Na český trh vstoupila realitní franšíza

25. července 2005, 00:00 - PETR BÝM
25. července 2005, 00:00

RE/MAX Potřebné know-how pro podnikatele, sahající od samotného byznysu až po personální politiku. Profesionální a kvalitní služby pro klienty. Přesně takto má fungovat franšíza. S jejím realitním konceptem k nám nedávno vstoupila oborová světová jednička - americká společnost RE/MAX.

RE/MAX Potřebné know-how pro podnikatele, sahající od samotného byznysu až po personální politiku. Profesionální a kvalitní služby pro klienty. Přesně takto má fungovat franšíza. S jejím realitním konceptem k nám nedávno vstoupila oborová světová jednička - americká společnost RE/MAX. Nováček na českém trhu, franšízová realitní společnost RE/MAX, má zatím pobočku v Praze. „Smlouvy jsou uzavřené pro několik dalších rovněž v Praze, vedle toho v Karlových Varech, Brně, Zlíně a Ostravě,“ popisuje Vojtěch Krátký, ředitel tuzemské centrály RE/MAX. Zájem o licence podle něj mají především existující realitní kanceláře a pak lidé, kteří už s podnikáním, byť v jiných oblastech, mají zkušenosti a hledají prostor pro další diverzifikaci. „Ten u nás určitě je, i když to nelze přímo dokázat - relevantní informační databáze v Česku neexistuje. Na základě našich skutečně rozsáhlých zkušeností ze světa jsme ale schopni vývoj dobře odhadnout, protože trh realit funguje všude stejně. Potenciál je tady obrovský,“ říká Krátký. OD A DO Z

„Stručně řečeno, dodáme franšízorovi, kterým může být fyzická i právnická osoba, image, vzdělání, prodejní nástroje i motivační systém pro jeho zaměstnance,“ definuje ředitel Krátký základy know-how RE/MAX. Součástí tohoto obsáhlého „balíčku“ jsou mimo jiné vzorové smlouvy, průběžné vzdělávací kurzy pro makléře imajitele licencí, jednotné vzory obchodních dokumentů a v neposlední řadě i doporučení na dodavatele potřebných služeb, například telekomunikací. Významnou výhodou je (či v dohledné době bude, pokud jde o Česko) provoz „centrálního“ webu v každé zemi či regionu, kde se koncentruje poptávka i nabídka z celé sítě.

Za to všechno se pochopitelně platí: za získání licence, během trvání franšízy pak průběžně poplatky, které se obvykle stanovují jako fixní nebo procentem z obratu. „Jak je to u nás neřeknu, jde o obchodní tajemství. Vzhledem k mnoha nejasnostem a dezinformacím ale prozradím, že vstupní poplatek je minimálně 300 tisíc korun. Popravdě řečeno, lidé obvykle počítají s větší částkou,“ tvrdí Krátký. A dodává, že o konečném využití plateb franšízantovi do jisté míry spolurozhodují samotní plátci. Všichni dohromady totiž tvoří národní tým, který se podílí například na tvorbě propagační strategie v té které zemi. „My jako národní centrála ale máme právo veta,“ komentuje systém Krátký. Tyto platby nejsou ovšem jediným výdajem majitele licence. Náklady na zařízení a provozu kanceláře ale nechce Krátký ani odhadovat: „Naše pravidla v oblasti jednotné korporátní identity nejsou tak striktní jako třeba u McDonald’s. Hodně tedy záleží na přáních a potřebách franšízora -třeba ohledně vybavení či počtu zaměstnanců. Velmi přísně ale dbáme na umístění kanceláře, tedy na dobrou adresu.“

Pro zájemce je důležitá i doba potřebná k sjednání smlouvy. „My jsme schopni uzavřít ji víceméně obratem. Ale takto se to nedělá, licence není rohlík, který kupujete na základě okamžitého nápadu,“ popisuje časové relace sjednávání licence Krátký. Poté, co se klient rozhodne, zabere vyřízení všech formalit v průměru tři měsíce, když po uzavření smlouvy má franšízant ještě tříměsíční lhůtu na „rozběh“ své kanceláře.

CO ZÍSKÁ KLIENT?

Z hlediska klientů je jedním z největších problémů obchodu s nemovitostmi v Česku velmi nejednotný rozsah a kvalita služeb realitních kanceláří. Pokud nejde přímo o trestné činy, stěžovat si nemají kde. Profesní organizace Asociace realitních kanceláří ČR má v tomto směru svázané ruce, protože její členská základna je poměrně úzká. RE/MAX má vlastní recept. „Máme etický kodex, vůči jehož porušení, třeba pokusům klienta šidit, nebo dokonce okrást, je u naší firmy nulová tolerance,“ tvrdí Krátký. Hlavní kontrolu podle něj provádí klient. Ten má v případě problémů k dispozici reklamační řád, který mimo jiné pro vyřízení reklamace stanoví lhůtu 24 hodin. Pokud není spokojen, má klient možnost obrátit se na národní, respektive regionální, centrálu. „Nečekáme ale jen na takové podněty, kontrolujeme pobočky třeba metodou mystery shopping, tedy fingovanými nákupy, máme i právo auditu. A především můžeme licenci okamžitě odebrat,“ komentuje záruky standardní kvality práce realitních kanceláří RE/MAX ředitel české centrály.

Další výhodou pro klienta je celosvětová síť poboček společnosti, která umožňuje provádět obchodní operace takřka všude na světě, včetně pro nás nejbližší Rakousko i Německo.

Podle Krátkého RE/MAX nabízí ještě něco navíc, a to poprodejní servis: „Vztah mezi realitním makléřem a klientem se vytváří dlouhodobě a má i velmi osobní ráz. Je škoda se toho všeho vzdát po provedené transakci, proto jsme s klientem ve stálém styku i po ní. Přirovnal bych to ke službám privátního bankovnictví.“

IZRAELSKÁ KONKURENCE Konkurence je na tom s pobočkami podobně. „Máme zatím jednu pilotní pobočku v Praze, ale od prosince minulého roku jsme prodali už sedm licencí pro Prahu a po jedné pro Brno, České Budějovice a Pardubice,“ bilancuje Artem Egorov první půlrok působení společnosti Chirš ČR. Jde o další realitní franšízový koncept, který vznikl v sedmdesátých letech v Izraeli a nyní expanduje právě do střední a východní Evropy. Chirš má v České republice velké ambice, do tří let zde počítá se sedmdesáti pobočkami. Jeho systém se od konceptu RE/MAX příliš neliší, až na několik, ale nikoli nepodstatných rozdílů. Podle Egorova se vstupní investice včetně nákladů na kancelář a provoz v počátečním období pohybuje v řádu statisíců korun, čas nutný k otevření pobočky odhaduje na jeden až tři měsíce. Kontrolu kvality služeb podle něj provádí hlavně klient, který může smlouvu kdykoli vypovědět. To umožňuje institut exkluzivity, který je u firmy Chirš - na rozdíl od RE/MAX - součástí obchodních standardů. Další je v tom, že licence se vydává na lokalitu, zatímco Američané franšízorům teritoriální výlučnost nezaručují. Hlavní problém českého trhu realit Egorov vidí v „pasivitě makléřů, kteří jenom čekají na odezvu na inzerci“. K tomu dodává, že v konceptu jeho firmy reklama i internet jako prodejní nástroje hrají malou roli, naopak se sází na aktivní, spíše tradiční metody práce. MAXIREALITKA PRONIKÁ DO EVROPY**

„V Německu je nutné být přesný, naopak ve Francii musíte přijít pozdě. A v Itálii postačí, když se objevíte někdy během toho dne, kdy máte sjednanou schůzku,“ komentuje s humorem evropské poměry Walter Scheinder. Ten je spolu s Frankem Polzlerem klíčovou osobností v rámci pronikání franšízové realitní kancelář RE/MAX do Evropy. Rozdíly v kultuře a stylu podnikání na severoamerickém kontinentu (společnost vznikla v USA) a v Evropě vedly k tomu, že RE/MAX franšízy ve Starém světě neprodává přímo, ale prostřednictvím národních poboček. RE/MAX vznikl v roce 1973 a dnes představuje největší světovou síť realitních kanceláří. Celkem jich je v 56 zemích zhruba 5500 a zaměstnávají sto tisíc makléřů, kteří ročně realizují kolem jednoho milionu obchodních transakcí. Vzhledem k původu společnosti se koncept realitní franšízy nejdříve šířil v USA a Kanadě, pak v dalších světadílech, když do Evropy dorazil zhruba před deseti lety. V současnosti jsou kanceláře RE/MAX v 22 evropských státech a celkem je jich tisícovka - nejvíce ve Velké Británii, respektive ve Skotsku, dále pak ve Španělsku, Portugalsku a Nizozemsku. Česko je druhou zemí východní a střední Evropy, kam RE/MAX zamířil, prvenství má v tomto ohledu Chorvatsko. Podle ředitele české pobočky Vojtěcha Krátkého bude východoevropské tažení firmy pokračovat: „První pravděpodobně budou na řadě baltské země, pak nejspíš přijde na řadu Polsko a Maďarsko. Na Slovensko máme opci my, tedy česká centrála. Využijeme ji někdy v první polovině příštího roku.“ 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče