Na rozbouřených hudebních vlnách

20. listopadu 2006, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
20. listopadu 2006, 00:00

FIRMA PETROFKlavíry značky Petrof se v Hradci Králové vyrábějí již od roku 1864. Před pár lety však měla firma namále. Z nejhoršího ji vytáhla až současná majitelka a jednatelka Zuzana Ceralová Petrofová.Klavíry značky Petrof se v Hradci Králové vyrábějí již více než 120 let.

FIRMA PETROF Klavíry značky Petrof se v Hradci Králové vyrábějí již od roku 1864. Před pár lety však měla firma namále. Z nejhoršího ji vytáhla až současná majitelka a jednatelka Zuzana Ceralová Petrofová.

Klavíry značky Petrof se v Hradci Králové vyrábějí již více než 120 let. V posledních několika letech firma musela absolvovat bolestivou, ale nezbytnou ozdravnou kúru. V roce 2004 totiž hospodařila se ztrátou v řádu desítek milionů korun. Z nejhoršího firmu dostala až současná majitelka a jednatelka Zuzana Ceralová Petrofová, která je již pátou generací rodiny Petrofů v čele společnosti. Tu přitom založil její prapradědeček Antonín.

ČESKO JE NEUŽIVÍ

Přestože se hradecké rodinné firmě podařilo překonat existenční problémy, situace v oboru není ani v současnosti příliš růžová. „Jelikož 95 procent naší produkce vyvážíme, vše se odvíjí od celkové ekonomické situace ve světě. A ta není nikterak dobrá. Trh s hudebními nástroji se vůbec pohybuje ve vlnách podle toho, zda si lidé mohou dovolit kupovat takzvané zbytné věci,“ říká Ceralová Petrofová.

Problémem je i doprava. „Jednou jsme posílali kontejner, v kterém bylo deset našich pianin, po moři do Dominikánské republiky. Ani po dvou měsících však zásilka nedorazila na místo určení. Kontejner s našimi nástroji se totiž točil šest neděl na moři v hurikánu. Přes tuto hrůzu dorazila však naše pianina k zákazníkovi nepoškozena,“ nastiňuje majitelka společnosti složitost podnikání na trhu s hudebními nástroji.

NOČNÍ MŮRA EXPORTÉRŮ Další velkou překážkou v cestě za lepšími ekonomickými výsledky je kurz koruny. „Během posledních dvou let jsme ztratili kvůli neustálému posilování domácí měny zhruba 140 milionů korun. Samozřejmě, že se zajišťujeme proti pohybům kurzu, ale například u dolaru nám banka pomůže v řádech desetihaléřů. Hodnota dolaru přitom klesla v poslední době skokově o několik korun,“ popisuje majitelka. Vrásky na čele dělají největšímu evropskému výrobci pian a pianin také čínští a další asijští výrobci. Ti využívají tamní levné pracovní síly a nemusejí také oproti Evropě dodržovat tak přísná zákonná pravidla a normy. Když vezmeme do úvahy všechny tyto negativní faktory, pak je loňský zisk společnosti ve výši 2,5 milionu korun v podstatě velkým úspěchem. V roce 2004 totiž firma Petrof prodělala 76 milionů korun. V letošním roce je navíc opět plánován zisk zhruba ve výši osm až deset milionů. „Jdeme cestou šetření nákladů a omezování produkce. Naším hlavním cílem je přitom držet špičkovou kvalitu našich výrobků. Soutěžit kvantitou s čínskými výrobci je totiž nemyslitelné,“ říká Ceralová Petrofová. Zatímco se totiž v Evropě vyrobí za rok něco málo přes 20 tisíc pian a pianin, v Číně dosahuje roční produkce astronomických 250 tisíc kusů. Sama firma Petrof loni prodala 5879 pianin a 1179 klavírů. V rámci úsporných opatření klesl v loňském roce obrat evropské „pianové“ jedničky o více než sto milionů korun na 621 milionů. Byly uzavřeny závody v Jiříkově a Moravském Krumlově a propuštěno bylo 200 zaměstnanců. V současnosti jich ve firmě pracuje necelých sedm stovek. POTĚŠENÍ ZA MILION Účinným nástrojem proti asijské konkurenci se stalo také vytvoření klastru Music Czech Made. Hudební klastr, jehož vznik iniciovala právě firma Petrof, spojuje 24 českých výrobců hudebních nástrojů za účelem jednotného marketingu, prezentace v zahraničí a také získání dotací z evropských fondů. Petrof přitom stále zůstává věren své tradici a soustředí se hlavně na klasické akustické nástroje. „Ze sedmdesáti procent je to ruční výroba. Tento přístup dodává našim pianům typický romantický kulatý tón. Naproti tomu je například výroba japonského konkurenta firmy Yamaha z velké části automatizovaná a robotizovaná. A ten zvuk je potom jiný, takový spíše technický,“ popisuje majitelka firmy. Jeden z klavírů Petrof vlastní i slavný muzikant Paul McCartney. „Prodat piano či pianino však není snadná věc. Od doby, kdy si zákazník řekne, že by si chtěl piano koupit, do doby, kdy si ho skutečně koupí, uplyne v průměru šest měsíců,“ uzavírá Zuzana Ceralová Petrofová. Za klavír Petrof zaplatíte minimálně 300 tisíc korun. Výjimkou však nejsou ani nástroje za jeden a půl milionu. ZUZANA CERALOVÁ PETROFOVÁ**

Narodila se v roce 1968. Po maturitě na gymnáziu J. K. Tyla v Hradci Králové vystudovala tamní farmaceutickou fakultu Univerzity Karlovy. Následujících pět let pracovala pro zahraniční farmaceutickou firmu. Podle svých slov si však stále byla vědoma toho, že se tím vlastně pouze připravuje na převzetí vedení rodinné firmy Petrof po svém otci. V roce 2000 pak nastoupila do firmy Petrof jako vedoucí propagace a marketingu, po dvou letech se stala obchodní ředitelkou a v roce 2004 jednatelkou i majoritní podílnicí.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče