Na obranu před podvodníky si kupte vosk a nitě

01. května 2009, 00:00 - Jan Stolár
01. května 2009, 00:00

Čas krize je jako potopa. Jak kdysi pravil herec Eduard Cupák, každý exkrement vyplave na hladinu. V čase krize mají lidé sklon podléhat vábení nabídek, kterým by v normální situaci nemohli věnovat ani minutu pozornosti. Hyeny na sebe berou podobu Sirén i kapesních zlodějů. Je dobré si před nimi zalít uši voskem a zašít kapsy.

Příklad první: financování. „Seriózní mezinárodní firmy“ vám půjčíkdykoli na cokoli. Bez ručení. Jen prosím nepřehlédněte: „Zákazníkprohlašuje, že byl seznámen s výší roční procentní sazby nákladů dledélky půjčky od 199,4 procent ( 52 týdnů) do 405,2 procent (26 týdnů).“ Stejně taklze očekávat i kobercový nálet letadlových systémů. Opravdu minimum, costát může udělat, je natočit pokračování kampaně Nemyslíš, zaplatíš.Stejně syrové a drsné jako část první.

Příklad druhý: pohádky podnikatelské. Přece si nepůjdete pro penízek lichváři, když můžete vydělat podnikáním či jinak. Tisíce turistů nacelém světe se třesou na pronájem právě vašeho bytu, chaty, desítkyprospektorských společností jsou přesvědčeny, že právě vaše parcela jebudoucí Eldorado nebo Kuvajt. Zaplaťte vstup do systému a oni si vásnajdou a přivedou oslíka, který se bude otřásat jen pro vás. Zapoplatek se dostanete i do systému pro výběr umístění antény americkéhoradaru. Jen plaťte.

Příklad třetí: práce. Nechcete lichváře, nevěříte na pečené holuby,chcete pracovat. Jsme personální agentura s referencemi až u svatéhoPetra. Zajistíme vám zájem všech nadnárodních společností, rozšířímevaše CV mezigalakticky, dostanete místo generálního ředitele na Bali čihned v sousední ulici. Stačí registrační poplatek a zlaté křeslo jevaše.

V extrémní situaci mají lidé sklon k extrémnímu chování a v zájmuminimalizace budoucích ztrát je nutné věnovat pozornost prevenci. Ječas krize a potomci Harryho Jelinka, přestože Karlštejn je prodaný,budou mít žně. Je dobré si připomenout, že i v čase krize se penízenejlépe a nejspolehlivěji získávají prací.

Máme tu dnes pokusy o krizový management k překonání stávajícíchi nadcházejících problémů. Ovšem krizový management bez krizovékomunikace, to je jako skvělý obrázek na nevyvolaném filmu nebonestažený soubor na paměťové kartě. Tak až k tomu dojde, bylo by dobré,kdyby se vytvořil v rámci finanční gramotnosti a zdravého rozumu takéalespoň základní systém orientace pro ty, kteří stojí na krajnici svéživotní cesty. Když jsme to mohli udělat za 150 milionů pro kapraa rybáře, můžeme to udělat pro podniky a občany taky.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče