Mýtné zaplatí i větší dodávky

12. ledna 2010, 13:03 - Tomáš Johánek
12. ledna 2010, 13:03

Začátek roku přinesl změny, které se dotýkají provozu na pozemních komunikacích. Mýtné se rozšířilo na větší dodávky, za kilometry po dálnici se platí na Slovensku, a všichni řidiči se při kontrole musí podrobit dechové zkoušce.

Autor: Martin Siebert

Změny v silniční dopravě, které vstoupily v platnost od začátku letošního roku, se dají v zásadě rozdělit na dvě skupiny: Některé se dotknou jen podnikatelů (mýtné pro větší dodávky, mýtné na Slovensku, úprava ve vedení knihy jízd), další pak všech motoristů (úprava maximální povolené rychlosti na některých úsecích v Praze, povinná dechová zkouška na alkohol).

Zmatky kolem slovenského mýta

Podnikatelé v mezinárodní automobilové dopravě očekávali s napětím zavedení elektronického mýta na slovenských dálnicích a dalších vybraných komunikacích. Neblahá tušení se naplnila do posledního puntíku. První dny platnosti nového zákona způsobily zmatky na hraničních přechodech s Českou republikou a Maďarskem. Registrační místa totiž nestíhala povánoční nápor kamionů. Dobrou zprávou pro všechny dopravce je, že se podařilo dohodnout snížení poplatku za pevnou instalaci palubních jednotek o 17 procent na 111,9 eura (necelé tři tisíce korun) bez daně z přidané hodnoty.

Zařízení slouží pro počítání projetých kilometrů po zpoplatněných úsecích dálnic a silnic v nákladních vozech a autobusech. Vysoké poplatky za montáž a pronájem palubní jednotky vadily nejen českým autodopravcům. Ti si dále stěžují na vysoké sankce za případné prohřešky. Podle českého sdružení dopravců Česmad Bohemia je celý systém elektronického mýtného na Slovensku od začátku připraven špatně.

Mýto postihlo i větší dodávky

Novinkou na zpoplatněných českých dálnicích a rychlostních komunikacích je to, že od prvního lednového dne musí za využívání těchto komunikací platit všechna vozidla nad 3,5 tuny. Vozidlům do 12 tun přitom dosud stačila dálniční známka. Celkem se očekává, že se do mýtného systému během letošního roku zapojí až 100 tisíc nových vozidel, celková suma, kterou na mýtném zaplatí, může být až 600 milionů korun. Kamionů je nyní v systému přes 400 tisíc. Sazby mýtného jsou pro všechny stejné, pohybují se od 1,7 koruny do 5,4 koruny za kilometr. Rozdíl je dán počtem náprav a emisní normou, kterou příslušný vůz splňuje. Malé náklaďáky tak budou obecně platit méně než kamiony, neboť mají většinou pouze dvě nápravy. Novela zákona o pozemních komunikacích, která rozšiřuje mýtné, zároveň řeší problém plateb u aut s vlekem. Dosud se vedly spory, zda vlek zakládá povinnost platit mýtné, když vozidlo po jeho připojení přesáhne hraniční hmotnost pro platbu mýtného. Nově je rozhodující hmotnost pouze tažného vozidla.

Mýto se plošně zdražovat nebude

Podle Ministerstva dopravy se nechystá celkové zdražení mýtného. „Pouze od února se zvýší ceny v pátečních časech. V jiných termínech lze ale počítat s kompenzační slevou,“ říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Od února totiž budou platit dopravci v pátek od 15 do 21 hodin oproti jiným dnům vyšší sazbu. Vícenápravová vozidla zaplatí zhruba o padesát procent více, menší vozy se dvěma nápravami pak o 25 procent více. Proti možnému zdražování se staví sdružení Česmad Bohemia. Jeho generální tajemník Martin Špryňar upozornil, že už nyní dopravci platí průměrně výrazně více než před lety za dálniční kupony. „Za známky dali dopravci 14 tisíc za jednu. Loni byl průměrný výběr na jednu jednotku 60 tisíc korun,“ tvrdí Špryňar.

Otevřou se desítky kilometrů nových dálnic

Pozitivní zprávou pro všechny řidiče je chystané otevření zhruba 72 kilometrů nových dálnic během letošního roku. Pokud vše půjde podle plánů, bude to druhý největší roční přírůstek české dálniční sítě. Více kilometrů se otevíralo jen v roce 2006. Termíny však mohou ohrozit spory mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a ekology. „V letních měsících zprovozníme jednu z nejvýznamnějších staveb uplynulých let – řidičům se otevře jižní část pražského okruhu, tedy čtyřiadvacet nových kilometrů, které propojí plzeňskou a brněnskou dálnici, a ulehčí tak dopravě v Praze,“ uvedl vedoucí komunikace Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Ten za výrazný posun ve výstavbě dálniční sítě označil také dokončení dálnice D1 na střední Moravě včetně křižovatky u Hulína, odkud bude pokračovat rychlostní silnice R55 do Otrokovic.

Nové úseky přibudou také rychlostním silnicím R4 u Písku a R6 u Karlových Varů. Otazník visí nad dálnicí D8, která má propojit Prahu a Ústí nad Labem. Termín otevření posledního šestnáctikilometrového úseku přes České středohoří podle Hořeního ohrožují spory s ekologickými organizacemi, neboť stavba prochází chráněným územím. „Ekologové soudně napadají každý vydaný dokument, který stavba potřebuje,“ řekl Hoření. V plánu na stříhání pásek nejsou pouze dálnice, ale také silnice první třídy. Na nové silniční obchvaty se mohou těšit například města Kolín a Nymburk a obce Česká Bělá a Líbeznice.

Omezuje se povinnost vést knihu jízd

Malí a střední podnikatelé s nejvýše třemi služebními vozy nemusí od ledna vést knihu jízd. Místo toho si budou moci odečítat za ka
ždé auto pět tisíc korun měsíčně. Vyplývá to z novely zákona o správě daní a poplatků, která nabyla účinnosti 1. ledna. Podnikatelé mohou výhody paušálního odpočtu nákladů využít již v daňovém přiznání za loňský rok.

Podle Ministerstva průmyslu a obchodu mohou podnikatelé využít tento paušál od 1. října 2009. Pokud ale služební auto nevyužívají výlučně k podnikání, mohou si odečíst měsíčně nejvýše čtyři tisíce korun. Podnikatelé tuto úpravu zákona už dříve přivítali. Ministerstvo vyčíslilo vzniklé úspory na 850 milionů korun.

Řízení bez řidičáku není trestným činem

Při běžné dopravní kontrole se od prvního lednového dne budou muset řidiči podrobit dechové zkoušce. Dopravní policisté tak chtějí předejít vysokému počtu nehod pod vlivem alkoholu. Za odmítnutí dechové zkoušky hrozí vysoké sankce, pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení až na dva roky. Jízdu pod vlivem alkoholu a drog budou moci soudy trestat až ročním vězením, při opakování deliktu může jít hříšník za mříže až na tři roky. Pokud je dechová zkouška pozitivní, čeká řidiče odborné měření, jehož výsledek je už možné použít jako důkaz u soudu. Řidiči už tedy nemusejí podstoupit odběr krve.

Novinkou je také to, že řízení bez řidičského oprávnění přestává být trestným činem a stává se přestupkem. Provinilec zaplatí pokutu až do výše 50 tisíc korun. Nový trestní zákon zároveň zpřísňuje tresty pro řidiče, například ujedou-li od nehody či neposkytnou pomoc při kolizi.

Do poslední fáze letos vstupuje výměna řidičských průkazů – řidiči s průkazy vydanými v letech 1994 až 2000 by měli stihnout jejich výměnu do konce letošního roku. Podle údajů Ministerstva dopravy je takových řidičských průkazů určených k výměně ještě 980 tisíc.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče