Na levnější benzin prostě zapomeňte

02. června 2008, 00:00 - Filip Černoch
02. června 2008, 00:00

Rozpočty evropských zemí jsou na palivových daních závislé.

Evropou letí plamen vzpoury. Holandští a francouzští řidiči stojí na barikádách z kamionů, raketově rostoucí ceny pohonných hmot nahnaly do protestů i rybáře Itálie, Belgie nebo Španělska. Situace se vymyká kontrole, vůdci evropských zemí jen zmateně pobíhají. A do této arény hněvu a vášní vstupuje hrdina zrozený pro tento okamžik. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy. „Daň z přidané hodnoty na paliva je třeba zrušit, alespoň než ceny klesnou,“ hřímá a vrhá do davu obdivovatelů jeden kanystr za druhým. Sláva prezidentovi!

Bohužel, komentářová rubrika není určena pro publikování pohádek, vraťme se proto na chladnou zem ekonomické reality. Sarkozyho návrh neprojde. Už jen proto, že levnější benzin by drasticky stimuloval spotřebu a tím samozřejmě přispěl k růstu cen ropy se všemi jeho následky.

Co je ale důležitější, nenasytné sociální rozpočty evropských zemí jsou na palivových daních závislé a i krátkodobý výpadek by je velmi rychle poslal k zemi. „A co budete dělat až ceny ropy zase klesnou, znovu ty daně vrátíte? Tu politickou debatu si potom rád poslechnu,“ rýpnul si rakouský ministr financí Wilhelm Molterer.

Jenže pozor, Sarkozy je možná horkokrevný střelec, není ale diletant. Moc dobře ví, že jeho návrh má životnost demokratického politika v komunistické diktatuře a hraje proto na prohru. Protože až Brusel a jednotlivé státy návrh nepodpoří, bude v očích veřejnosti jediný dobrák mezi padouchy. Nikdo už nebude řešit, že unijní pravidla umožňují uplatňovat na benzin i patnáctiprocentní daň, zatímco Francie ji má o čtvrtinu vyšší. A že by tedy k menším účtům tamních řidičů stačil jednostranný krok pařížské vlády, do kterého by nikdo neměl co mluvit.

Jenže v okamžiku, kdy se Sarkozymu nedaří plnit předvolební sliby, a kdy v jeho zemi začíná standardní letní stávková praxe, potřebuje prezident pořádné bouchnutí do stolu, i kdyby jen na oko a pro naivní voliče. A to umírněné snížení cen a dramatický propad ve státních příjmech není.

Pro české automobilisty by nicméně francouzský příklad měl být inspirací. Až se podobně laděný návrh objeví i ve Strakově akademii, zkuste se zeptat, kdo kocovinu z levnějšího benzinu nakonec zaplatí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat…
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Nové BMW M5 s pohonem xDrive prozrazeno. Oficiálně se představí brzy
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5 vyladěná na 425 koní a 550 Nm
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Technologie
Google dnes představí Android O. Stylově na zatmění Slunce v USA
Intel vydává nové Atomy pro servery. 16 jader, spotřeba do 30 W a 10 Gb/s síťovky k tomu
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít