Menu Zavřít

Na severu Čech se bojuje o železnici

2. 5. 2005
Autor: Euro.cz

REGIONÁLNÍ DOPRAVA V Ústeckém kraji bude pravděpodobně již od poloviny června jezdit méně vlakových spojů než v současné době. Krajští zastupitelé totiž schválili na úhradu ztrát z osobní přepravy menší částku než požadovaly České dráhy.

REGIONÁLNÍ DOPRAVA V Ústeckém kraji bude pravděpodobně již od poloviny června jezdit méně vlakových spojů než v současné době. Krajští zastupitelé totiž schválili na úhradu ztrát z osobní přepravy menší částku než požadovaly České dráhy.

Financování regionální železniční dopravy momentálně funguje tak, že České dráhy (ČD) se společně s daným krajským úřadem dohodnou na rozsahu požadované dopravy a objemu finančních prostředků. Ty pak kraj poukáže na účet drah.

Na severu Čech se ale letos zastupitelům přestalo líbit, že jim ČD nejsou schopny vyúčtovat skutečné náklady na objednanou regionální dopravu. „Nelze zjistit, zda cestující jízdenku použil v osobním vlaku, či rychlíku, ráno, nebo večer,“ brání se vedoucí ústeckého centra osobní přepravy Českých drah Petr Hinterholzinger.

BUĎ DÁTE VÍCE, NEBO NEBUDETE JEZDIT

Ústecký kraj letos schválil pro železnici dotaci 335 milionů korun. Dráhy však požadují o téměř 120 milionů více. „Buď se finanční prostředky navýší, nebo se bude muset redukovat počet spojů,“ prohlásil náměstek ředitele pro osobní přepravu ČD Václav Kůžel. Dráhy by prý pro zachování všech dnešních spojů potřebovaly 453 milionů, hejtman Jiří Šulc naopak tvrdí, že 335 milionů společnosti musí stačit. „Pokud vypustí spoj, který občané nepoužívají, zlobit se nebudeme,“ uvedl.

Rozhodnout se, které spoje nepojedou, však podle Hinterholzingera musí kraj, nikoliv železnice. „Kraj je objednavatelem dopravy, musí tedy vyjmenovat, které spoje mají kdy a kde jezdit,“ informoval. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský tvrdí, že stejná jednání probíhají ve všech ostatních krajích. Dráhy zatím podepsaly smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti s deseti kraji. Naopak na jižní Moravě a v Královéhradeckém kraji možná hrozí stejné problémy jako na Ústecku.

BRAND24

ODNESOU TO REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ TRATĚ Za schválených 335 milionů korun jsou dráhy schopny udržet provoz na 12 páteřních tratích, jako jsou například Děčín-Ústí nad Labem-Praha, Ústí-Litoměřice-Mělník či Ústí-ChomutovKláštěrec. Z jízdního řádu by tedy nejspíše vypadly některé spoje v Krušných horách či na Šluknovsku. Omezení by se týkalo zhruba 22 tratí. Starostové potenciálně ohrožených obcí se však brání. „Vůbec se mi nelíbí, jak se dráhy chovají. Nikdo neví, kam u nich ty peníze jdou,“ říká starosta Moldavy v Krušných Horách Miroslav Pěkný, podle kterého by jakékoli zrušení vlakových spojů mělo velice neblahý vliv na život v obci. „Přestože u nás lidé více využívají autobusy, zrušení vlaků obec poznamená. Dráhu totiž hodně používají turisté,“ dodal. Krajský hejtman Šulc má pro takto postižené obce náhradní řešení. Ústecký kraj je připraven zajistit autobusovou dopravu občanů v úsecích, kde nepojedou vlaky. „Autobusy jsou podstatně levnější než vlaky a díky tomu jich může jezdit i víc. Za polovinu peněz, které žádají dráhy, jsme schopni zajistit stejný rozsah dopravy,“ uvedl Šulc. JIŘÍ ŠULC, HEJTMAN ÚSTECKÉHO KRAJE:**

„Dráhy nás vydírají hlasitým křikem, že když nedostanou co chtějí, zruší některé tratě. Kdyby to ale opravdu chtěly udělat, vykopou si hrob. Autobusy totiž dopraví občany do práce, do škol a všude tam, kam potřebují, možná komfortněji a za daleko méně peněz, než to dnes dělají dráhy.“

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).