Na kobereček kvůli odborářům

30. května 2012, 16:22 - Tomáš Pohanka
30. května 2012, 16:22

PSA Peugeot Citroën

Blíží se prezidentské volby ve Francii a továrna koncernu PSA Peugeot Citroën (PSA) na pařížském předměstí Aulnay-sous-Bois se opět hlásí o pozornost. Během minulé kampaně v roce 2007 bojovali pracovníci továrny šestitýdenní stávkou za vyšší mzdy. Letos jim hrozí, že v dohledné době přijdou o práci. Odbory proto před několika dny zorganizovaly protesty nedaleko hlavního volebního štábu Nicolase Sarkozyho. A prezident si minulou sobotu pozval na kobereček šéfa PSA Philippa Varina.
Evropský automobilový průmysl trpí nadbytečnou kapacitou továren. U některých výrobců dosahuje méně než sedmdesáti procent, PSA využívá závody těsně pod osmdesáti procenty, což je podle odborníků z automobilového průmyslu hranice rentability. Šéf Fiatu a také prezident Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) Sergio Marchionne před měsícem vyzval Evropskou unii, aby s „bolestnou“ restrukturalizací provázenou zavíráním továren napříč kontinentem pomohla. „Pokud bude s automobilkami vyjednávat každý stát samostatně, k restrukturalizaci nedojde,“ upozornil Marchionne s tím, že politici si nebudou chtít proti sobě poštvat voliče a budou se všemi prostředky snažit zachovat pracovní místa.
Právě to se nyní děje ve Francii. Sarkozy odborářům slíbil, že jim s vedením PSA dohodne schůzku za účasti vlády. „Udělám vše pro to, aby byla továrna v Aulnay zachráněna,“ prohlásil.
Závod vyrábějící malý Citroën C3 je v ohrožení od loňského roku, kdy se do médií dostal interní dokument PSA podrobně plánující ukončení výroby a prodej pozemků. Podle generálního ředitele Varina definitivní rozhodnutí zatím nepadlo, nicméně budoucnost závodu po roce 2014 je více než nejistá. „Všichni víme, že vedení jen čeká, až proběhnou volby, a poté oznámí uzavření továrny,“ řekl agentuře Reuters zástupce odborů CGT Jean-Pierre Mercier. Podle odborářů by výroba C3 měla v Aulnay-sous-Bois pokračovat přinejmenším do konce roku 2016 a vedení by mělo do té doby zachovat všech zhruba 3200 pracovních míst.
Všechny automobilky ovšem s politiky problémy nemají. S vměšováním Evropské unie nesouhlasí (k nelibosti šéfa ACEA) německé BMW, Volkswagen a Daimler. Všechny si totiž vedou nadmíru dobře: BMW využívá své továrny podle finančních analytiků z Morgan Stanley na 96 procent, Volkswagen na 88 procent a Daimler na 85 procent.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít