Nabídka telekomunikačních služeb roste

09. června 2003, 00:00 - Připravila Vladimíra Bezecná, publicistka
09. června 2003, 00:00

V rámci boje o zákazníka nabízí operátoři nové služby a nové cenyTéměř o třicet procent klesl v loňském roce čistý zisk Českého Telecomu. Největší domácí operátor na poli pevných linek přiznal již při uveřejnění hospodářských výsledků, že meziroční pokles zisku i obratu je způsoben stále sílící pozicí mobilních telefonů a zostřenou konkurencí ze strany alternativních operátorů.

V rámci boje o zákazníka nabízí operátoři nové služby a nové ceny

Téměř o třicet procent klesl v loňském roce čistý zisk Českého Telecomu. Největší domácí operátor na poli pevných linek přiznal již při uveřejnění hospodářských výsledků, že meziroční pokles zisku i obratu je způsoben stále sílící pozicí mobilních telefonů a zostřenou konkurencí ze strany alternativních operátorů.

Není divu, český telekomunikační trh je jedním z nejdynamičtějších sektorů v zemi, ale i ve světě, operátoři se předhánějí, který z nich nabídne novinku rychleji nebo za zajímavější ceny a zákazník (doposud především firemní) se těší ze široké nabídky služeb.

Osm velkých konkurentů

Alternativní operátoři, ale i Český Telecom, chrlí každý týden na současné i potenciální zákazníky zprávy o horkých novinkách, zajímavých službách i lákavých cenách. A není jich málo, na českém trhu totiž působí kromě dominantního operátora jeho sedm celonárodních konkurentů - Aliatel, Contactel, Czech On Line, GTS, eTel, Nextra a Tiscali. Kromě zmíněných firem, které se primárně zaměřují na firemní klientelu a živnostníky, se vyprofiloval alternativní operátor, kterého zajímá i rezidenční trh, tedy domácnosti - Tele2. Využívat služeb alternativních operátorů lze i bez toho, aby měl zákazník natažené „jeho“ dráty přímo k telefonu. Buď si zájemce pořídí celou telefonní stanici od alternativního operátora, nebo pak tedy má dvě možnosti výběru, aniž by musel zřizovat novou linku kromě té od Českého Telecomu. Zákazník si totiž může v rámci služby pevná volba operátora nechat, jak napovídá název služby, napevno nastavit volání přes síť alternativního operátora, nebo může jeho služeb využívat příležitostně pomocí služby volba operátora.

Tajemný kód

Pro volání přes alternativce totiž stačí mít pevnou linku od Českého Telecomu a podepsanou smlouvu s jedním či více poskytovateli telekomunikačních služeb. V praxi je pak možné využívat operátory XY pro meziměstské volání, hovory do mobilních sítí půjdou přes operátora Z a volání do ciziny zajistí zase jiný poskytovatel telekomunikačních služeb. To vše je možné po vytočení nebo „vyťukání“ čtyřmístného kódu příslušného operátora. Ústředna kód rozezná a hovor přesměruje do sítě daného operátora, po jehož sítích od této chvíle hovor „běží“. Alternativní operátor potom pošle klientovi klasickou měsíční fakturu za používání jeho služeb, která však neobsahuje poplatky za vedení telefonní stanice, takzvaný paušál. Ty se platí zvlášť Českému Telecomu. Někteří alternativní operátoři požadují po svých klientech, aby každý měsíc provolali určitou minimální sumu (například eTel nebo Aliatel stanovili hranici na pět set korun). Pokud „provolaný“ účet zákazníka nedosahuje zmíněné sumy, operátor stejně pošle fakturu na 500 korun. Někteří provozovatelé pevných linek také po vzoru mobilních operátorů zvýhodňují volání do vlastní sítě (viz tabulku), některé firmy zase neúčtují volání z Prahy do středočeského kraje jako dálkový hovor, ale jako místní volání, které je pro zákazníka samozřejmě výhodnější.

Vybrané hlasové služby českých operátorů

(v korunách za minutu hovoru)

Operátor

1. Aliatel

2. Contactel

3. Czech On Line

4. Český Telecom

5. eTel

6. GTS

7. Tele2

8. Tiscali

Název služby

1. Business Call Smart

2. Duo

3. Voice

4. Home Standard

5. Voice Call Easy

6. Volba Plus

7. -

8. Call 1003

Místní volání ve špičce

1. 1/1,31

2. 1,16/1,31

3. 1,15/1,31

4. 1,4

5. 1/1,34

6. 1,25

7. neposkytuje

8. 1, 35

Místní volání mimo špičku

1. 0,63/0,68

2. 0,63/0,68

3. 0,63/0,68

4. 0,7

5. 0,63/0,67

6. 0,7

7. neposkytuje

8. 0,68

Dálkové volání ve špičce

1. 1,58/2,36

2. 2,36

3. 2,36

4. 3,65

5. 1,58/2,31

6. 2,44

7. 2,4

8. 2,35

Dálkové volání mimo špičku

1. 1/1,47

2. 1,42

3. 1,42

4. 1,70/1 (noc)

5. 1/1,58

6. 1,6

7. 1,2/0,99 (noc)

8. 0,99

Mezinárodní volání ve špičce

1. 4,73

2. 4,73

3. 4,73

4. 8

5. 4,73

6. 5,15

7. 4

8. 5

Mezinárodní volání mimo špičku

1. 4,52

2. 4,73

3. 4,73

4. 6,9

5. 4,73

6. 5,15

7. 4

8. 5

Volání do mobilních sítí

1. 5,04

2. 5,15

3. 5,15

4. 6,5

5. 5,04

6. 5,06

7. 5,5

8. 5

Pozn.: Jsou-li uvedeny dvě ceny, první platí za volání v rámci sítě operátora, druhá na jakoukoliv pevnou linku v Česku. Ceny jsou uvedeny včetně DPH. Společnost Nextra přizpůsobuje ceny individuálně klientům.

Pramen: ceníky operátorů

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče