Na český stůl české brambory

21. listopadu 2005, 00:00 - PETR HAVEL
21. listopadu 2005, 00:00

ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL Letité nářky tuzemských pěstitelů brambor o tom, jak je český trh zaplaven levnými a nekvalitními bramborami z Polska, již dávno nemají opodstat-nění. Souboj o uplatnění brambor se totiž přesunul o patro výše - do oblasti zpracovaných produktů, jako jsou hranolky, lupínky, chipsy a podobně.

ZPRACOVATELSKÝ PRŮMYSL Letité nářky tuzemských pěstitelů brambor o tom, jak je český trh zaplaven levnými a nekvalitními bramborami z Polska, již dávno nemají opodstat-nění. Souboj o uplatnění brambor se totiž přesunul o patro výše - do oblasti zpracovaných produktů, jako jsou hranolky, lupínky, chipsy a podobně.

Podle Ústředního bramborářského svazu má Česká republika předpoklady být plně soběstačná v produkci brambor pro vlastní spotřebu, navíc se u nás daří pěstovat nejkvalitnější odrůdy z katalogu Evropské unie. Svaz ale upozorňuje, že i přesto je tuzemská spotřeba brambor kryta zhruba z třetiny dovozy ze zahraničí. Nepřítelem číslo jedna jsou přitom podle zemědělců levné, méně kvalitní a málo kontrolované brambory z Polska.

Podle Jindřicha Pokory ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce však dovoz konzumních brambor z Polska do Česka prakticky neexistuje. Případné dodávky totiž musí obsahovat certifikát potvrzující, že jsou prosté rizika bakteriální kroužkovitosti brambor. A právě to v praxi zastavilo nezpracované polské brambory už na hranicích. Ne však výrobky z nich.

ZŮSTANOU DANĚ DOMA? Řada velkých zahraničních výrobců má v Polsku značné výrobní kapacity, které potřebuje využít a posléze prodat potraviny v nich vyprodukované. A protože Česká republika je hned vedle, výsledkem je expanze zahraničních značek na tuzemský trh. Podle dostupných statistik je nejkritičtější situace v oblasti hranolek -podíl výrobků z Polska na tuzemském trhu zde činí kolem 40 procent. Jedná se především o značky McCain, Avico, FunFrit. Loni na český trh vstoupil z Polska další světový hráč -firma Pepsico, vyrábějící chipsy Lays. O významnější tržní podíl ale zatím usiluje marně. Jaký mají podobné kroky dopad pro tuzemskou ekonomiku? Zahraniční výrobci v Česku obvykle odvedou pouze daň z přidané hodnoty, zatímco vše ostatní končí v cizině. Domácí zpracovatelé přitom musí zaplatit zemědělcům za surovinu, dát práci a výdělek místním zaměstnancům, potom odvést DPH a následně i daň ze zisku. CO S LETOŠNÍ DOBROU ÚRODOU? Základním problémem je tedy konkurenceschopné a vhodně prezentované uplatnění tuzemské bramborářské produkce při jejím zpracování. To bude důležité především po letošní sklizni, neboť domácí produkce dosáhla 1,070 milionu tun - především díky rekordnímu hektarovému výnosu 29,65 tuny brambor z hektaru, nejvyšším od roku 1918. Suroviny pro další zpracování do potravinářských produktů tedy bude v nadcházejícím období dost. Nyní jde o to, kdo z nich vytvoří žádoucí přidanou hodnotu. Zda to budou výrobci z tuzemska, nebo zda se přidaná hodnota doveze ze zahraničí. OSLOVIT SPOTŘEBITELE KVALITOU Odbytu tuzemských konzumních brambor by měl podle Ústředního bramborářského svazu pomoci například projekt „Na český stůl české brambory“. V jeho rámci chtějí pěstitelé přesvědčit spotřebitele o kvalitě tuzemské produkce. Důležitým faktorem však bude také to, jak obstojí v zahraniční konkurenci domácí zpracovatelé brambor. Podle Lubomíra Chvalovského, generálního ředitele společnosti Intersnack, která v Česku vyrábí například bramborové lupínky Bohemia Chips, lze uspět pouze trvalou vynikající kvalitou. A také osvětou spotřebitele, který by si měl uvědomit, že nákupem potravin z tuzemské produkce podporuje domácí potravináře i pěstitele brambor. Naopak v případě nákupu zahraničního zboží se spotřebitelé nepřímo podílejí na poklesu tuzemské produkce brambor a tedy i na problémech zejména menších zemědělců. SPOTŘEBITEL BY MĚL VĚDĚT, CO KUPUJE Jednou z garancí kvality pro spotřebitele by přitom měla být podle Chvalovského identifikace výrobce. „My vyrábíme výhradně z tuzemských brambor, pěstitelům dodáváme sadbu, kontrolujeme kvalitu produkce i na polích. A na obalech svých výrobků také vše komunikujeme, aby spotřebitel věděl, že kupuje produkci domácích zemědělců a potravinářů,“ konstatuje Chvalovský. Mezi českými pěstiteli, zpracovateli a odbornou veřejností panuje jednoznačný názor, že tuzemské brambory jsou ve srovnání s polskou produkcí kvalitnější, jenže spotřebitel o tom neví. Faktem je, že třeba v již zmíněném Polsku je ze všech evropských zemí nejvyšší výskyt již připomenuté bakteriální kroužkovitosti brambor. Možná by pomohla nějaká srovnávací studie. Třeba testy půd, aby měl spotřebitel údaje o tom, v jakých podmínkách brambory v různých zemích rostou. Podle tuzemských zpracovatelů by z toho české brambory vyšly určitě dobře. EXPORT A IMPORT NESADBOVÝCH(1) BRAMBOR (údaje v tunách) |rok|export z ČR|import do ČR**|

 20036 115 51 068 
 2004 15 616 117 176 
 2005 (2)31 634 53 840 

(1) konzumní + zpracované, (2) do září

Pramen: Ústřední bramborářský svaz ČR

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít