Na vrchol i bez manžela

08. května 2008, 12:51 - Petra Pelantová
08. května 2008, 12:51

Bruselské zastoupení českých železnic v režii jedné rodiny

Jak se lze dostat k lukrativnímu postu ve státní správě? Špičkové vzdělání, zkušenosti a talent nestačí. K vytouženému cíli je potřeba ještě drobnost. Mít správné kontakty. A pokud je jedním z nich rodinný příslušník, úspěch je zaručený. Vypovídá o tom příběh manželů Raymových. Devětapadesátiletá Vendulka Raymová, bývalá regionální ředitelka Českých aerolinií pro Británii a Benelux, vede od loňského prosince bruselské zastoupení Českých drah (ČD). V této funkci přitom vystřídala svého manžela Jana Rayma. Ten zamířil na podobnou pozici. Vede v Bruselu reprezentační kancelář ČD Cargo. Výčet aktivit manželů Raymových tím ale nekončí.
Raymová si loni v květnu založila poradenskou firmu Bohemia EU Planners a čile spolupracuje s ministerstvem dopravy. Od letošního ledna do května má resort dopravy uzavřenou smlouvu na poradenské služby od Bohemia EU Planners v celkové hodnotě čtvrt milionu korun. „Dohromady ministerstvo dopravy využilo služeb zmíněné společnosti za cenu 281,5 tisíce korun,“ upřesnil mluvčí úřadu Karel Hanzelka.

Výběrové řízení? Není třeba.

Otázkou je, zda by Raymová slavila stejné úspěchy i bez manželových kontaktů. Kromě let 1997 a 1998 totiž pracoval Jan Raym na ministerstvu dopravy od roku 1981 až do roku 2003, kdy nastoupil do Bruselu reprezentovat České dráhy. Po celou dobu byl blízkým spolupracovníkem ministra. „Zastával funkci ministerského rady,“ sdělil týdeníku EURO Hanzelka.
Další háček spočívá v tom, že bruselská reprezentace ČD byla obsazena bez výběrového řízení. Jinými slovy, dráhy se nesnažily na zmiňovanou pozici najít nejlepšího experta. Jde přitom o vysoce zodpovědný, náročný a také dobře placený post. Drážní zástupce v Bruselu je jedním z pilířů, díky kterým se drahám podaří dosáhnout na peníze z unijních fondů. Má na starost veškeré kontakty s unií a musí vytvářet přímé vazby na instituce Evropské unie. Musí také podrobně informovat o jednotlivých fondech a monitorovat aktuální situaci v oblasti unijních projektů.
Dráhy se hájí tím, že na takové místo nemají povinnost vypisovat výběrové řízení. To je sice pravda, dráhy jsou akciová společnost, jenže stále jde o státní firmu a reprezentace v Bruselu je pro železnice zásadní. Stát by si tak neměl dovolit dosazovat na takovou pozici kohokoli. Raymová má sice dobré kontakty z doby, kdy pracovala pro ČSA, jenže to jako kvalifikace nestačí.
České dráhy platí za svého bruselského zástupce dva miliony korun ročně a Raymovou si nemohou vynachválit. „Paní Raymová splňuje požadovaná kritéria, jako je jazyková vybavenost, znalost prostředí, tedy orgánů Evropské unie, a navíc dlouhodobě pobývá v Bruselu, což je pro České dráhy výhodné po organizační i finanční stránce,“ uvedl Radek Joklík z tiskového odboru Českých drah.
Raymová týdeníku EURO řekla, že se považuje za experta v oboru a k práci by se dostala i bez manželových kontaktů. „Moje odbornost a pracovní zkušenost pramení nejen z rozsahu odborného vzdělání a mezinárodních zkušeností, ale hlavně z manažerské práce u Českých aerolinií,” prohlásila. „Nevidím žádný problém, že jsem převzala funkci po mém manželovi,” dodala. Raymová rovněž popírá jakýkoli střet zájmů kvůli své práci pro České dráhy a pro ministerstvo dopravy. „Oba dva smluvní vztahy, jak k ministerstvu dopravy, tak k Českým drahám, mají přesně stanoven obsahový rámec mých pracovních povinností, které jsou rozdílné tak, že nepřipouštějí možný střet zájmů. Já plně respektuji určené smluvní pracovní podmínky a řídím se jimi při výkonu své pracovní činnosti pro tyto zadávající subjekty.”
Raymová je bezesporu odbornicí. Zdá se ale, že pro obsazení křesla bruselské reprezentace ČD odbornost zřejmě není prioritou. Na drahách totiž pracuje několik špičkových odborníků na Evropskou unii, kteří by bruselskou agendu mohli zvládat lépe. Jenže nemají ty správné příbuzné nebo alespoň známé.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít