Na severu Čech se bojuje o železnici

02. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. května 2005, 00:00

REGIONÁLNÍ DOPRAVA V Ústeckém kraji bude pravděpodobně již od poloviny června jezdit méně vlakových spojů než v současné době. Krajští zastupitelé totiž schválili na úhradu ztrát z osobní přepravy menší částku než požadovaly České dráhy.

REGIONÁLNÍ DOPRAVA V Ústeckém kraji bude pravděpodobně již od poloviny června jezdit méně vlakových spojů než v současné době. Krajští zastupitelé totiž schválili na úhradu ztrát z osobní přepravy menší částku než požadovaly České dráhy.

Financování regionální železniční dopravy momentálně funguje tak, že České dráhy (ČD) se společně s daným krajským úřadem dohodnou na rozsahu požadované dopravy a objemu finančních prostředků. Ty pak kraj poukáže na účet drah.

Na severu Čech se ale letos zastupitelům přestalo líbit, že jim ČD nejsou schopny vyúčtovat skutečné náklady na objednanou regionální dopravu. „Nelze zjistit, zda cestující jízdenku použil v osobním vlaku, či rychlíku, ráno, nebo večer,“ brání se vedoucí ústeckého centra osobní přepravy Českých drah Petr Hinterholzinger.

BUĎ DÁTE VÍCE, NEBO NEBUDETE JEZDIT

Ústecký kraj letos schválil pro železnici dotaci 335 milionů korun. Dráhy však požadují o téměř 120 milionů více. „Buď se finanční prostředky navýší, nebo se bude muset redukovat počet spojů,“ prohlásil náměstek ředitele pro osobní přepravu ČD Václav Kůžel. Dráhy by prý pro zachování všech dnešních spojů potřebovaly 453 milionů, hejtman Jiří Šulc naopak tvrdí, že 335 milionů společnosti musí stačit. „Pokud vypustí spoj, který občané nepoužívají, zlobit se nebudeme,“ uvedl.

Rozhodnout se, které spoje nepojedou, však podle Hinterholzingera musí kraj, nikoliv železnice. „Kraj je objednavatelem dopravy, musí tedy vyjmenovat, které spoje mají kdy a kde jezdit,“ informoval. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský tvrdí, že stejná jednání probíhají ve všech ostatních krajích. Dráhy zatím podepsaly smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti s deseti kraji. Naopak na jižní Moravě a v Královéhradeckém kraji možná hrozí stejné problémy jako na Ústecku.

ODNESOU TO REGIONÁLNÍ ŽELEZNIČNÍ TRATĚ Za schválených 335 milionů korun jsou dráhy schopny udržet provoz na 12 páteřních tratích, jako jsou například Děčín-Ústí nad Labem-Praha, Ústí-Litoměřice-Mělník či Ústí-ChomutovKláštěrec. Z jízdního řádu by tedy nejspíše vypadly některé spoje v Krušných horách či na Šluknovsku. Omezení by se týkalo zhruba 22 tratí. Starostové potenciálně ohrožených obcí se však brání. „Vůbec se mi nelíbí, jak se dráhy chovají. Nikdo neví, kam u nich ty peníze jdou,“ říká starosta Moldavy v Krušných Horách Miroslav Pěkný, podle kterého by jakékoli zrušení vlakových spojů mělo velice neblahý vliv na život v obci. „Přestože u nás lidé více využívají autobusy, zrušení vlaků obec poznamená. Dráhu totiž hodně používají turisté,“ dodal. Krajský hejtman Šulc má pro takto postižené obce náhradní řešení. Ústecký kraj je připraven zajistit autobusovou dopravu občanů v úsecích, kde nepojedou vlaky. „Autobusy jsou podstatně levnější než vlaky a díky tomu jich může jezdit i víc. Za polovinu peněz, které žádají dráhy, jsme schopni zajistit stejný rozsah dopravy,“ uvedl Šulc. JIŘÍ ŠULC, HEJTMAN ÚSTECKÉHO KRAJE:**

„Dráhy nás vydírají hlasitým křikem, že když nedostanou co chtějí, zruší některé tratě. Kdyby to ale opravdu chtěly udělat, vykopou si hrob. Autobusy totiž dopraví občany do práce, do škol a všude tam, kam potřebují, možná komfortněji a za daleko méně peněz, než to dnes dělají dráhy.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Auta
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii…
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
Technologie
Rychlejší spuštění, nižší spotřeba paměti. Firefox 55 nabídne signifikantní zlepšení
Lenovo na výstavě Tech World 2017 znovu předvedlo ohýbací tablet [video]
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít