Na hranici možností

16. února 2010, 16:01 - Karel Zaoral
16. února 2010, 16:01

Kupé z Ingolstadtu je jedním z mála aut, které téměř nemá slabiny

Audi R8 po nemoci nebo TT napumpované testosteronem k prasknutí – tak se dá asi nejvýstižněji popsat novinka z Ingolstadtu. Kupé s označením RS je čistou esencí toho, co se dá z konstrukce Audi TT dostat, aniž by vzniklo úplně jiné auto – výkon, přilnavost, zrychlení, reakce na řízení a typický nádech nedotáčivosti i přes pohon quattro.
Právě mírná nedotáčivost je prvkem vrozeným všem vozům Audi, snad kromě R8. Ani TT RS se jí nedokázalo vyhnout. V praxi to vypadá tak, že v divoké sérii po sobě následujících prudkých zatáček má kupé problém s přenosem síly na zadní kola a je nutné chvíli čekat, než se vůz opět přilepí k silnici. Nicméně ta chvíle je opravdu hodně krátká a člověk nejezdí každý den po motokárové trati. Na běžných silnicích se tato situace naskytne jen zřídka a v ostatních případech sedí TT RS na silnici jako přibité. Častěji se lze s nedotáčivostí setkat při příliš rychlém nájezdu do zatáčky, což je ale pouze řidičova chyba. Stávat se to ale bude poměrně často, protože na rovinkách je TT RS nechutně rychlé.
Pětiválec o netypickém objemu dvou a půl litru a výkonu tří set čtyřiceti koní je v nabídce Audi novinkou. Přestože jde o přeplňovaný motor, jeho projev je od dvou tisíc otáček téměř atmosférický. S rostoucími otáčkami lineárně nabíhá síla, která TT RS vystřelí na stovku za 4,6 sekundy. Ve spolupráci s šestistupňovou manuální převodovkou strčí tato motorizace hravě do kapsy i poslední generaci Focusu RS. Dokonce i majitelé R8 by mohli mít nepříjemný pocit z toho, jak se jim menší sourozenec drží za výfukem jako klíště. Pouze při podřazování je lepší nespoléhat se na jinak precizní chod převodovky a přidávat raději meziplyn. Krouticí moment je příliš velký a hlavně mezi druhým a třetím rychlostním stupněm to jde bez meziplynu hodně ztuha.
Naladění podvozku je samozřejmě z kategorie „hardcore“. Kamínky z posypu zimních silnic spočítá řidičova bederní páteř do posledního, ale menší nerovnosti auto utlumí bez citelného střečkování. Poskočení na nerovném povrchu se sice vlivem ultratvrdého nastavení tlumičů a tuhosti karoserie vyhnout nedá, nicméně kompenzací jsou nulové náklony v zatáčkách a trvalý přehled o trakci vozu. Tvrdý nástup na plyn způsobí bezprostřední sprint přímo kupředu, bez nějaké snahy o plavání zleva doprava, nebo dokonce zvedání přední nápravy.
Na TT RS je totiž úžasná právě rychlost reakce na plyn. Popojíždění v kolonách už není nuda, jen napjaté čekání na mezeru v protijedoucích autech. Pak následuje zašlápnutí plynu až na zem a jedno až tři auta vpředu mohou rázem obdivovat designově skvěle vypracovanou záď kupé včetně efektního přítlačného křídla. Následné zpomalení je také na jedničku. V běžném provozu neexistuje, že by došlo ke zhoršení účinku brzd. Navíc mají plynulý nástup a dobře se dávkují. Uvnitř vozu stojí za zmínku skvěle uspořádané sportovní pedály a typický špičkový interiér, jaký dnes s náskokem umí pouze Audi. Jediné minus si zaslouží sportovní sedačky, jejichž boční vedení je v oblasti stehen až nesmyslně stažené, a naopak v oblasti zad rozvolněné. Přitom nohy mají oporu jak chodidly na podlaze, tak i kolenem o středový panel. Bylo by tedy lepší ubrat na radikálnosti sedákům, a naopak přidat zádům. Subtilnější jedinci by totiž mohli mít tendenci se v sedačce ztrácet a těžko hledat správnou polohu pro oporu ramen, tolik důležitou při správném řízení.
TT RS je jedním z mála aut, které téměř nemá slabiny. Onen „problém“ se sedačkami je spíše hledání alespoň nějaké mouchy, stejně tak jako chování vozu v ultratechnických pasážích. Snad jen hluk od kol by mohl být lépe odstíněný.

KLADY
Výkon
Vzhled
Jízdní vlastnosti

ZÁPORY
Příliš tuhé sedáky
Hluk od kol

Tabulka:
Audi TT RS Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2480 ccm
Výkon: 250 kW
Převodovka: šestistupňová manuální
Zrychlení 0–100 km/h: 4,6 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Spotřeba: 13,1/6,9/9,2 l
Cena: 1 673 184,- Kč testovaný vůz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít