Na schopné ženy je třeba upozorňovat,

20. října 2003, 00:00 - NIKOLETA ALIVOJVODIČ, alivojvodic@profit.cz
20. října 2003, 00:00

ELIŠKA ČÁSENSKÁ UŽ SEDM LET ORGANIZUJE SOUTĚŽ O NEJLEPŠÍ PODNIKATELKU. SAMA PODNIKÁ OD ROKU 1990, KDY SPOLEČNĚ S PŘÍTELKYNI OTEVŘELA V PARDUBICÍCH BUTIK ŠARM. VYSTUDOVALA PEDAGOGICKOU FAKULTU V HRADCI KRÁLOVÉ, JE VDANÁ A MÁ DVA SYNY.

říká Eliška Čásenská, podnikatelka a pořadatelka soutěže o nejlepší podnikatelku

Dnes už jste spolumajitelkou modelingové Agentury Šarmstudio v Pardubicích, která se mimo jiného zabývá iporadenstvím voblasti image. Začínala jste však s butikem. Jak jste se vlastně vůbec pustila do podnikaní?

Byla jsem na mateřské se svým starším synem, když přišla revoluce. Tenkrát, když jste chtěla mít dítko trošku pěkně oblečené, musela jste buď disponovat tuzexovým kontem, nebo se naučit šít, plést a vůbec si vystačit sama. Mně ruční práce nikdy nedělaly problémy. Pletu, háčkuji, drhám a tenkrát jsem i hodně šila. Neměla jsem kam udávat přebytky. Jezdila jsem s tím z Pardubic do Hradce Králové. Tak mě manžel seznámil se známým, který mi mohl pronajmout místo pro podnikání. Shodou okolností jeho paní hledala někoho, s kým by se do podnikání pustila. A tak jsme do tří měsíců otevřely butik.

Ale po ukončení střední školy jste nastoupila na místo skupinové vedoucí PO SSM na základní škole. Tato práce zřejmě neměla moc společného s podnikáním.

Naopak. Organizování volného času dětí - jak se tomu říká dnes - to byla „škola“ pro budoucí podnikání. V rámci této práce jsem totiž dělala všechno: ekonomiku, personální řízení, plánování činnosti, organizování akcí, táborů, jednání se sponzory. To mi dalo do podnikání základ.

Čím vším se dnes zabývá agentura Šarmstudio?

Agenturu Šarmstudio jsme založily opět stou samou kamarádkou poté, co jsem se vrátila z mateřské dovolené, tedy roku 1995. V Pardubicích tehdy neexistovala agentura, která by pořádala módní přehlídky a my dvě jsme s tím laškovaly, už když jsme provozovaly butik. Postupně jsme si vychovávaly manekýnky a manekýny. Navíc jsme spoluprací s odborníky a studiem odborné literatury shromáždily spousty informací, které se týkaly image. Řekly jsme si, že by bylo škoda informace nevyužít i pro širší okruh lidí a vypracovaly jsme Image program pro jednotlivce i kolektivy. Já sama jsem školila lidi z oblasti pojišťovnictví, finanční poradce, obchodní zástupce. Individuální rady poskytujeme lidem, kteří si uvědomují závažnost svého image ať z hlediska osobního či profesního. Od roku 1997 k tomu všemu agentura pořádá Podnikatelku (soutěž Nejlepší podnikatelka krajů Královéhradeckého a Pardubického - pozn. redakce).

Být svým vlastním šéfem je na jednu stranu příjemné, ale podnikání si žádá i řadu obětí. Který moment ve vaší kariéře byl nejtěžším?

Víte, nejsem workoholik, snažím se práci zorganizovat tak, aby mi byla stále koníčkem. Ikdyž, někdy si říkám, že bych možná nebyla tolik nervózní a někdy i nepříjemná, kdybych mohla ve čtyři všechno „zapíchnout“ a o nic se nestarat. Takhle pořád přemýšlím, jestli jsem na něco nezapomněla, jestli jsem promyslela a domyslela všechno. Já jsem si svou vlastní výstupní kontrolou.

Už sedm let pořádáte soutěž o nejlepší podnikatelku. Co všechno obnáší organizace takovéto akce?

Všechno se odvíjí od peněz. Nebudou-li, nebude soutěž. Prvotní je přesvědčit zainteresované o tom, že podnikání, a podnikání žen především, si pozornost veřejnosti zaslouží. Ukažte mi chlapa, který přijde ze své firmy domů a jede „2. směnu“! Neříkám, že takoví nejsou, ale většina žen podnikatelek funguje ve své rodině jako kterákoliv jiná žena v naší republice. Těch, které mají hospodyni či chůvu, ještě pořád není dost. Například loni soutěž vyhrála podnikatelka, která čas první schůzky s porotou posouvala na dobu pozdější nikoliv kvůli jinému obchodnímu jednání, ale kvůli kojení své čtyřtýdenní dcery. Když malá spala, „mamka“ vyřizovala ve firmě vše potřebné. Na takové ženy, schopné, odvážné, poctivé podnikatelky je potřeba upozorňovat. V našem státě je totiž, i když podle medií to často tak nevypadá, pořád více těch poctivých a schopných podnikatelů a podnikatelek. O nich je nutné vědět. I k tomu soutěž Nejlepší podnikatelka slouží.

A pokud jde o samotnou organizaci soutěže?

Je třeba soutěž vyhlásit, oslovit velké množství potenciálních kandidátek na jednu z cen soutěže, zorganizovat činnost poroty, přičemž nejdůležitější je její složení. A mohu říci, že porota je téměř beze změn po celou dobu trvání soutěže. Jsme už sehraný tým. Touto cestou mi proto dovolte poděkovat především Jaroslavu Pakostovi, Janě Srbové a Blance Bízové, kteří to jádro tvoří a o soutěži rozhodují. A samozřejmě důležité je i zorganizovat slavnostní večer. Letos už potřetí bude moderovat celý večer Jan Čenský. Je to profesionál každým coulem a ijeho přispěním má večer vždy velmi příjemnou atmosféru. Jako agentura zajišťuji pro večer i módní přehlídku. Takže toho je dost.

Osobně jste taky členkou poroty hodnotící image podnikatelky a jejího podniku. Na co konkrétně se přitom soustřeďujete?

Image je v našem státě ještě pořád „Popelkou“. Snad jen lidi ze šoubyznysu si ji uvědomují. A české ženy jsou přitom světově uznávané krásky! Podle sociologických výzkumů ve Spojených státech například ženy, které se do zaměstnání líčí, mají zpravidla vyšší příjmy. Image podnikatelky je důležitá pro veřejné vystupování, pro vedení dialogu s klientem, obchodním partnerem. Někdy stačí, když vám žena podá ruku. To je první hodně důležitá informace. O podniku napoví hlavně vstupní prostory, vystupování sekretářky, asistenta, internetové stránky, reklamní materiály. Největší otisk ovšem ve firmě zanechává osobnost podnikatelky.

Během předchozích šesti ročníků soutěže jste se jistě setkala s mnoha ženami a jejich firmami. Dokázala byste shrnout, jaká je image českých podnikatelek? Mění se s odstupem času?

Image českých podnikatelek je různá, stejně jako jsou odlišné podnikatelky. Vždy je jejich firma vyjádřením jejich představ a hodnot. Každá firma, která má za sebou aspoň pětiletou historii, si zaslouží obdiv. Vzhledem k tomu, co jsem za minulých šest let viděla a co všechno české ženy dokážou za podmínek, které malé a střední firmy k podnikání mají, mohu klidně říci - klobouk dolů!

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče