Menu Zavřít

Mýto: Začíná boj o státní miliardy

27. 6. 2005
Autor: Euro.cz

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ O konkrétních podmínkách výběrového řízení na dodavatele systému mýtného by měla tuto středu rozhodnout česká vláda. Velikost státní zakázky se odhaduje kolem deseti až dvaceti miliard korun - nejspíš i proto stále kolem celé záležitosti trvá řada nejasností.

Zatím není jasné, zda bude český systém bližší německému, nebo rakouskému.

VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ O konkrétních podmínkách výběrového řízení na dodavatele systému mýtného by měla tuto středu rozhodnout česká vláda. Velikost státní zakázky se odhaduje kolem deseti až dvaceti miliard korun - nejspíš i proto stále kolem celé záležitosti trvá řada nejasností. Tuto středu by měla vláda učinit dlouho očekávané rozhodnutí. Na uzavřeném jednání (kvůli možnému úniku informací) projedná podmínky pro vypsání výběrového řízení na dodavatele systému elektronického mýtného. Základní parametry soutěže vláda schválila již před necelými dvěma týdny: Mýtné se začne vybírat nejdříve na 970 kilometrech dálnic. Až později se zpoplatnění nákladní dopravy rozšíří na celkem 2100 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Podmínky soutěže má ministerstvo dopravy oficiálně vyhlásit do 30. června. Obálky s nabídkami by se pak měly otevírat v září, v prosinci by mohla být podepsána smlouva s vítězem. Teprve poté lze začít s výstavbou systému. Ta potrvá zhruba rok. Výběr mýtného v Česku tedy může odstartovat nejdříve v roce 2007. JAK ROZLIŠIT TUNY?

Na stejném zasedání by vláda zároveň měla rozhodnout, která vozidla začnou od roku 2007 mýtné platit. Ve hře jsou stále tři varianty: Buď vybírat peníze od vozů nad 7,5 tuny, nebo podobně jako v Německu až od těžkých kamionů nad 12 tun podobně jako v Německu (to prosazuje především ministr práce Zdeněk Škromach), anebo od všech nákladních vozidel nad 3,5 tuny jako v Rakousku. Ministerstvo dopravy i financí se nyní přiklánějí k poslední variantě, která by se již citelně dotkla i tuzemských drobných podnikatelů a dopravců.

Zadávací podmínky veřejné soutěže podle informací týdeníku Profit vyžadují, aby systém uměl pracovat se všemi těmito kategoriemi. To je však velice náročné, protože například vozidla v kategorii od 7,5 do 12 tun lze opticky jen velmi těžko klasifikovat, zatímco u ostatních kategorií to podle odborníků možné je. Pro zajímavost: Vozidla v kategorii 7,5 až 12 tun se podílejí na provozu v Česku pouze šesti procenty, zatímco vozidel nad 12 tun je zhruba 15 procent. Osobní vozidla by u nás měla začít platit mýtné nejdříve v roce 2012.

BRAND24

MIKROVLNY, ČI SATELIT? Až v rámci výběrového řízení bude rozhodnuto, zda Česko využije mikrovlnný systém, jaký se už osvědčil v Rakousku, nebo satelitní systém, používaný v Německu. Možná je i „smíšená“ varianta. Ministr dopravy Milan Šimonovský ujišťuje, že podmínky nastavené v tendru budou technologicky neutrální. O technologii by proto měly rozhodnout až samotné konkrétní nabídky. Podle Šimonovského je cílem výběrového řízení na generálního dodavatele systému mýtného to, aby se jej mohlo účastnit co nejvíce uchazečů. Účast v tendru avizovali všichni významní dodavatelé mýtných technologií. Rakouský Kapsch, německé firmy Siemens, T-Systems, společnost IBM, švýcarské Fela a Ascom, i Tol Collect, jenž je provozovatelem mýtného na německých dálnicích. „Pokud by podmínky soutěže byly diskriminační, zúčastnit bychom se nemohli,“ uvedl generální ředitel T-Systems Pragonet Michal Hátle. Podobně se vyjádřil také šéf projektu IBM Radim Hradílek. Na rozdíl od mikrovlnného systému zaznamenává družicový systém pohyb automobilu po celém světě. Stejně tak registruje i místa a přesné časy zastavení vozidla. Monitoruje také jeho rychlost. Zastánci tohoto systému detailní kontrolu vítají, protože v budoucnu umožní například signalizovat blížící se srážku s jiným vozidlem nebo kontrolovat dodržování maximální rychlosti. Odpůrci argumentují bezpečnostním rizikem: v centrále se budou shromažďovat detailní informace o každém vozidle. Podle odborníků je pro první etapu spíše výhodnější mikrovlnný systém, a to především s ohledem na cenu. Pro celých 2100 kilometrů dálnic a silnic je již lepší satelitní systém, protože nepotřebuje vstupní brány a umožňuje tak plynulejší dopravu. ROZHODNE NEJEN CENA Hodnotícím kritériem v soutěži bude z 60 procent nabídková cena. Zbývajících 40 procent kritérií činí doba nezbytná pro uvedení systému do ostrého provozu, vliv na životní prostředí, náročnost stavebních úprav a administrativní nároky na uživatele. Dodavatel by měl odpovídat za to, že jeho systém bude mít minimálně 95procentní účinnost. Pokud výběr mýtného přesáhne tuto hranici, bude mu náležet polovina z této částky. Při méně úspěšném výběru bude muset chybějící peníze doplatit. Není ovšem vůbec jasné, jak se oněch 95 procent bude počítat - tedy ve vztahu k čemu. Co bude sloužit jako základ pro výpočet? Odhadovaná celková částka, jež se má vybrat? Najeté kilometry? Kontrolou a vymáháním nezaplaceného mýta má být pověřena Správa silnic a dálnic. Na její činnost a tudíž i efektivnost však dodavatel nebude mít žádný vliv, ani ji nebude moci kontrolovat. U některých zájemců to může vzbudit obavy, zda se nestanou rukojmím státu. PĚTKRÁT VYŠŠÍ PŘÍJMY

V roce 2003 bylo v Česku registrováno 4,835 milionu vozidel. Nákladní auta z toho tvořila sedm procent. Výnos z mýtného má činit asi pět miliard korun ročně. Peníze jsou a v budoucnu i budou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. O konkrétní výši zpoplatnění zřejmě rozhodne vláda až po vyhodnocení veřejné soutěže. Platit se bude zřejmě jedinou fakturou, a to i v případě projíždění více zeměmi.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).