Mýtné se blíží, ale nejasnosti zůstávají

22. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
22. srpna 2005, 00:00

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Placení mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích dostává reálnější podobu. Poslanecká sněmovna totiž v prvním čtení schválila příslušný vládní návrh. Povinnost platit mýtné budou mít v první fázi pouze řidiči kamionů o hmotnosti nad 12 tun.

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Placení mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích dostává reálnější podobu. Poslanecká sněmovna totiž v prvním čtení schválila příslušný vládní návrh. Povinnost platit mýtné budou mít v první fázi pouze řidiči kamionů o hmotnosti nad 12 tun. ||
|Kamiony si kvůli mýtnému budou muset pořídit zvláštní palubní jednotku.|
Vsoučasnosti jsou dálnice a rychlostní silnice v České republice zpoplatněny formou dálničních známek. Od 1. ledna 2007 se ale místo nich začne postupně vybírat takzvané výkonové mýtné - tedy poplatek závislý na skutečně ujetých kilometrech. Prozatím jen pro nejtěžší vozy, tedy kamiony nad 12 tun. Osobní auta a nákladní vozy do 12 tun budou i nadále používat dálniční známky. Kamiony si budou muset pořídit zvláštní palubní jednotku, která bude snímat pohyb vozidla po zpoplatněných komunikacích. Výkonové mýtné by se mělo začít vybírat od 1. ledna 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, nejpozději o rok později by se mělo rozšířit také na vybrané silnice první třídy. Celkem tedy bude zpoplatněno zhruba na 2100 kilometrech komunikací. Osobních vozů se povinnost placení mýtného začne týkat nejdříve v roce 2012.
CENA? MEZI RAKOUSKEM A NĚMECKEM

Cena za průjezd kamionu po zpoplatněných úsecích zatím zůstává neznámou. O výši tarifů chce ministerstvo dopravy jednat se samotnými dopravci. Zatím uvedlo pouze to, že poplatky by měly být nižší než v Rakousku, kde se v průměru platí 22 eurocentů (necelých sedm korun) za kilometr, a naopak vyšší než v Německu, kde kilometr stojí zhruba 12 eurocentů. Příslušná novela zákona počítá také s tresty za jízdu bez placení. Provozovatel kamionu bez funkční palubní jednotky pro měření elektronického mýtného by mohl zaplatit až půl milionu korun pokuty.

VZNIKÁ DALŠÍ LEGISLATIVNÍ PASKVIL?

Plánované zavedení systému elektronického mýtného však mohou ovlivnit legislativní zmatky. Podle předsedy sněmovního hospodářského výboru Josefa Hojdara totiž nemá již vypsané výběrové řízení na dodavatele systému výběru mýtného oporu v zákoně. Hrozí proto možné problémy s jeho účastníky. „Je to zásadní věc, která měla ležet na stole spolu se samotným návrhem na zavedení mýtného,“ tvrdí Hojdar. Ještě radikálnější je stínový ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS). Podle něj je vládní návrh nekompletní a chybí mu jak patřičné finanční analýzy, tak i prováděcí předpisy. Podle některých odborníků se měla zpoplatnit všechna nákladní vozidla. Také vláda dříve uvažovala o zavedení mýtného pro vozidla nad 7,5 tuny. Nakonec podle ministra dopravy Milana Šimonovského převládl názor, že se nejprve zpoplatní pouze těžké kamiony.

**UCHAZEČI O DODÁVKY SYSTÉMU VYČKÁVAJÍ

Samotné výběrové řízení na dodávku technologie výběru mýtného vypsala vláda na konci června. Uzávěrka přihlášek je 16. září. Podle informací z ministerstva dopravy si zadávací podmínky tendru, ve kterém jde o 11 miliard korun, vyzvedla více než stovka firem, což prý samotné ministerstvo považuje za nadstandardní zájem. Očekává se, že se soutěže zúčastní všichni přední poskytovatelé mýtných systémů, jako jsou firmy Kapsch, Siemens, T-Systems, IBM, Fela, Ascom nebo Toll Collect. Všichni však zřejmě se svou konkrétní nabídkou budou vyčkávat až do poslední chvíle. „Na nabídce intenzivně pracujeme, aby co nejlépe odpovídala zadávacím podmínkám. Předložíme ji však až v naprosto posledním okamžiku,“ potvrdil Karel Feix, generální ředitel jednoho z potenciálních zájemců, společnosti Kapsch Telecom.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče