Mýty kolem mýta nekončí

30. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
30. dubna 2007, 00:00

Ač elektronický výběr mýta na dálnicích funguje už od ledna a výnosy z něj plní státní pokladnu podle předpokladů, zdá se, že téma mýtné bude aktuální i po celý letošní rok. Důvodem je příprava zpoplatnění silnic první třídy a zejména diskuze, které se kolem tohoto kroku vedou.

Dopravcům a logistickým firmám musí jít hlava kolem z toho, jak se mění plány. Původní představa ministerstva dopravy byla zpoplatnit celou síť silnic první třídy mikrovlnným systémem, který funguje na dálnicích. Nastoupilo nové vedení rezortu, vznikla ministerská komise a její výstup byl zpoplatnění silnic první třídy ano, ale satelitním způsobem. Při jednáních s firmou Kapsch je dosaženo kompromisu, tedy na části silnic by měl fungovat mikrovlnný systém, na většině pak satelitní.

Uběhne pár týdnů a všechno je zase jinak. Zpoplatnění celé sítě silnic by prý nebylo ekonomické a už vůbec ne satelitním systémem, který by si vyžádal další výrazné investice do celého systému. Posledním výstupem z jednání kolem mýta je tedy to, že se zpoplatní pouze zhruba šestina původního rozsahu silnic první třídy, a to stejně jako dálnice mikrovlnným způsobem. Jelikož diskuze nadále trvají a není jasno, zda tento výstup je opravdu poslední, nikdo dnes neřekne, zda se podaří plánované komunikace zpoplatnit od začátku příštího roku.

A co na to všechno říkají dopravci? Těm musí jít z těchto tahanic hlava kolem. Na konci minulého a počátku tohoto roku horečně vyjednávali se zákazníky o navýšení ceny, protože stanovení konkrétních sazeb se nechalo doslova na poslední chvíli. Nejinak tomu zřejmě bude u druhé etapy. Dopravní firmy nebudou zase do poslední chvíle vědět, zda se podaří systém spustit, kolik bude sazba mýtného a jaké komunikace se zpoplatní. A to se samozřejmě smlouvy se zákazníkem neuzavírají v prosinci, ale již během podzimu.

Ministerstvo dopravy navíc plánuje, že od ledna zpoplatní všechna nákladní vozidla od 3,5 tuny. To by znamenalo, že dopad na cenu dopravy bude ještě větší. I když zpoplatnění všech nákladních aut je otázkou, kterou bude muset vyřešit Poslanecká sněmovna přijetím novely silničního zákona. Ta přitom loni maximální rozsah zpoplatnění dálnic odmítla s tím, že by to mělo negativní vliv zejména na ceny spotřebního zboží a potravin. Zkrátka kolem mýta bude letos ještě hodně dusno.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít