Na kobereček kvůli odborářům

30. května 2012, 16:22 - Tomáš Pohanka
30. května 2012, 16:22

PSA Peugeot Citroën

Blíží se prezidentské volby ve Francii a továrna koncernu PSA Peugeot Citroën (PSA) na pařížském předměstí Aulnay-sous-Bois se opět hlásí o pozornost. Během minulé kampaně v roce 2007 bojovali pracovníci továrny šestitýdenní stávkou za vyšší mzdy. Letos jim hrozí, že v dohledné době přijdou o práci. Odbory proto před několika dny zorganizovaly protesty nedaleko hlavního volebního štábu Nicolase Sarkozyho. A prezident si minulou sobotu pozval na kobereček šéfa PSA Philippa Varina.
Evropský automobilový průmysl trpí nadbytečnou kapacitou továren. U některých výrobců dosahuje méně než sedmdesáti procent, PSA využívá závody těsně pod osmdesáti procenty, což je podle odborníků z automobilového průmyslu hranice rentability. Šéf Fiatu a také prezident Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) Sergio Marchionne před měsícem vyzval Evropskou unii, aby s „bolestnou“ restrukturalizací provázenou zavíráním továren napříč kontinentem pomohla. „Pokud bude s automobilkami vyjednávat každý stát samostatně, k restrukturalizaci nedojde,“ upozornil Marchionne s tím, že politici si nebudou chtít proti sobě poštvat voliče a budou se všemi prostředky snažit zachovat pracovní místa.
Právě to se nyní děje ve Francii. Sarkozy odborářům slíbil, že jim s vedením PSA dohodne schůzku za účasti vlády. „Udělám vše pro to, aby byla továrna v Aulnay zachráněna,“ prohlásil.
Závod vyrábějící malý Citroën C3 je v ohrožení od loňského roku, kdy se do médií dostal interní dokument PSA podrobně plánující ukončení výroby a prodej pozemků. Podle generálního ředitele Varina definitivní rozhodnutí zatím nepadlo, nicméně budoucnost závodu po roce 2014 je více než nejistá. „Všichni víme, že vedení jen čeká, až proběhnou volby, a poté oznámí uzavření továrny,“ řekl agentuře Reuters zástupce odborů CGT Jean-Pierre Mercier. Podle odborářů by výroba C3 měla v Aulnay-sous-Bois pokračovat přinejmenším do konce roku 2016 a vedení by mělo do té doby zachovat všech zhruba 3200 pracovních míst.
Všechny automobilky ovšem s politiky problémy nemají. S vměšováním Evropské unie nesouhlasí (k nelibosti šéfa ACEA) německé BMW, Volkswagen a Daimler. Všechny si totiž vedou nadmíru dobře: BMW využívá své továrny podle finančních analytiků z Morgan Stanley na 96 procent, Volkswagen na 88 procent a Daimler na 85 procent.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít