Na zdražení vydělává stát a prodejci

19. září 2005, 00:00 - BLANKA RŮŽIČKOVÁ
19. září 2005, 00:00

MOTOROVÁ PALIVA Přestože světové ceny pohonných hmot během minulého týdne opět klesly, české čerpací stanice se zlevněním motorových paliv příliš nespěchaly. Na dřívějším růstu cen ropy a ropných produktů tak stále vydělávají hlavně prodejci. Na své si však přijde i státní pokladna.

MOTOROVÁ PALIVA Přestože světové ceny pohonných hmot během minulého týdne opět klesly, české čerpací stanice se zlevněním motorových paliv příliš nespěchaly. Na dřívějším růstu cen ropy a ropných produktů tak stále vydělávají hlavně prodejci. Na své si však přijde i státní pokladna. I když benziny a motorová nafta v průběhu minulého týdne na čerpacích stanicích zlevnily, ceny se ani zdaleka nevrátily na úroveň před zdražením z počátku září. Cenový nárůst, který tehdy na některých pumpách zvýšil cenu nejprodávanějšího benzinu Natural až o pět korun na litr, zmírnili prodejci sotva o čtvrtinu. Na amsterodamské a rotterdamské burze, které jsou vodítkem pro stanovení prodejní ceny z rafinerií, se přitom cena benzinu i motorové nafty už v průběhu minulého týdne vrátila k hodnotám z konce srpna. Reagovala tím na uklidnění paniky, která vznikla v důsledku nedostatku pohonných hmot po katastrofě způsobené hurikánem Katrina na jihu Spojených států. Světová cena bezolovnatého benzinu 95 (v Česku známějšího jako Natural) klesla z dřívějšího maxima 850 dolarů za tunu na zhruba 660 USD za tunu. Analytik společnosti Colosseum Kamil Bednář se domnívá, že by česká čerpadla mohla v důsledku tohoto vývoje velkoobchodních cen zlevnit benzin nejméně o 1,50 koruny. „Motorová nafta se nyní na burzách obchoduje za ceny, které jsou prakticky stejné jako před hurikánem, u benzinu jsou sotva čtyři procenta nad původní hodnotou,“ uvedl. POMALU A NERADI

České rafinerie na tento vývoj reagovaly už začátkem minulého týdne, kdy snížily velkoobchodní cenu Naturalu zhruba o 1,60 koruny na litr. Největší česká síť Benzina vzápětí na to ohlásila, že zlevní v průběhu týdne benzin až o korunu. „Jakmile začneme nakupovat za takto sníženou cenu, půjdeme také dolů,“ oznámil rovněž ředitel Aralu Martin Durčák.

Menší pumpy váhaly ještě víc. Jejich majitelé vysvětlovali, že musí nejprve doprodat draze nakoupené zboží, a teprve poté mohou zlevnit. „Během tohoto týdne by mohly ceny klesnout o padesát haléřů až o korunu,“ prohlásil minulou středu šéf sdružení malých čerpacích stanic Ivan Indráček. Podle šetření společnosti Webfarm se však během týdne zlevňovalo jen výjimečně a první změny, které pohnuly s průměrnou cenou, se objevily až v pátek. V severomoravském regionu, kde jsou paliva tradičně nejlevnější, klesla cena Naturalu na průměr 31,90 koruny, což bylo o 1,23 koruny méně než v pondělí. Ve středních Čechách se ve stejném období snížila o pouhých čtyřicet haléřů (ze 33,23 na 32,80 koruny).

„Prodejcům se do zlevňování pochopitelně příliš nechce a nynějšími maržemi zřejmě dohánějí to, oč přišli v minulých měsících,“ připustil Bednář.

Pokud by velkoobchodní ceny skutečně odrážely momentální vývoj na rotterdamské burze, dosahuje nyní marže distributorů a pumpařů slušných hodnot. Například při ceně Naturalu kolem 33 korun mají z každého litru dohromady více než čtyři koruny.

STÁT NETRATÍ ANI NÁHODOU

Ministr financí Bohuslav Sobotka se v průběhu minulého týdne utvrdil v přesvědčení, že na zdražení pohonných hmot není třeba reagovat snížením spotřební daně. „Snížení by nepřineslo žádoucí efekt, ale rozpustilo by se v zisku výrobců, distributorů a prodejců,“ zopakoval minulé pondělí po návratu z neformálního setkání ministrů financí EU.

Některé evropské země přesto přijaly opatření, která mají motoristům vyjít vstříc. Polsko snížilo minulý týden spotřební daň z benzinu zhruba o 25 grošů (1,80 koruny), v Maďarsku klesne od 1. října DPH u motorových paliv z nynějších 25 na dvacet procent. Slovenská vláda připravila návrh na úpravu některých sociálních dávek, Francouzi bezprostředně po zdražení dosáhli mírného zlevnění hrozbou, že ropné koncerny zatíží dodatečnou daní z jejich zisku.

Návrh na snížení spotřební daně na minimum doporučené Evropskou unií, tedy o 1,30 až 1,50 koruny na litr, se objevil i v Česku. Přišla s ním opoziční ODS bezprostředně po zdražení. Sobotka však už tehdy uvedl, že by se tím roční příjem státního rozpočtu ztenčil až o dvacet miliard korun (viz Profit 37/2005).

Rostoucí ceny pohonných hmot státní pokladně nyní vylepšují rozpočet díky vyššímu výběru daní z přidané hodnoty. Z průměrné spotřeby a rozdílu cen lze například spočítat, že jen tento měsíc vybere stát na motorových palivech nejméně o půl miliardy korun víc než vloni v září. Prodej naturalu mu při průměrné ceně 33 korun na litr vydělá tento měsíc zhruba o 230 milionů a prodej motorové nafty (průměrná cena 30 Kč) o 240 milionů víc než před rokem.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče