Mýtné se blíží, ale nejasnosti zůstávají

22. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
22. srpna 2005, 00:00

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Placení mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích dostává reálnější podobu. Poslanecká sněmovna totiž v prvním čtení schválila příslušný vládní návrh. Povinnost platit mýtné budou mít v první fázi pouze řidiči kamionů o hmotnosti nad 12 tun.

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Placení mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích dostává reálnější podobu. Poslanecká sněmovna totiž v prvním čtení schválila příslušný vládní návrh. Povinnost platit mýtné budou mít v první fázi pouze řidiči kamionů o hmotnosti nad 12 tun. ||
|Kamiony si kvůli mýtnému budou muset pořídit zvláštní palubní jednotku.|
Vsoučasnosti jsou dálnice a rychlostní silnice v České republice zpoplatněny formou dálničních známek. Od 1. ledna 2007 se ale místo nich začne postupně vybírat takzvané výkonové mýtné - tedy poplatek závislý na skutečně ujetých kilometrech. Prozatím jen pro nejtěžší vozy, tedy kamiony nad 12 tun. Osobní auta a nákladní vozy do 12 tun budou i nadále používat dálniční známky. Kamiony si budou muset pořídit zvláštní palubní jednotku, která bude snímat pohyb vozidla po zpoplatněných komunikacích. Výkonové mýtné by se mělo začít vybírat od 1. ledna 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, nejpozději o rok později by se mělo rozšířit také na vybrané silnice první třídy. Celkem tedy bude zpoplatněno zhruba na 2100 kilometrech komunikací. Osobních vozů se povinnost placení mýtného začne týkat nejdříve v roce 2012.
CENA? MEZI RAKOUSKEM A NĚMECKEM

Cena za průjezd kamionu po zpoplatněných úsecích zatím zůstává neznámou. O výši tarifů chce ministerstvo dopravy jednat se samotnými dopravci. Zatím uvedlo pouze to, že poplatky by měly být nižší než v Rakousku, kde se v průměru platí 22 eurocentů (necelých sedm korun) za kilometr, a naopak vyšší než v Německu, kde kilometr stojí zhruba 12 eurocentů. Příslušná novela zákona počítá také s tresty za jízdu bez placení. Provozovatel kamionu bez funkční palubní jednotky pro měření elektronického mýtného by mohl zaplatit až půl milionu korun pokuty.

VZNIKÁ DALŠÍ LEGISLATIVNÍ PASKVIL?

Plánované zavedení systému elektronického mýtného však mohou ovlivnit legislativní zmatky. Podle předsedy sněmovního hospodářského výboru Josefa Hojdara totiž nemá již vypsané výběrové řízení na dodavatele systému výběru mýtného oporu v zákoně. Hrozí proto možné problémy s jeho účastníky. „Je to zásadní věc, která měla ležet na stole spolu se samotným návrhem na zavedení mýtného,“ tvrdí Hojdar. Ještě radikálnější je stínový ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS). Podle něj je vládní návrh nekompletní a chybí mu jak patřičné finanční analýzy, tak i prováděcí předpisy. Podle některých odborníků se měla zpoplatnit všechna nákladní vozidla. Také vláda dříve uvažovala o zavedení mýtného pro vozidla nad 7,5 tuny. Nakonec podle ministra dopravy Milana Šimonovského převládl názor, že se nejprve zpoplatní pouze těžké kamiony.

**UCHAZEČI O DODÁVKY SYSTÉMU VYČKÁVAJÍ

Samotné výběrové řízení na dodávku technologie výběru mýtného vypsala vláda na konci června. Uzávěrka přihlášek je 16. září. Podle informací z ministerstva dopravy si zadávací podmínky tendru, ve kterém jde o 11 miliard korun, vyzvedla více než stovka firem, což prý samotné ministerstvo považuje za nadstandardní zájem. Očekává se, že se soutěže zúčastní všichni přední poskytovatelé mýtných systémů, jako jsou firmy Kapsch, Siemens, T-Systems, IBM, Fela, Ascom nebo Toll Collect. Všichni však zřejmě se svou konkrétní nabídkou budou vyčkávat až do poslední chvíle. „Na nabídce intenzivně pracujeme, aby co nejlépe odpovídala zadávacím podmínkám. Předložíme ji však až v naprosto posledním okamžiku,“ potvrdil Karel Feix, generální ředitel jednoho z potenciálních zájemců, společnosti Kapsch Telecom.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které Vás ochrání před otravnými telefonáty
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Xbox One X bude stát 13 500 Kč. Do obchodů půjde i limitovaná edice Scorpio
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít