Na své lidi jsme stále přísnější

20. června 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
20. června 2005, 00:00

SPOLUMAJITEL KURÝRNÍ SLUŽBY ZDENĚK NAJBERT: Klienti jsou čím dál tím náročnější. To co vyhovovalo před dvěma nebo třemi lety, už dnes nestačí. „Naší specialitou, od které si hodně slibujeme, je paušální cena pro všechny zákazníky,“ říká Zdeněk Najbert.

SPOLUMAJITEL KURÝRNÍ SLUŽBY ZDENĚK NAJBERT:

Klienti jsou čím dál tím náročnější. To co vyhovovalo před dvěma nebo třemi lety, už dnes nestačí. „Naší specialitou, od které si hodně slibujeme, je paušální cena pro všechny zákazníky,“ říká Zdeněk Najbert.

* Jak a kdy vás napadlo, že začnete podnikat právě v oblasti kurýrních služeb?

S bratrem jsme nejprve měli autobazar v Kostelci nad Labem. Když začal nabízet kurýrní služby a telefony zvonily stále častěji, tak jsem se do toho zapojil i já. V roce 1998 jsme autobazar zavřeli a začali ve větším v Praze. Jezdili jsme pro Český Telecom a postupně jsme vytlačili další konkurenci. Zpočátku jsme byli firmou zaměřenou na služby pro jednu až dvě velké firmy. Nyní jsme v branži středně velcí.

* Vstup do tohoto podnikání je pořád relativně snadný. Co vy na to?

Stává se, že odpadlíci oslovují firmy. My je zasvětíme, a pak zjistíme od známé sekretářky, že tam kurýr rozdává náš okopírovaný ceník zmenšený o deset korun. Odpadlíci ale nemají na větší firmy v branži, protože když přijde třeba rozvoz po celé republice na čtyřicet míst, tak si zájemce o podnikání v tomto byznysu vyláme zuby.

* Kolik je nyní v Praze fungujících kurýrních služeb?

Když se podíváte na internet, tak skutečně hodně. Kolik z nich skutečně obslouží více než jednu firmu, bych tipoval na takových dvacet.

* Kam se zařazujete vy?

Já nechci být nějaký neskromný, ale řekl bych do pátého místa.

* Podle čeho tak soudíte?

Jsou dvě možnosti: jedna je ziskovost, kterou se nikdo nechlubí, a druhým kritériem je počet zásilek. Jedničkou je Messenger, dvojkou, i když ztrácí, je Sprinter. A pak tady máte tři firmy, které aspirují na třetí, čtvrté a páté místo. Je to Globus Car, my a eKurýr. Tito konkurenti ale hodně spadnou, protože šli na dumpingové ceny a pak zdražili.

* Je něco, čím se odlišujete od konkurence?

Všichni si hrají se vzdušnými kilometry. Operují s oficiální geometricky zaměřenou mapou přes družici, která ovšem není přesná a upravuje ji koeficient. V centru Prahy se totiž kvůli budovám nedají vzdálenosti přesně změřit. Koeficient je pak volným hracím polem pro majitele kurýrních služeb. Proto se podle mě většina kurýrních služeb drží výpočtu vzdálenosti, přestože je to mnohem pracnější. Mohou tak naučit zákazníky, že vzdálenost, dejme tomu z Flory na Václavské náměstí, není tři a půl kilometru, ale třeba pět a půl. Pak si zvyknete, že 5,5 kilometru krát čtrnáct korun plus šedesát korun přistavení je pro vás navyklá cena sto šedesát korun, i kdyby ta skutečná byla sto dvacet.

* A jak tedy stanovujete ceny?

Na rozdíl od konkurence my nemůžeme uvádět exaktní cenu. Říkáme, že se pohybuje podle polohy firmy a množství zakázek. Všeobecně se dá říci, že čím je firma blíže centru, tak cena začíná od devadesáti devíti korun, čím dál od centra, jde to ke sto čtyřiceti a sto padesáti korunám.

* Jaký je průměr?

Taková průměrná cena je sto dvacet korun. K naší výhodě patří vedle paušální ceny i to, že váhově nerozlišujeme, zda je to balíček, obálka nebo počítač. Co se vejde do auta, do třiceti kilogramů, jede bez příplatku. To znamená, že pokud má firma stanovenou cenu 99 korun na Praze 1 za zásilku, tak i když pošle počítač, tak ji to stojí pořád 99 korun.

* Pracují pro vás brigádníci?

Každá služba má kurýry - „ičaře“, to jsou vlastně podnikatelé, protože jinak by cena za zásilku byla dvojnásobná. Neznám kurýrní službu, která by měla zaměstnance. Ičaři mají své vlastní auto, tedy výrobní prostředek. U nás dostávají paušální odměnu, u konkurence obvykle padesát procent z odvedené hodnoty zásilky.

* Kolik jich je?

Jejich počty jsou variabilní. Během roku je to kolem čtyřiceti až padesáti lidí, ke konci roku, když poptávka vrcholí, je to jeden a půl násobek. Musíte udržovat pořád balanc, a to není možné při práci ve vázaném pracovním poměru. Znamená to, že obě strany jsou svobodné. Vy když půjdete do zaměstnání a nebude mít práci, tak se vám to bude líbit, protože vám poběží plat, u kurýra to tak není. Když přijmeme více kurýrů a nebudeme mít nasmlouvané zakázky, tak přejdou ke konkurenci. Hlavní zapojení kurýrů přichází od října do prosince.

* Takhle to platí všeobecně?

Ano, takto to je u všech kurýrních služeb. To jsou ty různé balíčky před koncem roku, o kterých si všichni myslí, že je musí mít ještě před Vánocemi. Problémem ale bývá, že kolikrát nejsou dotyční k zastižení. Největší shon je však zároveň nejlepším obdobím pro kurýrní služby.

* Kdo se může stát kurýrem?

Potřebujeme, aby splnil základní kritéria, která jsou čím dál tím přísnější. Možná jste si všiml některých kurýrů na motorkách a říkáte si: tomu bych nedal stovku do ruky. Motorkáři se těžko hledají, když máte nároky na reprezentování a slušnou vizáž. Je to riziková práce a poměrně slušně placená.

* Jak tedy postupujete?

Firmy jsou čím dál tím náročnější, a to, co vyhovovalo před dvěma nebo třemi lety, už dnes nestačí. Kurýři musí mít vhodný oděv, proto je vybavujeme vestami. Snažíme se je také stále více prověřovat, protože občas nějaký kurýr něco ukradne. Jednu rizikovou zakázku jsme před časem raději přenechali známému od konkurence. Vozili předplacené telefonní karty a jeden vykuk ukradl pick-up s kupony za tři sta padesát tisíc. Za to služby nesou odpovědnost, budou to sice po svém kurýrovi vymáhat, ale nejprve musí škodu pokrýt samy.

* Jak je to s pojištěním?

Každá kurýrní služba tvrdí, že je pojištěná. Fakticky vás ale nikdo nepojistí na jednotlivé kurýry, na ičaře, kteří neustále cirkulují. Pojistí vás na vlastní auto, pojistí vás na riziko či na zodpovědnost. Nepojistí čtyřicet kurýrů, z nichž za tři měsíce jich deset odejde. Chtějí sepsat značky aut, které kurýrní služby nemají. Takže vy garantujete nějakou sumu a tu samozřejmě vyplatíte, ale ne vždy je to z pojistky, ale z vlastní kapsy. Každá pojišťovna chce vědět, čí to auto je. A pak hodlá jednat s živnostníkem, který za měsíc odejde. Pojistku však chtějí sepsat minimálně na tři měsíce, což je neuvěřitelná byrokracie.

* Drtivá většina zásilek se prý soustřeďuje na Prahu.

Devadesát pět procent tvoří Praha. Když někdo objedná meziměsto nebo dokonce mezistátní doručení, tak je to ta smetana, výlety za odměnu pro nejvytíženější kurýry. Nikdo na ně nehalasí z vysílačky a je to pro ně takový oraz. Velké firmy posílají třeba do Bratislavy, na Moravu, nejčastěji se jezdí po republice a sem tam také do Rakouska nebo do Bavorska.

* A není levnější zavolat balíkové službě?

Spěcháte, prošvihnete termín, a pak zavoláte kurýrní službě, aby okamžitě jela třeba do Brna. Když nechvátáte, zavoláte balíkové službě a oni to tam dovezou zítra za čtyři stovky. Kurýr je za dvě hodiny v Brně, jede pouze s vaším balíčkem za šest korun na kilometr tam a za šest korun zpátky.

* Jaký máte roční obrat?

Asi patnáct, šestnáct milionů. Za poslední tři měsíce nám obrat stoupal asi o patnáct procent. Mnohem více se totiž snažíme oslovovat další potenciální zákazníky.

 

* Ing. ZDENĚK NAJBERT Foto popis| Narodil se v roce 1965 v Rakovníku. Po absolvování Vysoké školy ekonomické v Praze pobýval dva roky ve Velké Británii, pracoval v realitní kanceláři a s bratrem provozoval autobazar v Kostelci nad Labem. Od roku 1998 se věnuje naplno řízení kurýrní služby. Jeho zálibou je studium jazyků. Mluví anglicky a francouzsky a studuje němčinu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče