Menu Zavřít

Nadílka za 67 miliard korun

3. 12. 2007
Autor: Euro.cz

Jaké dárky vybrat pro své obchodní partnery? A jak potěšit vlastní firmu tím, aby jí předvánoční výdaje snížily daňovou povinnost? Dozvíte se v dalších článcích této sekce.

Vánoční dárky Jaké dárky vybrat pro své obchodní partnery? A jak potěšit vlastní firmu tím, aby jí předvánoční výdaje snížily daňovou povinnost? Dozvíte se v dalších článcích této rubriky.

Lidé a firmy v Česku ročně utratí za dárky pro své blízké, obchodní partnery či zaměstnance 134 miliard korun. Téměř polovina z této částky připadá na dárky věnované k Vánocům či na konci roku. Rostoucí oblibě se přitom těší dárkové poukázky s finančním limitem či určené pro nákup určitého zboží a služeb. Vyplývá to z průzkumu agentury Datamar pro společnost Sodexho Pass a z vyjádření obchodníků.

Podle průzkumu utratí Češi za dárky ročně 104,1 miliardy korun, personální manažeři firem 14,9 miliardy korun, obchodní manažeři 11,6 miliardy korun a jejich marketingoví kolegové 3,1 miliardy korun.

Průměrné roční výdaje za dárky se pohybují kolem 13 tisíc korun, z toho polovina připadá na vánoční dárky. Zaměstnavatelé dávají svým zaměstnancům k Vánocům v průměru 805 korun a dalších 475 korun jako poděkování na konci roku.

Podle průzkumu stále více lidí a firem dává přednost dárkovým poukázkám, jejichž tržní potenciál odborníci odhadli zhruba na 33 miliard korun. „Zákazníci zjišťují, že univerzální dárková poukázka, oblíbená jak mezi koncovými spotřebiteli, tak mezi zástupci firem, může být velmi zajímavým dárkem. Obdarovaný si totiž za poukázku může vybrat zboží či služby přesně podle svých představ,“ míní zástupci společností Datamar a Sodexho. Nutno však dodat, že druhá ze zmíněných firem právě v oboru poukázek podniká.

O dvě a půl procenta víc

Průměrné vánoční výdaje českých rodin podle studie poradenské společnosti Deloitte vzrostou meziročně o 2,6 procenta na 506 eur (téměř 13 500 korun). Některé tuzemské domácnosti ale kvůli vyšším cenám energií a potravin budou zřejmě redukovat své útraty za dárky či potraviny na vánoční stůl, aby vystačily s penězi.

„Česká republika patří k nemnoha evropským zemím, v nichž se letos o Vánocích výdaje proti loňsku pravděpodobně zvýší,“ říká Václava Seibertová ze společnosti Deloitte. Z vánočních útrat české rodiny připadne zhruba 8100 korun na dárky, 3700 korun na potraviny a 1600 korun na společenské vyžití.

Oproti tomu podle průzkumu agentury Respond & Co. chtějí Češi letos utratit za vánoční dárky v průměru 7523 korun, což je ve srovnání s loňským rokem o 212 korun méně. Lidé budou nakupovat vánoční dárky v průměru pro šest osob.

Dárek přitáhne kůň

Lákavou nabídku připravila pro zhýčkané boháče londýnská prodejna s přepychovým zbožím Fortnum & Mason. Přišla s váočním dárkovým košem za 20 tisíc liber, tedy asi 753 tisíc korun.

DT24

Speciální košík, který bude v prodeji jen letos u příležitosti 300. výročí vzniku tohoto luxusního obchodu, bude zákazníkovi dopraven ve vozíku taženém koněm na kterékoli místo v britské metropoli či v blízkosti londýnského dálničního okruhu M25.

Trojdílný koš obsahuje různé lahůdky včetně plechovky nejkvalitnějšího kaviáru beluga, paštiky z husích jater pro 25 lidí, obří lahve francouzského vína Chateau d’Yquem plus po jedné lahvi Chateau Latour a Chateau Margaux, a dvou párů kašmírových ponožek v růžové a šedé barvě.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).