Na silnicích chybějí tisíce řidičů

11. prosince 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
11. prosince 2006, 00:00

SPEDIČNÍ FIRMYSpediční a dopravní firmy v Česku mají naprostý nedostatek řidičů. V předvánočním období je situace ještě vážnější. Okamžité řešení nikdo nezná.České dopravní a spediční firmy mají nedostatek kvalifikovaných řidičů. Podle ředitele Svazu spedice a logistiky Jana Ekla je situace poslední dva roky vážná.

SPEDIČNÍ FIRMY Spediční a dopravní firmy v Česku mají naprostý nedostatek řidičů. V předvánočním období je situace ještě vážnější. Okamžité řešení nikdo nezná.

České dopravní a spediční firmy mají nedostatek kvalifikovaných řidičů. Podle ředitele Svazu spedice a logistiky Jana Ekla je situace poslední dva roky vážná. Poptávka po řidičích ovšem roste od porevolučních let, kdy došlo k velkému rozvoji obchodu. „Vzniklo plno nových dopravních i spedičních firem. V určitém momentě jim začali zaměstnanci chybět. Dopravní infrastruktura nestíhá tempo rozvoje obchodu,“ říká Ekl.

Do Česka přicházejí další a další firmy, staví skladové a spediční centrály a potřebují lidi. Ale ti nejsou. Ze začátku tady byly většinou německé a rakouské spediční firmy. Teď už přicházejí společnosti i z ostatních evropských zemí a z USA. Nedostatek řidičů se ovšem netýká jen Česka. Stejný problém je podle Ekla v Británii, v Německu i v ostatních evropských státech. „Také v USA má skoro každý kamion na zádech nápis, že firma hledá řidiče,“ dodává Ekl.

PROBLEMATICKÝ KONEC ROKU

„Skutečně jsme zaznamenali zvýšený zájem o tyto zaměstnance. Spediční společnosti za poslední měsíc zvýšily počet inzerovaných pozic řidič/speditér o jedenáct procent,“ říká Jana Skalová ze společnosti LMC, provozující server Prace.cz.

V prvním pololetí tohoto roku podle Skalové podaly firmy na pozici řidič 31 717 inzerátů a u pozice speditér to bylo 47 992 zveřejněných inzerátů. Dochází ovšem k určitému prolínání nabídek firem, personálních agentur a nabídek z úřadů práce. V současnosti poptávají spediční firmy na pracovním trhu 1904 řidičů a 74 speditérů. Vliv na momentální zvýšenou poptávku má ovšem také předvánoční období, kdy rostou požadavky na přepravu zboží.

POTŘEBUJEME TISÍCE ŘIDIČŮ

„Když se bavím s lidmi z dopravních a spedičních firem, říkají všichni totéž - potřebovali bychom další lidi. Dříve přicházelo hodně řidičů z vojny. Kluci měli za sebou dva roky ježdění s auty. Dnes máme profesionální armádu, která už ty lidi negeneruje,“ vysvětluje Ekl.

Český trh potřebuje ročně 15 tisíc nových řidičů. „Plus je třeba nahradit ty, kteří odešli jinam. Celková potřeba řidičů je tedy 19 500 ročně,“ vysvětluje zástupce generálního ředitele sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Navíc upozorňuje, že od začátku roku mají začít platit omezení. Nový zákoník práce totiž přinese změnu definice pracovní doby. Dopravci budou muset ubrat řidičům služby a na práci najmout další.

NEATRAKTIVNÍ POVOLÁNÍ

Hromíř vidí problém také v tom, že povolání řidiče není při své náročnosti dostatečně atraktivní. Situaci nepřidal ani nový silniční zákon. „Pokuty zaměstnanců sice většinou platíme půl na půl. Ale body samozřejmě získávají oni. To může určitě kdekoho od této práce odradit,“ říká jednatel rakovnické spediční společnosti, který si přál zůstat v anonymitě. Firma podle něj za poslední půlrok přišla o přibližně deset procent zaměstnanců. Jan Ekl by novému silničnímu zákonu takový význam nepřikládal. „Kdyby ti šoféři byli, jezdili by podle mého názoru i bez ohledu na silniční zákon. Nemyslím si, že by si někdo řekl, já nepůjdu dělat řidiče jenom kvůli tomu, že je tady nějaký bodový systém,“ vysvětluje.

Ministerstvo dopravy původně dokonce navrhovalo, aby byla pravidla pro profesionální řidiče přísnější. Poslanecká sněmovna tento návrh ale nepodpořila. Od prvního července, kdy začal nový silniční zákon platit, dostalo 77 řidičů plný počet „trestných“ bodů, tedy tucet. Kolik z nich bylo profesionálních řidičů ale ministerstvo neeviduje.

CHCEŠ ŘÍDIT, UČ SE JAZYKY Na povolání řidiče jsou navíc kladeny stále větší nároky. Uchazeč musí umět spoustu předpisů, regulací a nařízení. Navíc se už neobejde bez jazyků. „Dříve měl například původní Česmad deset zastoupení po Evropě, která v daném místě řidičům pomáhala. Dnes už nejde, aby ten člověk odjel do Německa se čtyřmi německými slovy. Každý se musí starat sám a je to tak správné. Došlo k zrychlení a zefektivnění celého procesu,“ říká Ekl. Z důvodu nedostatku zaměstnanců musí firmy od přísných požadavků ustupovat. „Společnosti jsou v současné chvíli nuceny přijímat i zaměstnance, které by za normálních okolností asi nepřijali. To samozřejmě potom pocítí klient na konci řetězce,“ doplňuje Ekl. KRUH UZAVÍRAJÍ NESPOKOJENÍ ZÁKAZNÍCI Na spedičních firmách jsou často závislé internetové obchody, které klientům zaručují dodávku do několika dnů. „Zatím jsme nezaznamenali stížnosti ze strany internetových obchodů, že by spediční firmy nedodávaly zboží včas. Patrně problémy mají, ale daří se jim to před námi šikovně skrývat,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel asociace pro elektronickou komerci. To potvrzuje i Václav Michalovski, jednatel společnosti Soptík, která má mimo jiné internetový obchod se zábavní pyrotechnikou. „Kolem sedmdesáti procent zboží doručujeme zákazníkům prostřednictvím spedičních firem. Spolupracujeme se společností PPL a nemohu říct, že bychom měli nějaký problém. Zboží bývá doručeno do dvou dnů od chvíle, kdy já zakázku spediční firmě předám. Pokud vznikaly komplikace, tak to bylo ve většině případů proto, že firma nezastihla zákazníka doma,“ prohlašuje Michalovski. OKAMŽITÉ ŘEŠENÍ NEZNÁME**

Trh potřebuje novou generaci, která už do jisté míry vyrůstá.

Stará se o ni i Svaz spedice. Ten ve spolupráci s odbornými školami logistiky a dopravy a s dopravní fakultou Jana Pernera v Pardubicích vytvořil program Spediční expert.

Také sdružení Česmad Bohemia by mělo příštím rokem spustit projekt zvyšování počtu řidičů, který by měl zasáhnout do oblasti školství i legislativy. Okamžité řešení ovšem nemá nikdo.

„Kdybych věděl, jak z této situace ven, dalo by se to vyvážit zlatem.

Nejde ale brát, kde nic není,“ říká Ekl. „Dnes můžu jen společnostem, které jsou na spedici závislé, poradit, aby spolupracovaly s dobrými firmami, které mají propracovanou síť, systém sledování zásilek a jsou schopny si práci zorganizovat,“ dodává.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče