Nad Mazdou 323 slunce nezapadá, i když nové vychází

28. července 2003, 00:00 - Karel Nový, auta@profit.cz
28. července 2003, 00:00

Technická spolehlivost zaručuje modelu, který čeká na facelift, stálý zájemMazda už měsíc v domácí továrně v Japonsku sériově vyrábí model Mazda 3, model, který je faceliftem dosud úspěšné Mazdy 323. Oficiální představení nové tváře má na starém kontinentu proběhnout na podzim ve Frankfurtu.

Technická spolehlivost zaručuje modelu, který čeká na facelift, stálý zájem

Mazda už měsíc v domácí továrně v Japonsku sériově vyrábí model Mazda 3, model, který je faceliftem dosud úspěšné Mazdy 323. Oficiální představení nové tváře má na starém kontinentu proběhnout na podzim ve Frankfurtu.

Přes všechna varování, že nový model je už na cestě, zůstává model 323 stále hodně prodávaným vozem. Paradox? Vůbec ne. Je to výsledek zkušenosti českého zákazníka s kvalitou. Mazda 323 si i na sklonku své kariéry stále podivuhodně drží designovou svěžest. Týká se to elegantní masky se stylizovaným „M“ jak na chladiči, tak i interiéru. Ten chrání před morálním zastaráním mohutný volant se silným věncem, pevná sedadla s výrazným bočním vedením i velmi dobře ergonomicky umístěné ovladače. Vzhledem ke zkušenostem s Mazdou 6 dá i Mazda 3 svému předchůdci lekci v jízdních vlastnostech. I tak ale - a oficiální tabulky to potvrzují zůstává model 323 velmi dobře ovladatelným, stabilním a hlavně bezpečným automobilem. Podstatná část majitelů si třidvatrojky cení díky o chlup tužšímu podvozku než nabízely jiné značky. Mazda 323 má v dieselové nabídce výrazem poctivý dvoulitr. Vyznačuje se sympatickým zátahem od nejnižších otáček, což šofér ocení při nudném popojíždění v městském provozu. S potěšením ovšem sešlápne plynový pedál i při razantnější jízdě ve vysokých otáčkách. V tu chvíli se ovšem projeví ne zcela ideální odhlučnění kabiny od motorové části.

Na co to auto je?

Mazda 323 udělala na českém trhu největší štěstí jako spolehlivý osobní vůz pro dobře prosperující rodinu, ale mnoho firem tento model nakoupilo jako referentské vozy pro jejich mimořádnou technickou spolehlivost. Ačkoliv model 323 pod blížícím se datem faceliftu dosluhuje, pořád zákazníka oslovuje vysokou mírou bezpečnosti a poměrem cena-výkon.

Jak na DPH

Odpočet daně při nákupu Mazdy 323 je možný a podle obchodních zástupců dokonce i velmi častý. Při instalaci přepážky oddělující zavazadlový prostor od kabiny je ovšem třeba „využít“ jen nabídky homologovaného modelu. Jeho cena je vyšší než průměrná - 24 tisíce korun. Na rozdíl od vozů SUV nebo off roadů je mřížka za hlavami pasažérů v Mazdě 323 celkem rušivá.

Moje třetí trojka

Marcela Malá, nájemce penzionu

* Proč kupujete vůz, který bude brzy nahrazen novým modelem?

Nepachtím se po posledních novinkách. Já potřebuji jezdit s jistotou. Mazdu 323 už mám třetí.

* Ale stačilo počkat opravdu možná jen pár měsíců.

Naopak! Já jakmile jsem slyšela, že bude nový model, hned jsem si ještě jedno tohle auto vzala do leasingu. Nevím, jaké bude to nové, ale tahle 323 nastartuje v jakémkoliv mrazu a odveze i sud piva. Vím, že budu mít další tři roky klid.

Technické parametry a cena

Mazda 323 2.0 DiTD Comfort

obsah motoru 1998 ccm

Počet válců 4

Max. výkon 74 kW

Točivý moment 230 Nm

Maximální rychlost 189 km/h

Zrychlení z 0 na 100 12,2 s

Převodovka 5-manuální

Spotřeba ve městě 7,4 1/100 km

Spotřeba na dálnici 4,9 1/100 km

Spotřeba průměrná 5,8 1/100 km

Provozní hmotnost 1190 kg

Délka 4275 mrn

Šířka 1705 mm

Výška 1420 mm

Zavazadlový prostor 416 dm3

Objem nádrže 55 l

Cena 499 900 Kč

Hodnocení PROFIT

+ KLADY

+ Technická spolehlivost

+ Nestárnoucí design

+ Dobře drží cenu

+ Vitální diesel

+ Volant s optimálním věncem

- ZÁPORY

- Blížící se facelift

- Hlučnější chod motoru

- Méně místa vzadu

- Dražší náhradní díly

- Obtížnější čištění interiéru

Zvláštní pozornost zaslouží: technická „nesmrtelnost“ potvrzená i v německých tabulkách TÜV

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče