Article, show

Mýtné na dva způsoby

23. srpna 2004, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
23. srpna 2004, 00:00

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ Účtovat kamionům kilometrovné za dálnice jde dvojím způsobem. Jeden zatím nefunguje a druhý je údajně zastaralý. Rakouský, nebo německý model? Jiný způsob výběru mýtného na silnicích zatím není znám. Prvně jmenovaný model spočívá na mikrovlnné technologii, kdy je do sledovaných automobilů montován miniaturní identifikační čip.

TECHNICKÉ ŘEŠENÍ Účtovat kamionům kilometrovné za dálnice jde dvojím způsobem. Jeden zatím nefunguje a druhý je údajně zastaralý. Rakouský, nebo německý model? Jiný způsob výběru mýtného na silnicích zatím není znám. Prvně jmenovaný model spočívá na mikrovlnné technologii, kdy je do sledovaných automobilů montován miniaturní identifikační čip. Data z čipu čtou mikrovlnné vysílače, které jsou rozmístěny na určitých úsecích zpoplatněných silnic. Funguje to jednoduše: kamion vyjede na silnici a každá brána zaznamená informaci, že skrze ni v tu a tu dobu projel konkrétní kamion. V databázi se pak objeví pouze fakt, že kamion XYZ ujel dne 1. srpna 2004 po dálnici z P rahy do Brna šedesát kilometrů. Dopravci následně přijde faktura a ten by ji měl uhradit. N ěmecký model funguje trochu jinak. Do nákladních vozidel se montuje objemnější zařízení, které kombinuje družicový navigační systém GPS s mobilním telefonem. Modul GPS pomocí signálů z družic určuje přesnou polohu vozidla a mobilní telefon přes textové zprávy nebo internet odesílá zjištěné údaje z GPS do centrálního systému. DETAILNĚ, ALE NEBEZPEČNĚ Na rozdíl od mikrovlnného systému zaznamenává družicový systém pohyb automobilu po celém světě. Stejně tak registruje i místa a přesné časy zastavení vozidla. Monitoruje také jeho rychlost. Zastánci tohoto systému detailní kontrolu vítají, protože v budoucnu umožní například signalizovat blížící se srážku s jiným vozidlem nebo kontrolovat dodržování maximální rychlosti. Odpůrci argumentují bezpečnostním rizikem: v centrále se budou shromažďovat detailní informace o každém vozidle. Z nich půjde třeba vyčíst, že kamion AB každou středu ráno naloží zboží v Praze, v poledne zastavuje na hranicích a pak pokračuje směrem do zahraničí. Se znalostí takových detailních informací pak prý nebude složité přesně naplánovat přepadení automobilu a uloupení nákladu. Dalším argumentem odpůrců je nespolehlivost systému. V Německu, kde měli mýtné vybírat přes satelit již loni, se jej přes masivní investice stále nepodařilo rozběhnout. Naopak v Rakousku už peníze vybírají a mikrovlny fungují relativně spokojeně. Evropská unie ale plánuje používat družicový systém i k dalším věcem, které mikrovlny z principu neumožňují. Mají tedy zřejmě zavřené dveře. ČESKÉ ZKUŠENOSTI

Nespolehlivost systému GPS potvrzují i tuzemští podnikatelé, kteří s ním mají dlouhodobé zkušenosti. V Česku totiž již několik let funguje podobný systém, jaký chtějí mít v N ěmecku. Soukromé dopravní firmy ho nepoužívají k výběru mýtného, ale pomocí satelitu pečlivě kontrolují kamiony a evidují sebemenší technický problém na vozidle, jeho zastavení, trasu cesty, tankování nebo rychlost. Prodejci těchto systémů přiznávají, že například ve městech je sledování vozidel přes satelit problémové. „Nedovedu si představit, že by se vybíralo mýtné za jízdu ve městech pomocí německého modelu. Chybovost by byla obrovská, nebo by systém musel být kombinován s jinou technologií,“ řekl Profitu jeden z výrobců tohoto systému. Dodává také, že nechápe důvody, proč mají v N ěmecku s mýtným takové problémy. Pro české firmy, které už jsou v logistice a sledování vozidel přes GPS zběhlé, by vybudování takového systému nebylo obtížné. Tři lidé by prý systém dokázali naprogramovat a připravit z technologického hlediska do provozu za několik málo týdnů a relativně levně. Problém by byl pouze v legislativě a instalaci čipů do nákladních vozidel. Ač jsou totiž krabičky sebemenší a vozidla sebevětší, není v nich příliš volného prostoru pro instalaci dodatečných prvků. Nemluvě už vůbec o tom, že montáž snímacích zařízení do desítek tisíc vozidel zabere několik měsíců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít