Mýto jen pro vozy nad 7,5 tuny

17. ledna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
17. ledna 2005, 00:00

ZPOPLATNĚNÍ ČESKÝCH DÁLNICElektronické mýtné se v Česku začne vybírat nejpozději od poloviny roku 2006. Překvapivě však v první fázi pouze u vozidel nad 7,5 tuny. Místo původně uvažovaných všech nákladních vozidel budou muset platit mýtné zatím jen vozy s hmotností nad 7,5 tuny.

Vláda plánuje, že kolem roku 2008 by se povinnost platit mýtné zavedla na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Zatím není upřesněno, kdy se rozšíří i na všechna další auta včetně osobních. foto: ČTK

ZPOPLATNĚNÍ ČESKÝCH DÁLNIC Elektronické mýtné se v Česku začne vybírat nejpozději od poloviny roku 2006. Překvapivě však v první fázi pouze u vozidel nad 7,5 tuny. Místo původně uvažovaných všech nákladních vozidel budou muset platit mýtné zatím jen vozy s hmotností nad 7,5 tuny. Systém mýtného na českých dálnicích a rychlostních komunikacích se spustí nejpozději v polovině roku 2006. Rozhodla o tom minulý týden vláda Stanislava Grosse. Proč ministři omezili okruh plátců mýtného? Ministr dopravy Milan Šimonovský vysvětlil vládní ústupek tím, že vláda chce podpořit zejména malé a střední dopravce, kteří provozují pouze lehčí nákladní automobily. „Chceme udržet jejich konkurenceschopnost,“ prohlásil ministr. Mluvčí Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix ale tvrdí, že to vlastně žádná plošná podpora malým autodopravcům není. „Malý autodopravce není pouze ten, kdo provozuje malá vozidla,“ říká. Existují i takové dopravní firmy, které provozují jeden kamion. PROBLÉMY S UNIÍ Neočekávané rozhodnutí vlády zřejmě zaskočilo i samotného ministra dopravy, neboť nedokázal říci, jak se omezení plátců mýtného promítne na předpokládaných příjmech. „Dopady zpoplatnění pouze vozidel nad 7,5 tuny má vyčíslit mezirezortní komise, která má připravit také návrh podmínek tendru na dodavatele systému mýtného,“ řekl Šimonovský. Takzvané výkonové mýtné by se v první fázi mělo vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Postupně se pak plánuje rozšíření na vybrané tahy prvních tříd, po kterých by prý řidiči kamionů mohli placené úseky dálnic objíždět. Plán na zpoplatnění silnic první třídy je však v rozporu s legislativou Evropské unie, která umožňuje vybírat mýtné pouze na víceproudých komunikacích. DODAVATEL DO KONCE ROKU

Podle přibližné kalkulace by se na českých dálnicích mělo platit 1,60 koruny za kilometr v případě vozidel od 7,5 tuny do 12 tun, těžší vozidla zaplatí 4,20 koruny za kilometr. Jsou to tedy sazby srovnatelné s Německem a o něco nižší než v Rakousku. Nejpozději do poloviny února chce vláda vyhlásit výběrové řízení na manažera celého projektu. Samotný tendr na dodavatele technologie by se pak měl vypsat až v červnu. Vítěz má být známý nejpozději do konce letošního roku. Vláda očekává zájem desítek firem. Oficiálně o své účasti v tendru mluví například firmy Siemens, Kapsch, IBM a Transtoll. Šimonovský tvrdí, že se termín startu systému - tedy polovina roku 2006 - stihne. I v případě, když se neúspěšné firmy budou proti verdiktu hodnotící komise odvolávat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít