Na internetu nakupujte s rozmyslem

18. listopadu 2002, 00:00 - Aleš Vokál, vokal@profit.cz
18. listopadu 2002, 00:00

Stručný průvodce vánočním nákupem z tepla domova nebo kanceláře Blíží se Vánoce a spousta podnikatelů již tradičně nestíhá nápor zákazníků. Natož aby stíhali chodit po obchodech a vybírali dárky pro své blízké. V Čechách se začal elektronický obchod rozvíjet v roce 1996, kdy byl "otevřen" první s příznačným názvem shop.

Stručný průvodce vánočním nákupem z tepla domova nebo kanceláře

Blíží se Vánoce a spousta podnikatelů již tradičně nestíhá nápor zákazníků. Natož aby stíhali chodit po obchodech a vybírali dárky pro své blízké.

V Čechách se začal elektronický obchod rozvíjet v roce 1996, kdy byl „otevřen“ první s příznačným názvem shop.cz. Těsně po něm následoval Computer Press se svojí Vltavou, která následně přešla pod křídla dceřiné společnosti nazvané InternetShops. Tato skutečnost (spuštění) byla předmětem „sváru“ v dobrém slova smyslu mezi oběma firmami. Nakonec se shodli na tom, že shop.cz sice spustil svůj elektronický obchod jako první, ale vltava.cz zase přijala a vyřídila první reálnou objednávku.

Mnoho rychle začalo…

Po prvních vlaštovkách následovala ohromná spousta dalších podnikatelů, kteří pokoušeli štěstí v elektronickém businessu. Ohromný rozvoj v minulých letech byl zapříčiněn především zájmem investorů na americkém trhu, který se stal hnacím motorem pro rozvoj elektronického obchodování na celém světě. Postupně se začaly objevovat specializované hostingové servery, které nabízely v podstatě krabicový produkt elektronického obchodu (např. vltava2000.cz, inshop.cz) pro všechny zájemce, kteří se chtěli pokusit rozjet vlastní internetový business. Třeba Vltava2000 byla zcela zdarma, InShop za poplatek cca 1000 Kč za měsíc. Rozdíl je především v nabízených službách a možnostech přizpůsobit si vzhled a chování obchodu vlastním potřebám.

…a mnoho také rychle skončilo

Když však v roce 2000 nastala v oboru IT ohromná recese, začaly postupně krachovat i elektronické obchody. Spousta z nich měla marže nastaveny tak nízko, že mnohdy sotva přežily, a pokud některé vydělávaly, tak pouze na papíře (výjimky potvrzují pravidlo). Příkladů obchodů, které se položily, jsou tisíce. Šlo především o obchody a obchůdky prodávající knihy a CD nosiče, ale bohužel v některých případech také o obchody, které před sebou mohly mít slibnou budoucnost, kdyby se nevydávaly zbytečně obrovské peníze na technickou část projektu a navíc ve spojení s mizerným marketingem. Jednalo se především o unikátní elektronický obchod s oblečením nazvaný Boo.com. Jeho technická propracovanost byla úžasná, bohužel je jedním z oněch výše zmíněných příkladů špatného marketingu a vyhazování peněz. Dalším faktorem byla také nedůvěra velké části populace v nakupování přes internet. A v případě oblečení to bylo ještě horší. Podobné scénáře se však neodehrávaly jen ve Spojených státech, ale i u nás v Čechách. Zářným příkladem je třeba právě první internetový obchod u nás shop.cz. Zkrachoval a byl po několika dlouhých měsících, kdy se o něj nikdo nestaral, odkoupen firmou Ing. Ivo Burian vystupujicím pod značkou Computer Centrum. Ten se rozhodl opět na shop.cz provozovat elektronický obchod, ale tentokrát už ne všeobecný, ale specializovaný na jeho činnost - tedy prodej výpočetní techniky a elektroniky a domácích spotřebičů.

Kdo přežije, vyhraje

Pokud ovšem některé obchody přežily, je to již v současné době jistou „zárukou“, že jde o obchod kvalitní a s dobrým finančním a obchodním zázemím. Mezi takové se řadí třeba jeden z gigantů, Amazon.com. U nás to jsou především vltava.cz a obchodnidum.cz, které jsou v provozu již řadu let.

Nabídka je kompletní

Elektronické obchody v Čechách nabízejí veškerý sortiment, na který jste zvyklí z klasických „kamenných“ obchodů. Najdete zde vše od knížek a hudebních CD (to je zcela nejrozšířenější sortiment) přes klasickou bílou elektroniku až po luxusní zboží typu drahých parfémů, hodinek a šperků či automobily (to je hlavní doménou především obchodu luxus.cz). Zvláštní sortou zboží jsou bezesporu sexuální pomůcky, kterých lze na internetu najít přehršle a člověk se ani nemusí příliš namáhat.

Co je dobré nakupovat na internetu

Na internetu je tedy možno nakoupit téměř cokoliv, od dětských hraček až po ostřelovací pušku. T o však neznamená, že všechno je na síti vhodné ke koupi. Mezi zboží, které k elektronickému nákupu přímo vybízí, patří třeba knihy, hudební CD, filmy na DVD a VHS, nebo třeba počítačové hry. Obchodů s podobnou nabídkou je obrovská spousta, a to nejen u nás. I ve světě patří tento sortiment mezi nejrozšířenější, ale také mezi nejméně výdělečné. Přesto lze tímto způsobem ušetřit vcelku rozumné množství peněz. V případě běžných nákupů lze ušetřit 15 až 20 % z ceny v běžném kamenném obchodě. Je tomu tak především díky relativně nízkým provozním nákladům a zbytečností držet obrovský sklad se zbožím, kdy takto „ušetřené“ peníze lze investovat například do reklamy, nebo rozvoje služeb pro zákazníky. Dalším vděčným sortimentem jsou mobilní telefony a elektronika obecně (přehrávače DVD, televizory, Hi-Fi soustavy). Obecně tedy věci, které si lze prohlédnout na obrázku, přečíst si technické parametry a bez nutnosti si zboží předem „osahat“. Nákupem elektroniky lze běžně ušetřit kolem 7 až 10 % z ceny oproti kamenným obchodům.

Co naopak nekupovat

Mezi sortiment, který se nevyplatí nakupovat přes internet, rozhodně patří například oblečení. T o je trh tak specifický, že vybrat si novou halenku či sako pouze pomocí virtuálního modelu, je téměř nemožné. Různé označování jednotlivých velikostí, ale i odlišnosti mezi jednou velikostí různých značek téměř neumožňují rozjet podobný obchod ve velkém. Jedinou možností tak zůstávají nejrůznější módní doplňky typu slunečních brýlí, čepic, šál či pásků. Dalším druhem zboží, které se přes internet nakupovat nedá (tedy bez předchozí návštěvy kamenného obchodu), jsou například parfémy. Pokud totiž nemáte naprosto jasnou představu, po kterém parfému vaše drahá polovička touží, pak nemáte šanci. Přenos vůně po internetu ještě bohužel nikdo nevymyslel (tedy ono už ani to není dnes až tak úplně pravda, ale o tom až někdy jindy).

Kde nakupovat

Možností kde nakoupit je mnoho. Ale už nemnoho z nich je natolik prověřeno, abyste byli ochotni jim svěřit své peníze a mnohdy i důvěru ve správné vyřízení objednávky. Základním předpokladem k úspěšnému nákupu je znalost možností platby. Záleží jen na vás, zda chcete platit objednané zboží na dobírku, převodem z některé banky poskytující internetbanking nebo použijete svou platební kartu. Tak například pokud budete chtít použít k platbě svou platební kartu, připravte se na to, že váš výběr možných dodavatelů se velmi ztenčí, a pokud už budete vybírat, vždy raději koukejte po takovém obchodu, který je členem Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Takovýto certifikát totiž mají jen obchody, které splní množství nejrůznějších podmínek a lze s jistotou říci, že pokud u nich něco objednáte, skutečně to také dostanete, aniž byste se museli obávat, že vám pošlou něco úplně jiného.

Největší elektronické obchody u nás

Mezi největší internetové „shopy“ patří bezesporu vltava.cz. Jeho nabídka se zaměřuje především na oblast knih, hudebních CD, filmů na DVD i VHS a v posledních 14 dnech začali také prodávat kompletní sortiment hodinek Timex. Dalším favoritem, pokud se jedná o nákup přes internet, je obchodnidum.cz společnosti K.D. Marketing. Nabídka je vskutku široká, sortiment je zaměřen na bílou techniku nejrůznějších značek, od malých, přenosných přehrávačů CD až po pračky a ledničky. Jedním z před
stavitelů obchodů s luxusním zbožím je elektronický obchod luxus.cz firmy ASPA. Jeho nabídku tvoří především zboží vyšší cenové kategorie, které jinde na internetu téměř nenajdete. Patří mezi ně například exkluzivní psací potřeby značky Doufold nebo značková vína nejvyšší kvality (ale také ceny). Posledním dnes jmenovaným bude znovuzrozený shop.cz, který se rozdělil na dvě části - c-shop.cz a dshop.cz, každý zaměřen na jednu část trhu. C-shop.cz je obchod s výpočetní a kancelářskou technikou, zatímco d-shop.cz je obchodem s bílou technikou a elektronikou všeobecně.

Závěrem

Pokud tedy budete chtít nakoupit pro své bližní, aniž byste museli vstát ze židle, pamatujte, že lze na internetu koupit téměř cokoliv, jen si dávejte dobrý pozor na pokoutní prodejce, kteří rádi shrábnou vaše peníze, ale zboží už v životě neuvidíte. Až budete mít nakoupeno a nebude se vám chtít ven ani na nákup na vánoční stůl, pak vězte, že funguje i elektronický obchod s potravinami. Zatím pouze v Praze, ale třeba objevíte i některé další. Každopádně stojí za to se alespoň podívat na wwww.multimarket.cz.

Nejvýznamnější tuzemské internetové obchody

legenda

1) Nárůst prodeje v období před Vánoci oproti průměru zbytku roku

2) Obrat v roce 2001 (bez DPH)

3) Obrat v roce 2002 (bez DPH)

4) Sortiment generující největší obrat

5) Otevřeno od

6) Počet aktivních uživatelů (nakupujících opakovaně)

www.vltava.cz

1) Dvojnásobný

2) 28 milionů Kč

3) 50 - 54 milionů Kč

4) Hudební CD (50%), 40% knihy, 9% DVD a VHS, zbytek: MP3 a elektronické knihy

5) 1996

6) 103 000 registrovaných (přesné údaje o aktivních nejsou k dispozici, ale k 11. 11. bylo vyřízeno cca 7500 objednávek)

www.obchodnidum.cz

1) Zhruba dvojnásobný

2) 100 milionů Kč

3) 140 milionů Kč

4) Elektronika, GSM telefony

5) Prosinec 1998

6) Není k dispozici, ale cca 40 % objednávek je od stávajících zákazníků

www.luxus.cz

1) Mnohonásobný, přesné statistické údaje nejsou k dispozici

2) Není k dispozici

3) Není k dispozici

4) Hodinky, klenoty, vína

5) Listopad 2001

6) Desítky

www.shop.cz

1) Dvojnásobný

2) Není k dispozici

3) Není k dispozici

4) Základní desky, procesory, paměti

5) Březen 2002 (poté, co původní shop.cz zkrachoval)

6) 1500

Pramen: archiv

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče