Na ledě vyhrála Škoda

31. května 2010, 14:01 - Petr Korbel, Petr Bayer
31. května 2010, 14:01

Česko proti Rusku, a ještě k tomu v Německu. Pro mladoboleslavskou automobilku to bylo finále snů. Vítězství českých hokejistů může povzbudit i zájem o republiku.

Autor: ČTK

Německo a Česko jsou pro Škodu Auto nejdůležitější trhy v Evropě, v Rusku cítí velkou příležitost. Dramatické finále letošního mistrovství světa v ledním hokeji bylo proto z hlediska automobilky zápasem snů. Žádný marketingový ředitel by lepší kombinaci naplánovat nedokázal.

„Sponzorovat mistrovství světa v ledním hokeji se Škodě jednoznačně vyplácí,“ tvrdí Vratislav Kulhánek, někdejší předseda představenstva. „Je to jeden z nejlepších marketingových tahů v historii automobilky. A nejde o to, kdo vyhraje, byť naše vítězství dopady v tuzemsku umocňuje,“ dodává.

Přímo na stadiony zavítalo 550 tisíc diváků. Televizní přenosy z mistrovství světa mohli sledovat lidé ve 115 zemích. Původní předpoklad zněl, že zápasy uvidí celkem 650 milionů diváků. Díky atraktivnímu složení semifinálových dvojic byl tento odhad určitě překonán.

Uprostřed kluziště

Obří logo Škodovky uprostřed ledové plochy je průvodním znakem hokejových šampionátů od roku 1993. Na hokejových mistrovstvích světa se přímo na kluzišti nikdy neobjevila reklama jakékoli jiné automobilové značky.

„Myslíte, že bychom byli tak dlouho sponzorem, kdybychom v tom neviděli přínos? Zcela jistě se to vyplácí,“ říká mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Smlouvu s Mezinárodní federací ledního hokeje má Škoda Auto do roku 2011. Během příštího mistrovství světa v Bratislavě a Košicích tedy diváci okřídlený šíp určitě opět uvidí.

„O případném pokračování povedeme jednání,“ říká Černý. Historie nezná případ, že by jakýkoli komerční partner byl hlavním sponzorem mistrovství světa v kterémkoli sportu delší dobu než Škoda v případě hokeje. Peněžní náklady nemůže podle mluvčího automobilka zveřejnit. Smlouva s hokejovou federací zahrnuje finanční i věcné plnění a je tajná.

Auta pro funkcionáře

Organizačnímu výboru letošního šampionátu poskytla Škoda čtyřicet nepřehlédnutelných automobilů. Flotilu tvořily vozy typu Škoda Yeti, Octavia Combi, Superb a Superb Combi.

Reklama byla i na mantinelech a na výstroji týmů České republiky, Slovenska, Dánska, Norska a Itálie. Důležitou roli hrály i vystavené automobily. „Diváci si jich určitě všímají,“ tvrdí Kulhánek. „Na co se máte o přestávce koukat?“ Automobily v rozích stadionu navíc často zabírá i televize. K tomu ještě přistupují propagační předměty rozdávané návštěvníkům, například papírové helmy, vlaječky, odznaky a podobně.

„Sponzorství se nedá vyhodnotit okamžitě, je to dlouhodobý proces, který přináší ovoce po delší době, i když je možné, že některý návštěvník, který si u haly prohlédl vůz, následně přijde k obchodníkovi a zakoupí si jej,“ soudí Černý. V každém případě se Škoda na mistrovství světa připomněla obrovskému množství potenciálních zákazníků.

Reklama pro republiku

Bývaly doby, kdy se vítězství ve sportovním utkání prezentovalo jako důkaz převahy jednoho společenského zřízení nad druhým. Bylo to povrchní a falešné. Přesto může sportovní úspěch, jakým bylo nečekané vítězství podceňovaného českého týmu, přinejmenším zvýšit povědomí o zemi, národu a výrobcích.

Sport sledují i důležití lidé. „Pár minut po půlnoci mi k vítězství gratuloval Anders Ahnlid, švédský kolega, který má na starosti obchodní politiku a agendu konkurenceschopnosti,“ líčí Martin Tlapa, náměstek ministra průmyslu a obchodu.

„Česká republika má v letošním roce štěstí na mediální publicitu,“ konstatuje Pavel Kosař, ředitel odboru marketingu a externích služeb agentury CzechTourism, který je zároveň pověřen jejím řízením. „V dubnu to byl pražský summit prezidentů USA a Ruska, nebývalý zájem vzbudila česká expozice na EXPU v Šanghaji a nyní přišlo vítězství našich hokejistů. Všechny tyto události mohou pozitivně ovlivnit rozhodování potenciálních turistů při výběru destinace pro letní dovolenou,“ dodává.

Prosázeli stovky milionů**

Hokejový šampionát byl také jedním z vrcholů letošní sázkařské sezony. Plejáda překvapivých výsledků přitom nahrávala bookmakerům. Sázkaře zradili především zápasy Finsko-Dánsko, USA-Německo a USA-Dánsko, kde vyhrávali outsideři. Objem sázek v Tipsportu dosáhl ke 200 milionům korun, ve Fortuně překročil 116 milionů korun. Sázková kancelář Chance hlásí podané tikety za 55 milionů korun, to je o pětinu více než loni. U přepážek sázkových kanceláří Synot Tip klienti také prosázeli desítky milionů. Ve srovnání s loňským světovým šampionátem vklady mírně vzrostly, a to především kvůli spuštění live sázek a vítěznému tažení české reprezentace, uvedl mluvčí Sazky Zdeněk Zikmund.

Nejvíce se sázelo na zápasy české reprezentace, zápas o zlato byl „zlatý“ i pro fanoušky. „Radoval se sázkař z Domažlic, když za 50 tisíc korun vsazených na finále získal více než čtyřnásobek,“ líčí Ondřej Rašner z Chance. Fortuna zaznamenala nejkurióznější výhru sázejícího, který trefil přesný výsledek zápasu ČR-Norsko 2:3 za 1000 korun. Při kurzu 65:1 tak vyhrál 65 tisíc korun. Další návaly u přepážek se očekávají při nadcházejícím Mistrovství světa v kopané v Jihoafrické republice, kde však české dresy budou chybět.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče