Na mýtném se prý vybralo 47 miliard korun, náklady nejsou známé

20. října 2013, 15:37 - Blahoslav Hruška
20. října 2013, 15:37

Kolik ve skutečnosti Česko získá výběrem mýta, které funguje od roku 2007, je stále nejasné. Iniciativa Mýto CZ, což je společný projekt Ředitelství silnic a dálnic a rakouské firmy Kapsch, tvrdí, že se na poplatcích za průjezd kamionů vybralo 47 miliard korun. Náklady ovšem zůstávají skryty.

Podle údajů Mýto CZ stát zaplatil konsorciu v čele s Kapschem 9,9 miliardy korun bez DPH. Reálné náklady na výběr mýta, které plynuly z eráru, jsou ovšem ve skutečnosti dvojnásobné. Z tabulek Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) vyplývá, že jen na investičních a neinvestičních nákladech pro dodavatele a běžný provoz stát do konce loňského roku zaplatil 18,6 miliardy korun. To je shodou okolností stejná suma, kterou měl Kapsch podle původní smlouvy dostat za celou desetiletou obsluhu systému.

Letos erár podle schváleného rozpočtu SFDI za mýto zaplatí dalších 3,05 miliardy korun a to v nákladech není započítána příprava zpoplatnění dalších úseků silnic, kterou si Kapsch účtuje, ani telematické aplikace.

Také celková nákladovost současného mýtného systému, který Kapsch smluvně spravuje do roku 2016, je mnohem vyšší než „v Evropě obvyklých 21 procent“, jak Mýto CZ tvrdí ve své tiskové zprávě. Ke konci letošního roku dosáhne výběr mýta 49 miliard, z čehož na jeho celkovou obsluhu připadne 44 procent.

Horší bilanci, než je zmíněných 21 procent, které vycházejí z původních odhadů, připouští ostatně i sám Kapsch. Ten loni pro týdeník Euro vyčíslil celkové náklady na dodávku a provoz elektronického mýtného systému do roku 2016 na 24,8 miliardy korun s DPH, což po započítání aktuálního odhadu desetiletého výnosu z mýta znamená zhruba třetinovou nákladovost.


Čtěte také:

Náklady na mýtné kvůli nevýhodné smlouvě spolkly polovinu výnosů

Kapsch se kvůli zpoždění projektů propadl do ztráty

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Kompletní parametry Skylake-X s 12 až 18 jádry jsou venku. Takty mají překvapivě vysoko
LibreOffice 5.4 vyšel ke stažení. Generuje menší dokumenty a kvalitnější PDF
Na podzim skončí podpora Windows 10 v1511. Toto vydání už skoro nikdo nepoužívá
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít