Na levnější benzin prostě zapomeňte

02. června 2008, 00:00 - Filip Černoch
02. června 2008, 00:00

Rozpočty evropských zemí jsou na palivových daních závislé.

Evropou letí plamen vzpoury. Holandští a francouzští řidiči stojí na barikádách z kamionů, raketově rostoucí ceny pohonných hmot nahnaly do protestů i rybáře Itálie, Belgie nebo Španělska. Situace se vymyká kontrole, vůdci evropských zemí jen zmateně pobíhají. A do této arény hněvu a vášní vstupuje hrdina zrozený pro tento okamžik. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy. „Daň z přidané hodnoty na paliva je třeba zrušit, alespoň než ceny klesnou,“ hřímá a vrhá do davu obdivovatelů jeden kanystr za druhým. Sláva prezidentovi!

Bohužel, komentářová rubrika není určena pro publikování pohádek, vraťme se proto na chladnou zem ekonomické reality. Sarkozyho návrh neprojde. Už jen proto, že levnější benzin by drasticky stimuloval spotřebu a tím samozřejmě přispěl k růstu cen ropy se všemi jeho následky.

Co je ale důležitější, nenasytné sociální rozpočty evropských zemí jsou na palivových daních závislé a i krátkodobý výpadek by je velmi rychle poslal k zemi. „A co budete dělat až ceny ropy zase klesnou, znovu ty daně vrátíte? Tu politickou debatu si potom rád poslechnu,“ rýpnul si rakouský ministr financí Wilhelm Molterer.

Jenže pozor, Sarkozy je možná horkokrevný střelec, není ale diletant. Moc dobře ví, že jeho návrh má životnost demokratického politika v komunistické diktatuře a hraje proto na prohru. Protože až Brusel a jednotlivé státy návrh nepodpoří, bude v očích veřejnosti jediný dobrák mezi padouchy. Nikdo už nebude řešit, že unijní pravidla umožňují uplatňovat na benzin i patnáctiprocentní daň, zatímco Francie ji má o čtvrtinu vyšší. A že by tedy k menším účtům tamních řidičů stačil jednostranný krok pařížské vlády, do kterého by nikdo neměl co mluvit.

Jenže v okamžiku, kdy se Sarkozymu nedaří plnit předvolební sliby, a kdy v jeho zemi začíná standardní letní stávková praxe, potřebuje prezident pořádné bouchnutí do stolu, i kdyby jen na oko a pro naivní voliče. A to umírněné snížení cen a dramatický propad ve státních příjmech není.

Pro české automobilisty by nicméně francouzský příklad měl být inspirací. Až se podobně laděný návrh objeví i ve Strakově akademii, zkuste se zeptat, kdo kocovinu z levnějšího benzinu nakonec zaplatí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít