Nadějí je rozvoj letiště

05. září 2005, 00:00 - KATEŘINA PELÁNOVÁ
05. září 2005, 00:00

STANISLAV JURÁNEK, HEJTMAN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE: Rozvoj dopravní infrastruktury je jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje. Hejtman Stanislav Juránek si hodně slibuje hlavně od dalšího rozšíření služeb mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech.

STANISLAV JURÁNEK, HEJTMAN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE: Rozvoj dopravní infrastruktury je jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje. Hejtman Stanislav Juránek si hodně slibuje hlavně od dalšího rozšíření služeb mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech. * V čem vidíte hlavní přednost vašeho kraje z hlediska podnikání? Jihomoravský kraj je z pohledu potenciálních investorů atraktivní lokalitou. Má strategickou polohu v sousedství Rakouska a Slovenska, nabízí mezinárodní letiště a hustou železniční sít, leží na spojnici dálnice Praha-Brno-Bratislava. Spolu s plánovanou výstavbou dálnice Brno-Vídeň a s dálničním napojením na Polsko tak bude mít náš kraj z hlediska dopravní obslužnosti rozvojový potenciál, který nemá v České republice obdoby. Jihomoravský kraj rovněž nabízí vysokou koncentraci vzdělaného obyvatelstva, řadu univerzit, odpovídající síť vysokých a středních škol, přírodní bohatství a široké kulturní zázemí. * Jak jste na tom nyní s pracovní silou? Dlouhodobě se v kraji potýkáme s vysokou nezaměstnaností - v rámci Česka se pohybuje na čtvrtém až pátém nejhorším místě. V rámci kraje jsou na tom nejhůře jižní regiony -Hodonínsko, Znojemsko a Břeclavsko. Průměrná míra nezaměstnanosti v Jihomoravském kraji se pohybuje kolem 10,5 procenta. * Které části kraje jsou z hlediska podnikání nejúspěšnější?

Daří se zejména díky rozvoji mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech a průmyslových zón v Modřicích a na Černovické terase. Ostatní části kraje mají svůj rozvojový potenciál dosud skrytý a nedokáží ho zcela využít.

* Častým problémem řady regionů je nedostatečné rychlostní spojení s Prahou. Brno už ho řadu let má…

S ohledem na dálnici je spojení s Prahou v porovnání s jinými regiony relativně dobré. Je však nutno poukázat na její poddimenzovanost. Svou propustností už nevyhovuje stávajícím požadavkům, dochází k zácpám a kolonám. Dobré spojení umožňuje také modernizovaný první železniční koridor (Děčín-Praha-Česká TřebováBrno-Břeclav).

* Co podle vás podnikatelům ve vašem kraji nejvíce vadí?

Myslím si, že jde zejména o úroveň infrastruktury, tedy o odpovídající silniční komunikace a letecké spojení se světem. Klíčový je v této oblasti již zmíněný rozvoj mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech. Chceme ho rozšířit tak, aby splňovalo všechny podmínky Evropské unie, a dosáhnout toho, aby se z Brna pravidelně létalo nejen do Londýna, ale také na jiná významná mezinárodní letiště.

* Jaké další úkoly ve vztahu k podpoře podnikání a ekonomickému rozvoji regionu vás čekají v nejbližším roce? Vedle budování potřebné infrastruktury jde zejména o hledání všech možností jak „dosáhnout“ na peníze z evropských fondů. Nejbližší dva roky jsou obdobím, které se v tomto smyslu už nebude opakovat. Jihomoravský kraj proto hledá tu nejlepší cestu k přijetí úvěru ve výši jedné miliardy korun na financování projektů z fondů Evropské unie. * Jak spolupracujete s krajskou hospodářskou komorou?

Dosavadní spolupráci hodnotím jako dobrou. Podařilo se vybudovat devět regionálních informačních center pro podnikatele a dalších 11 expozitur ve všech jihomoravských městech s rozšířenou působností. Pracovníci krajského úřadu se jako lektoři podílejí na vzdělávacích akcích pořádaných komorou pro podnikatele. Spolupracujeme rovněž při zpracování strategie rozvoje hospodářství kraje, tematických seminářích, konferencích a při zahraničních akcích.

* Myslíte, že se podnikatelé v kraji dokáží organizovat a vystupovat v případě potřeby jednotně?

Domnívám se, že to moc neumí. Existuje sice Krajská hospodářská komora, ale ta nezasahuje do všech segmentů podnikání. Možná by pomohlo povinné členství podnikatelských subjektů v Hospodářské komoře České republiky.

**ING. STANISLAV JURÁNEK

Narodil se 24. ledna 1956 v Brně. Vystudoval Experimentální matematicko-fyzikální základní školu, na stejné obory se zaměřil i na gymnáziu. V roce 1985 absolvoval Mendelovu zemědělskou a lesnickou univerzitu, konkrétně studoval lesní inženýrství na lesnické fakultě. Od roku 1977 až do roku 1990 pracoval jako dělník, mistr a stavbyvedoucí u Jihomoravských státních lesů. V letech 1990-1994 byl vedoucím střediska u stavební firmy Ekostavby, v letech 1995-1996 pracoval jako okresní tajemník KDU-ČSL Brno-město. Činnost v samosprávě zahájil v roce 1994 jako radní městské části Brno-Židenice, poté se stal starostou této městské části a posléze radním města Brna. Mezi jeho koníčky patří běh, lehká atletika, vážná hudba, básně a příroda.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Google Talk je mrtvý. Nedožil se ani 12 let
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít