Na hranici možností

16. února 2010, 16:01 - Karel Zaoral
16. února 2010, 16:01

Kupé z Ingolstadtu je jedním z mála aut, které téměř nemá slabiny

Audi R8 po nemoci nebo TT napumpované testosteronem k prasknutí – tak se dá asi nejvýstižněji popsat novinka z Ingolstadtu. Kupé s označením RS je čistou esencí toho, co se dá z konstrukce Audi TT dostat, aniž by vzniklo úplně jiné auto – výkon, přilnavost, zrychlení, reakce na řízení a typický nádech nedotáčivosti i přes pohon quattro.
Právě mírná nedotáčivost je prvkem vrozeným všem vozům Audi, snad kromě R8. Ani TT RS se jí nedokázalo vyhnout. V praxi to vypadá tak, že v divoké sérii po sobě následujících prudkých zatáček má kupé problém s přenosem síly na zadní kola a je nutné chvíli čekat, než se vůz opět přilepí k silnici. Nicméně ta chvíle je opravdu hodně krátká a člověk nejezdí každý den po motokárové trati. Na běžných silnicích se tato situace naskytne jen zřídka a v ostatních případech sedí TT RS na silnici jako přibité. Častěji se lze s nedotáčivostí setkat při příliš rychlém nájezdu do zatáčky, což je ale pouze řidičova chyba. Stávat se to ale bude poměrně často, protože na rovinkách je TT RS nechutně rychlé.
Pětiválec o netypickém objemu dvou a půl litru a výkonu tří set čtyřiceti koní je v nabídce Audi novinkou. Přestože jde o přeplňovaný motor, jeho projev je od dvou tisíc otáček téměř atmosférický. S rostoucími otáčkami lineárně nabíhá síla, která TT RS vystřelí na stovku za 4,6 sekundy. Ve spolupráci s šestistupňovou manuální převodovkou strčí tato motorizace hravě do kapsy i poslední generaci Focusu RS. Dokonce i majitelé R8 by mohli mít nepříjemný pocit z toho, jak se jim menší sourozenec drží za výfukem jako klíště. Pouze při podřazování je lepší nespoléhat se na jinak precizní chod převodovky a přidávat raději meziplyn. Krouticí moment je příliš velký a hlavně mezi druhým a třetím rychlostním stupněm to jde bez meziplynu hodně ztuha.
Naladění podvozku je samozřejmě z kategorie „hardcore“. Kamínky z posypu zimních silnic spočítá řidičova bederní páteř do posledního, ale menší nerovnosti auto utlumí bez citelného střečkování. Poskočení na nerovném povrchu se sice vlivem ultratvrdého nastavení tlumičů a tuhosti karoserie vyhnout nedá, nicméně kompenzací jsou nulové náklony v zatáčkách a trvalý přehled o trakci vozu. Tvrdý nástup na plyn způsobí bezprostřední sprint přímo kupředu, bez nějaké snahy o plavání zleva doprava, nebo dokonce zvedání přední nápravy.
Na TT RS je totiž úžasná právě rychlost reakce na plyn. Popojíždění v kolonách už není nuda, jen napjaté čekání na mezeru v protijedoucích autech. Pak následuje zašlápnutí plynu až na zem a jedno až tři auta vpředu mohou rázem obdivovat designově skvěle vypracovanou záď kupé včetně efektního přítlačného křídla. Následné zpomalení je také na jedničku. V běžném provozu neexistuje, že by došlo ke zhoršení účinku brzd. Navíc mají plynulý nástup a dobře se dávkují. Uvnitř vozu stojí za zmínku skvěle uspořádané sportovní pedály a typický špičkový interiér, jaký dnes s náskokem umí pouze Audi. Jediné minus si zaslouží sportovní sedačky, jejichž boční vedení je v oblasti stehen až nesmyslně stažené, a naopak v oblasti zad rozvolněné. Přitom nohy mají oporu jak chodidly na podlaze, tak i kolenem o středový panel. Bylo by tedy lepší ubrat na radikálnosti sedákům, a naopak přidat zádům. Subtilnější jedinci by totiž mohli mít tendenci se v sedačce ztrácet a těžko hledat správnou polohu pro oporu ramen, tolik důležitou při správném řízení.
TT RS je jedním z mála aut, které téměř nemá slabiny. Onen „problém“ se sedačkami je spíše hledání alespoň nějaké mouchy, stejně tak jako chování vozu v ultratechnických pasážích. Snad jen hluk od kol by mohl být lépe odstíněný.

KLADY
Výkon
Vzhled
Jízdní vlastnosti

ZÁPORY
Příliš tuhé sedáky
Hluk od kol

Tabulka:
Audi TT RS Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2480 ccm
Výkon: 250 kW
Převodovka: šestistupňová manuální
Zrychlení 0–100 km/h: 4,6 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Spotřeba: 13,1/6,9/9,2 l
Cena: 1 673 184,- Kč testovaný vůz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít