Mýty kolem mýta nekončí

30. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
30. dubna 2007, 00:00

Ač elektronický výběr mýta na dálnicích funguje už od ledna a výnosy z něj plní státní pokladnu podle předpokladů, zdá se, že téma mýtné bude aktuální i po celý letošní rok. Důvodem je příprava zpoplatnění silnic první třídy a zejména diskuze, které se kolem tohoto kroku vedou.

Dopravcům a logistickým firmám musí jít hlava kolem z toho, jak se mění plány. Původní představa ministerstva dopravy byla zpoplatnit celou síť silnic první třídy mikrovlnným systémem, který funguje na dálnicích. Nastoupilo nové vedení rezortu, vznikla ministerská komise a její výstup byl zpoplatnění silnic první třídy ano, ale satelitním způsobem. Při jednáních s firmou Kapsch je dosaženo kompromisu, tedy na části silnic by měl fungovat mikrovlnný systém, na většině pak satelitní.

Uběhne pár týdnů a všechno je zase jinak. Zpoplatnění celé sítě silnic by prý nebylo ekonomické a už vůbec ne satelitním systémem, který by si vyžádal další výrazné investice do celého systému. Posledním výstupem z jednání kolem mýta je tedy to, že se zpoplatní pouze zhruba šestina původního rozsahu silnic první třídy, a to stejně jako dálnice mikrovlnným způsobem. Jelikož diskuze nadále trvají a není jasno, zda tento výstup je opravdu poslední, nikdo dnes neřekne, zda se podaří plánované komunikace zpoplatnit od začátku příštího roku.

A co na to všechno říkají dopravci? Těm musí jít z těchto tahanic hlava kolem. Na konci minulého a počátku tohoto roku horečně vyjednávali se zákazníky o navýšení ceny, protože stanovení konkrétních sazeb se nechalo doslova na poslední chvíli. Nejinak tomu zřejmě bude u druhé etapy. Dopravní firmy nebudou zase do poslední chvíle vědět, zda se podaří systém spustit, kolik bude sazba mýtného a jaké komunikace se zpoplatní. A to se samozřejmě smlouvy se zákazníkem neuzavírají v prosinci, ale již během podzimu.

Ministerstvo dopravy navíc plánuje, že od ledna zpoplatní všechna nákladní vozidla od 3,5 tuny. To by znamenalo, že dopad na cenu dopravy bude ještě větší. I když zpoplatnění všech nákladních aut je otázkou, kterou bude muset vyřešit Poslanecká sněmovna přijetím novely silničního zákona. Ta přitom loni maximální rozsah zpoplatnění dálnic odmítla s tím, že by to mělo negativní vliv zejména na ceny spotřebního zboží a potravin. Zkrátka kolem mýta bude letos ještě hodně dusno.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít