Na trhu chybějí lidé i materiály

17. září 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
17. září 2007, 00:00

Poslední roky bylo zvykem, že stavebnictví táhlo českou ekonomiku a hlásilo meziročně výrazný nárůst. Nyní je všechno jinak, stavební výroba v červenci už druhý měsíc po sobě klesla. Za poklesem stála podle statistiků hlavně vysoká srovnávací základna v loňském červenci a zpoždění v přípravě a financování nových staveb.

Poslední roky bylo zvykem, že stavebnictví táhlo českou ekonomiku a hlásilo meziročně výrazný nárůst. Nyní je všechno jinak, stavební výroba v červenci už druhý měsíc po sobě klesla. Za poklesem stála podle statistiků hlavně vysoká srovnávací základna v loňském červenci a zpoždění v přípravě a financování nových staveb.

Objem stavební výroby v letních měsících dvakrát po sobě sice klesl, budoucí vývoj ale ekonomové vidí pozitivně. „V dalších měsících zřejmě nastane obrat a stavební výroba se opět vrátí k růstovému trendu,“ předpovídá analytik ČSOB Petr Dufek.

Dufek i další analytici ale varují, že očekávaný růst zvýší ceny stavebních prací i materiálů. Stavební firmy jsou totiž naplno vytíženy a podniky produkující stavební hmoty nemají čas doplňovat zásoby. Společnostem chybí dlouhodobě nejen pracovní síla, ale v poslední době se potýkají i s nedostatkem materiálu. Například společnost Central Group podle své mluvčí Miluše Netolické postrádá ocel, cihly a okna.

Chybí řada materiálů

Stavební firmy v celé republice pociťují nedostatek materiálu. Na trhu chybějí především izolační materiály, potíže jsou i s dodávkami oceli či cihel. Na vyřízení objednávek čekají zájemci i několik měsíců, vysoká poptávka po stavebninách zvedá jejich ceny. Důvodem je stavební boom a nejistota ohledně růstu daně z přidané hodnoty u staveb určených k bydlení.

Problémy mají především menší firmy, stavební giganti si většinou zajistí stavební materiál ve větším množství dopředu. Například společnost Metrostav trápí nedostatek stavebního materiálu dlouhodobě, ale dokáže se s tím vyrovnat. Podle jejího mluvčího Františka Poláka je nejhorší situace s izolačním materiálem, konkrétně s minerální vatou. „Metrostav má ale dlouhodobé kontrakty, takže se mu nikdy nestane, že by nějaký materiál neměl, objednává ho totiž ve velkém množství,“ dodává Polák.

Trápení v celé Evropě

Výrobci stavebních materiálů potvrzují, že téměř nestíhají vyrábět. Zvýšenou poptávku po stavebním materiálu registruje i výrobce cementotřískových desek Cidem Hranice. Podle ředitele divize Cetris firmy Cidem Martina Kovače zákazníci nyní čekají na dodávky více než měsíc.

Marketingová manažerka společnosti Rockwool Dana Hochmannová upozorňuje, že podobná situace jako v Česku je na většině evropských trhů. Lidé chtějí více investovat do zateplení kvůli zdražování energií, navíc požadují větší vrstvu izolace než dříve. „Museli jsme zdražit, protože nás více stojí energie, ropa a vůbec všechny materiály, které potřebujeme k výrobě,“ říká Hochmannová.

Na nedostatku materiálu se letos  projevila mírná zima, to však není hlavní problém. Tempo růstu českého stavebnictví zkrátka naráží na možnosti dodavatelů stavebních materiálů.

**Kde jsou dodavatelé?

Velkou překážkou, se kterou se stavební firmy potýkají, je také nedostatek kvalifikovaných do-

davatelů. Podniky rovněž narážejí na nedostatek kvalifikovaných pracovníků a čelí rostoucím nákladům. Vyplývá to ze stu-

die společnosti KPMG International mezi zadavateli stavebních prací.

V příštích pěti letech očekávají odborníci silný nárůst poptávky ve stavebnictví. „Vzhledem k tomu, že dodavatelé budou čím dál více přetíženi a majitelé budou nové pracovníky hledat jen těžko, mnoho projektů bude zpožděno. Navíc utrpí jak kvalita, tak reputace dodavatelů,“ uvádí Andreas Höfinghoff ze společnosti KPMG Česká republika. Výrazný růst poptávky v nejbližších letech očekává podle průzkumu 75 procent firem z oboru, poptávka po kvalitních pracovnících rovněž poroste.

Podle průzkumu se mění typ sjednávaných kontraktů. Ačkoliv kontrakt založený na pevné ceně zatím vede, zvýšil se podíl smluv na základě garantované maximální ceny.

„Povaha práce vede k tomu, že klient stále více přispívá k designu a konstrukci. Proto nemusí být smlouva založená na fixní ceně optimální,“ dodává Andreas Höfinghoff. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče