Na českém webu se draží miliardy

14. května 2009, 00:00 - Jan Němec
14. května 2009, 00:00

Internetové aukční síně po velkém úspěchu v zahraničí začínají přitahovat ve větší míře i české uživatele. Možnosti on-line dražby si vyzkoušel už více než milion Čechů. Jen za loňský rok touto cestou utratili téměř tři miliardy korun.

Autor: Profimedia

Z internetových aukcí se i v Česku stává seriózní a výnosný byznys. Zatímco nejznámější zahraniční aukční portál eBay už přes deset let běžně využívají stamiliony lidí po celém světě, o jeho českých konkurentech se doposud většinou objevily zmínky jen v souvislosti s kuriózními nabídkami, jako byla dražba kyčelního kloubu Václava Klause. České aukční síně už přitom mají dohromady více než milion registrovaných uživatelů. A ti jen za loňský rok prodali a nakoupili zboží za téměř tři miliardy korun.

„Počet našich uživatelů denně narůstá v průměru o více než 1500 registrací. Na konci dubna jsme jich měli více než 1,2 milionu,“ tvrdí mluvčí největšího českého aukčního serveru Aukro.cz Lenka Hanušová. Aukro má před konkurencí výrazný náskok; jiné aukční servery počítají registrované uživatele pouze na deseti či statisíce. Přesto i ony hlásí významný růst zájmu lidí. „Za celý loňský rok jsme na svých stránkách zaregistrovali 40 tisíc nových uživatelů. Jen za první čtyři měsíce letošního roku jich ale přibylo dalších 30 tisíc,“ vypočítává jednatel společnosti Odklepnuto.cz Otto Lustig.

Vedle největších aukčních webů, jako jsou zmiňované Aukro.cz, Odklepnuto.cz nebo iKup.cz, funguje na českém internetu i několik menších serverů. Ty se věnují dražbám úzce specializovaného zboží, jako je například vybavení pro automobilisty nebo malé děti. Většinou mají řádově menší počet uživatelů, není to ale pravidlem. „Mimiaukce ma svou jazykovou verzi i pro slovenské uživatele a dohromady je v systému registrováno přes 320 tisíc lidí,“ potvrzuje Bohdan Škoda z aukčního serveru Mimiaukce, zaměřeného právě na prodej zboží pro děti. „Dvě třetiny z nich nakupují nebo prodávají aktivně,“ dodává Škoda.

Internetové aukce ale nevyužívají jenom jednotlivci. Například v případě portálu Aukro.cz tvoří desetinu všech prodávajících profesionálové. „Aukro využívají obchodníci jako další prodejní kanál, a to i v případě, že mají vlastní internetový obchod,“ vysvětluje Lenka Hanušová. Podíl profesionálních dražitelů přitom podle ní bude narůstat. Právě pro tyto zákazníky portál spustil možnost založení vlastního e-shopu. „Nová služba umožňuje založit si vlastní internetový obchod na Aukru. Prodávající zde nabízí zboží pod svou vlastní značkou a vystavuje více položek za zvýhodněnou cenu,“ dodává Hanušová.

Elektronika a sběratelské předměty za miliardy

Zvyšujícímu se počtu zákazníků internetových aukčních síní odpovídá i rostoucí objem obchodů. Nejvyšším číslem se opět může pochlubit Aukro. „Denně se prostřednictvím naší aukční platformy prodá zhruba 30 tisíc položek v celkové ceně kolem 12 milionů korun,“ konstatuje mluvčí portálu Lenka Hanušová. Za celý loňský rok podle ní portálem „proteklo“ 2,6 miliardy korun. A letošek bude zřejmě i přes ekonomický útlum ve většině oborů ještě úspěšnější. „Od začátku letošního roku až do konce dubna činí objem prodaného zboží 1,3 miliardy,“ doplňuje Lenka Hanušová.

Obraty dalších aukčních síní jsou mnohem nižší. Například přes zmiňovaný portál Odklepnuto.cz se loni „prodražilo“ jen 80 milionů. „Letos odhadujeme růst až na 120 milionů korun,“ dodává Otto Lustig. A v případě úzce specializovaného webu Mimiaukce se prodá ještě méně. „Přesně celkový obrat nesledujeme, odhadujeme jej ale na několik milionů korun,“ tvrdí Bohdan Škoda.

Největší zájem je mezi nakupujícími v aukcích podle Lenky Hanušové o mobilní telefony a elektroniku. Dobře se prodává i oblečení. Doslova rájem na zemi jsou však internetové aukce pro sběratele všeho druhu. Dá se na nich totiž koupit prakticky cokoliv. „Najdete tu nejen tradiční mince, známky či bankovky, ale také hračky z Kinder vajíček nebo populární komiksové Čtyřlístky,“ vypočítává Hanušová. Podle Lustiga lidé komodity jako starožitnosti nebo obrazy hodnotí jako výhodné investice v době recese, a proto o ně roste zájem. Výjimkou tak nejsou ani aukce s relativně vysokou výslednou cenou. „Na Aukru jsou denně vystavovány položky, jejichž cena dosahuje několika milionů. Především jsou to ale nemovitosti,“ tvrdí Lenka Hanušová. Jako příklad velkého obchodu dává dražbu VIP vstupenky na koncert zpěvačky Madonny v Praze. „Vítěz této aukce si zmíněný koncert vychutnal společně se svými obchodními partnery za více než 800 tisíc korun,“ říká Hanušová.

KDO MÁ NEJVÍC ZÁKAZNÍKŮ

Aukro.cz - 1,2 milionu

iKup.cz - 130 tisíc

Odklepnuto.cz - 80 tisíc

eBum.cz - 10 tisíc

A na čem vydělávají samy aukční síně? Podmínky se u jednotlivých serverů liší. Obvyklé je ale stanovení pevné ceny za vystavenou položku nebo provize z úspěšně uskutečněného obchodu. Alespoň jednu z těchto dvou možností využívá převážná většina aukcí v Česku. Například Aukro umožňuje také připlatit si za zvýraznění nabídky či její větší propagaci na samém aukčním webu.

Podvodníci ani vtipálci moc šancí nemají

Do značné míry anonymní prostředí internetu nahrává i nejrůznějším vtipálkům. Ti do aukcí nabídli v minulosti několik kuriózních předmětů. Vedle mediálně nejznámější nabídky kyčelního kloubu Václava Klause se na Aukru pokusili prodat třeba hokejového trenéra Ernesta Bokroše. „Výtěžek šest milionů měl sloužit českobudějovickému klubu k vyplacení nepříliš úspěšného trenéra,“ dodává Lenka Hanušová. Podobně jako nabídku kurzu líbání nebo pokus jedné dívky prodat svou jednodenní společnost ji však server zablokoval. Prodat „techniky lásky“, svou společnost, nebo dokonce části lidského těla totiž podle Hanušové provozní podmínky portálu neumožňují.

Stejně jako vtipálky lákají webové aukce i podvodníky. Jejich metody mohou být různé: od nedodání zaplaceného zboží přes umělé zvyšování ceny prostřednictvím více založených účtů až po prodej kradeného zboží. Podle Hanušové vyloženě podvodné obchody, kdy se kupující nedočká zboží, představují jen nepatrný zlomek transakcí. „Z loňských pěti milionů transakcí představovala pouze necelá desetina procenta problémové obchody,“ tvrdí.

S problémovými obchody se podle Bohdana Škody setkala i Mimiaukce. „Máme však kontrolní mechanizmy, které nejen odhalí nepoctivého prodejce, ale jsme schopni i velmi rychle přijít na uživatele, který si vytvořil více účtů kvůli navyšování cen,“ tvrdí Škoda. Všem takovým prodejcům i lidem nabízejícím nelegální zboží podle Škody Mimiaukce zablokuje účet. Zbraní aukčních serverů proti podvodníkům je i systém vzájemného hodnocení uživatelů. Ti hodnotí prodejce podle své spokojenosti a ten, kdo si nechá peníze a nedodá zboží, je tak velmi brzy odhalen. Ostatní nakupující si pak na základě negativních ohlasů dají pozor.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče