Na Česku mi vadí pouze celníci

14. října 2002, 00:00 - Pavel Šnajdr
14. října 2002, 00:00

Případová studie: LXXI Název firmy: Apmart Forma podnikání: společnost s ručením omezeným Rok založení: 1992 Předmět podnikání: import a distribuce sportovních oděvů Klíčová osobnost: zakladatel a ředitel firmy Imran T.

Případová studie: LXXI

Název firmy: Apmart

Forma podnikání: společnost s ručením omezeným

Rok založení: 1992

Předmět podnikání: import a distribuce sportovních oděvů

Klíčová osobnost: zakladatel a ředitel firmy Imran T. Rawji

Cíl společnosti: trvalé zvyšování kvality dováženého zboží a udržení cen ve výši dostupné pro platově průměrného občana

Britský občan Imran T. Rawji má za sebou bohatou minulost. Původem je z Pákistánu, část života strávil v Africe a ve Spojených státech amerických. Tam vystudoval obor business administration na univerzitě v Bostonu. Počátkem devadesátých let minulého století přijel do Prahy, která jej uchvátila svou krásou. Zajímaly ho změny, které nastaly v postsocialistické střední Evropě, a jako správný byznysmen se snažil najít nové příležitosti. Vzhledem ke své dlouhodobé zkušenosti oděvního experta si však zároveň po celkem krátké době uvědomil, že se v České republice nabízí možnost podnikání právě v tomto oboru. „Všiml jsem si, že je tady nedostatek oblečení a jeho malý výběr za přijatelné ceny,“ uvádí Rawji. Společnost Apmart, s. r. o., jejímž je podnikatel zakladatelem a ředitelem, zahájila obchodní činnost v roce 1992 v Praze jako dovozce a distributor sportovního oblečení, od ponožek po zimní lyžařské bundy, domácího textilu, tašek a batohů pro všechny věkové kategorie, pro muže, ženy, děti i teenagery. Oblečení se tehdy dováželo především z Asie a Rawji je nabízel hlavně malým a středním českým obchodům. Jak se mu dařilo být úspěšným konkurentem vietnamským a čínským podnikatelům? „Kupovali jsme zboží, které nebylo příliš drahé a jeho kvalita nebyla příliš vysoká. Oblečení jsme nabízeli s nízkým profitem. Obchodníci, kteří je od nás kupovali, byli s cenou a standardní kvalitou spokojeni. V e srovnání s běžným sortimentem na tržnicích byla naše nabídka jiná a bohatší,“ popisuje začátky svých obchodních aktivit v naší zemi Rawji. Jeho firma začala slušně prosperovat, nárůst byl v průměru v letech 1992-1997 dvacet procent obratu ročně. Česká společnost Apmart, s. r. o., je pobočkou rodinné obchodní firmy s kancelářemi v Belgii, Hongkongu, Indii a Pákistánu. V současné době Apmart zaměstnává v České republice 25 lidí a 10 lidí ve své slovenské pobočce v Bratislavě. Firma začínala se čtyřmi českými zaměstnanci. Podnikatel si nemůže své zaměstnance vynachválit. Nestěžuje si ani na české úřady. Jeho firma neměla ani větší potíže s hledáním lokality pro své sídlo.

Problém číslo 1: Výše cla často neodpovídá ceně

Za jediný a skutečně velký problém však Imran T. Rawji pokládá celní procedury v České republice. Konkrétně výši cla, která je podle jeho názoru často založena na iracionálních základech. „S českými celními úřady je skutečně velmi náročná spolupráce při dovozu textilu. Přestože jsem kupoval zboží z Asie za velmi dobré ceny, tak celníci mají stanovenu minimální hranici, pod kterou nelze jít. Je prostě jednotná sazba nezávisle na tom, za kolik jste zboží koupil. Je úplně jedno, jestli jste importoval tričko za tři sta nebo za dvacet korun,“ posteskl si. Často se mu totiž stávalo, že zaplatil víc na clu a DPH, než byla samotná cena dovezeného textilu.

Problém číslo 2: Rozvoj hypermarketů a úbytek malých podnikatelů

Na začátku 90. let, tedy v době, kdy na českém trhu ještě neexistovaly žádné hypermarkety, společnost Apmart prodávala své zboží přímo majitelům obchodů. Pak nastala změna v podobě nástupu zahraničních řetězců. V současné době dodává Rawji textil většinou do obchodních řetězců (zhruba 60 procent), zbývajících 40 procent tvoří malé a střední obchody po celé republice. Z původních více než 500 menších obchodů nyní Apmart distribuuje své zboží do 300 prodejen. V polovině 90. let zaznamenala společnost masivní nástup hypermarketů na trhu v České republice a s tím také související změny zvyků tuzemských zákazníků ve stylu nakupování. Lidé si stále více zvykali na výhody možnosti nákupu všech potřeb pro domácnost na jediném místě - v hypermarketu. Ve stejnou dobu se zákazníci společnosti Apmart - majitelé malých obchodů - začali potýkat s rostoucí konkurencí velkých obchodních řetězců. Mnoho z nich zkrachovalo a některým se naopak podařilo nápor řetězců přežít. Společnost Apmart na situaci reagovala postupným budováním obchodních spojení s klíčovými hypermarketovými řetězci, a získala tak reputaci nutnou pro prodej svého sortimentu velkým sítím. Zároveň si však stále zachovala i své původní zákazníky, majitele malých obchodů. Od roku 1997 až do současnosti navázala Rawjiho firma pravidelnou spolupráci s velkými obchodními řetězci u nás - Tesco, Hypernova, Globus. Současně se společnost Apmart zaměřila na zdokonalování sortimentu a kvality dovážených produktů tak, jak se čeští zákazníci stávali více sofistikovaní ve svých nákupech, a zároveň se snažila udržet ceny v rovině dostupné pro střední příjmovou skupinu. Imran T. Rawji říká: „Od začátku působení na českém trhu až do roku 1998 společnost zaznamenávala trvalý ekonomický růst, v období 1999 - 2000 mírný pokles v souvislosti s celkovým trendem české ekonomiky. V současné době hospodářské výsledky Apmartu se zlepšují a společnost očekává růst v řádu dvoumístného čísla.“

Problém číslo 3: Zrod nové značky

V září společnost Apmart slavnostně uvedla na český módní trh novou oděvní značku Timbuktoo. Byla vytvořena s přihlédnutím k potřebám a očekáváním českého trhu, na němž je stále dost prostoru pro zavádění značkového zboží za přijatelnou cenu. Timbuktoo je pohodlné, snadno kombinovatelné značkové oblečení, dostupné zejména pro spotřebitele s nízkými a středními příjmy, kteří si dražší značkové oblečení pořizují jen výjimečně nebo o něm neuvažují. Nápad na vytvoření nové značky vznikl a celá koncepce dalšího směřování firmy se vytvářela v pražské pobočce společnosti Apmart. V Hongkongu se ve spolupráci s pražskými experty pracovalo na designu. „V první řadě musí být kvalita, a teprve poté cena. Nicméně je neméně důležitá a snažili jsme se zachovat její výši stále přijatelnou. Tak jako doposud,“ poznamenal Rawji, který je i majitelem značky Timbuktoo. V nabídce společnosti nastal výrazný zlom, protože nyní nabízí výhradně zboží jedné značky. Apmart neměl a zatím nemá svůj firemní obchod. Management firmy však postupně pracuje na vybudování sítě obchodů, které by sice nebyly v jejím vlastnictví, ale prodej značky Timbuktoo by byl v nich ze strany firmy podporován.

Ležérní sportovní elegance

Timbuktoo se poprvé představila již ve dnech 20.-22. srpna 2002 návštěvníkům veletrhu STYL Brno 2002, ale veškerý plánovaný doprovodný program byl v souvislosti s povodněmi odvolán. Společnost Apmart se proto rozhodla navázat na brněnský oděvní veletrh STYL módní přehlídkou a prezentací své nové podzimní a zimní kolekce v Praze. Její součástí byla módní přehlídka, která byla tematicky zaměřena na cestování a volný čas. Podnikatel si podle svých slov kladl za cíl podtrhnout univerzální charakter pohodlného oblečení Timbuktoo, které sluší velmi rozdílným typům a vyznačuje se ležérní, sportovní elegancí - je to perfektní oblečení na cesty, pro volný čas, do města i na aktivní víkendy. Kolekce zahrnuje širokou škálu praktického oblečení pro děti a mládež a také řadu cestovních doplňků. V y rábí se v Číně, Indii, Pákistánu a částečně na Srí-Lance. V ČR zatím firma Apmart nenašla vhodného výrobce, který by byl schopen konkurovat především cenami. Jednotlivé řady značky Timbuktoo zahrnují všechny aktivní věkové kategorie. Timbuktoo pokrývá mezeru v sortimentu pohodlného, praktického a nápaditého značkového oblečení pro děti od 3 měsíců, přes předškoláky až po teenagery v nižších a středních cenových relacích. Timbuktoo zároveň podle svých tvůrců přináší na český trh nový přístup k oblečení.

Rozsáhlá reklamní kampaň

Marketingová komunikace značky je postavena především na reklamní kampani, podpůrných PR akcí a propagačních aktivitách a celé škále prostředků pro podporu prodeje, které značku zviditelní přímo v obchodech. Cílem kampaně je seznámení spotřebitelů s novou značkou, navození silné a jasně definované image, s níž se zákazníci budou moci ztotožnit. Timbuktoo je podle ředitele Rawjiho pro dospělé, mládež a děti, kteří si rádi užívají života. Pro aktivní lidi, které baví cestovat, věnovat se sportu a trávit volný čas venku. „Značka Timbuktoo se od ostatních podobných výrobků na českém trhu odlišuje svým přístupem ke stylu. Volíme vždy barvy a střihy v souladu s novými trendy, ale více než na módnost dbáme na to, aby oblečení Timbuktoo bylo pohodlné, nositelné, dobře kombinovatelné a nepříliš výstřední. V oblečení Timbuktoo byste se měli cítit dobře a svobodně. Pořízení několika kousků oblečení Timbuktoo pro rodiče i děti neudělá díru do rodinného rozpočtu, což bývá významným faktorem při rodinném rozhodování o nákupu značkového oblečení, zejména pro děti,“ dodává Imran T. Rawji.

Zaplnit mezeru na trhu

„Strategie značky Timbuktoo souvisí se záměrem poskytnout kvalitní značkové oblečení v dostupných cenových relacích, zejména zákazníkům hypermarketů v České republice i na Slovensku. Naše strategie reaguje na změnu nákupních zvyklostí českých spotřebitelů a rostoucí zájem o možnost uskutečnit veškeré běžné rodinné nákupy pod jednou střechou, ve velkoplošných prodejnách. Snažíme se vyjít vstříc rodinám a nabídnout jim novou značku tam, kde jsou zvyklí nakupovat, tak, abychom jim ušetřili čas i finanční prostředky,“ říká Imran T. Rawji. Letošní kolekce Podzim/Zima je podle něj prvním výsledkem snahy zaplnit stále existující mezeru na místním oděvním trhu - vytvořit ucelenou řadu značkového oblečení pro zákazníky s nízkými a středními příjmy, která by zahrnovala pohodlné, nositelné a dobře kombinovatelné univerzální oblečení pro dospělé, teenagery i děti. Při tvorbě kolekce Apmart vycházel nejenom ze současných módních trendů, které se odráží například v barevné škále - kdy jsou klíčovými barvami sezony bordó, béžová, bledě modrá a červená, ale zejména ze specifických potřeb českého trhu.

Oblečení pro oběti povodní

Společnost Apmart, s. r. o., jejímž dílem je kolekce Timbuktoo, věnovala nové oblečení v celkové hodnotě 250 tisíc korun dětem a rodinám zasaženým povodněmi v oblastech Praha 7 - Holešovice a Mělnicko. Firma, která v České republice právě nyní uvádí na trh novou značku rodinného oblečení, zaměřila svou pomoc na rodiny s dětmi, jimž se rozhodla pomoci prostřednictvím základních škol v místech zasažených povodněmi. O nabízenou pomoc pro rodiny svých žáků projevily zájem dvě základní školy a jedna zvláštní škola v Praze 7 - Holešovicích a také čtyři mimopražské základní školy na Mělnicku. Sady nového oblečení pro postižené rodiny byly minulý týden předány vedení jednotlivých škol. „Velmi dobře si uvědomujeme, do jaké míry povodně mění život v České republice. Sídlo naší společnosti se nachází jen pár ulic od postižené oblasti Prahy 7. Snažíme se pomoci přímo potřebným rodinám. Značku Timbuktoo jsme totiž vytvářeli právě s ohledem na potřeby a možnosti rodin se středními a nižšími příjmy,“ řekl Imran T. Rawji.

Rady Profitu

Je stále řada příležitostí vybudovat si firmu, která by se zabývala dovozem oděvů ze zahraničí. „V České republice žije přece deset milionů obyvatel,“ podotýká Imran T. Rawji. Zdůrazňuje však, aby importované zboží bylo především kvalitní a cenově přístupné. Český trh a zákazníci jsou totiž velmi citliví na úroveň cen. Vždy je potřeba především myslet na zákazníka. „Nikdy neříkejte zákazníkovi ne. Vždy poslouchejte, co vám chce říci ještě předtím, než učiníte nějaké rozhodnutí. Zákazník od vás nemůže v žádném případě odcházet nespokojený. Vždy se raději snažte dosáhnout určitého kompromisu,“ radí Imran T. Rawji. Šíře sortimentu by měla být co největší, aby si zákazník mohl vybrat. Určitě nechcete, aby zboží, které u vás nenajde, šel hledat ke konkurenci. Umístění firmy musí být přizpůsobeno tomu, že dovážíte oděvy. K tomu se příliš nehodí centrum Prahy. Potřebujete dobré skladové prostory, dobrý přístup pro dopravu apod.

Podnikatel Imran T. Rawji je spokojen s českými zaměstnanci, nestěžuje si ani na tuzemské úřady. FOTO: ARCHIV

Oblečení od Apmartu je určeno hlavně pro cestování a volný čas. FOTO: ARCHIV

Imran T. Rawji je jedním z mnoha zahraničních podnikatelů, který se dokázal prosadit na tuzemském trhu ičeskými zaměstnanci. FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče