšem v detailech se přeci jen lišící vozy. Dieselová trojka má na rozdíl od benzinové verze s pohonem všech čtyř kol tak velký točivý moment, že už jej nedokáže zcela přenášet na vozovku. Při prudké akceleraci je třeba opatrně pracovat s plynem, jinak se kola utrhnou od podkladu. Při opravdu ostré jízdě dokážou poskočit i při řazení čtvrtého rychlostního stupně. Těžko říct, který z vozů a o kolik je rychlejší. Pravděpodobně dříve testovaná benzinová verze, jednak vzhledem k malinko vyššímu výkonu, nižší hmotnosti a také díky sekvenčnímu řazení pod volantem. Přece jen je práce s ním o něco rychlejší než s klasickou řadicí pákou. Je-li testovaný dieselový šestiválec dopovaný dvojitým turbem o trošku pomalejší, vyrovnává tento hendikep jeho celková úspornost. Přestože se dá velmi šetrně jezdit i s benzinovou verzí, každé ostřejší šlápnutí na plyn (a o tom jízda s podobnými vozy je) roztáčí vír v nádrži. Apetit vozu tak záleží na sebekontrole majitele. Dieselový šestiválec naopak drží i při agresivnější jízdě spotřebu na uzdě maximálně třinácti až čtrnácti litrů. Vezmu-li v potaz, že civilně se s vozem v městském provozu dá jezdit za osm litrů nafty na sto kilometrů a mimo město za sedm, vycházejí oba modely rovnocenně. Benzin je o fous rychlejší, diesel zase o pořádný kus úspornější. Jízda s dieselovým šestiválcem je velmi příjemná. Přesné řízení v běžném provozu spolupracuje přirozeně, na brzdy je možné se bez pochyb spolehnout, vedení stopy je přímo ukázkové. I přes sportovní charakter vozu je odpružení relativně komfortní. Motor překvapuje linearitou, s jakou je schopen zrychlovat. Dvojice turbodmychadel minimalizuje turboefekt na téměř nepostřehnutelnou míru. Šestistupňový automat má rychlé reakce a logika řazení bere vedle klasických jízdních parametrů ohled na to, zda se jede v zatáčce, nebo po rovném úseku, i do kopce nebo z kopce. Realita jízdy vypadá téměř snově. Nejlepší podvozky na světě dělá BMW už dlouho. S vozem jdou dělat kouzelné věci, rychlost jakou trojkové kupé umí proletět zatáčku, je ďábelská. Při zpomalování je trojka stejně dobrá jako při akceleraci. Z rychlosti kolem 240 kilometrů za hodinu brzdí vůz během okamžiku, a manévr doprovází jen příjemný, lehce kontrolovatelný tanec zadní nápravy. Jediný už zmíněný zápor je v přenosu mimořádného točivého momentu na vozovku. Je velkou škodou, že nejsilnější dieselová trojka se nedá pořídit v kombinaci s pohonem všech čtyř kol. O čtvrtinu větší točivý moment by minimálně v akceleraci a na technicky složitější trati benzinovému konkurentovi hodně zatápěl.
BMW 335d patří k absolutně nejlepším vozům své třídy. Lze s ním jezdit v každodenním provozu za běžnou spotřebu a přitom mít v plynovém pedálu výkonový potenciál raketoplánu. Škoda jen že dieselový šestiválec je oproti benzinovému dražší téměř o sto tisíc korun. klady
výkonný úsporný motor ovladatelnost přesné řízení
účinné brzdy jízdní vlastnosti

zápory
přenos výkonu na přední kola
vyšší cena

tabulka
BMW 335d kupé
cena
Základní 1 378 100 Kč (BMW 335d Coupé) Převodovka šestistupňová automatická
Motor třílitrový přeplňovaný šestiválec, výkon 210 kw 286 koní
spotřeba 10,3/5,9/7,5
zrychlení 6,1 nejvyšší rychlost 250

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče