Mýtné komplikuje nejasná legislativa

12. února 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
12. února 2007, 00:00

SYSTÉM ZPOPLATNĚNÍ SILNICStát už přibližně šest týdnů vybírá mýtné.Dodavatel celého systému, rakouská firma Kapsch, se pyšní téměř stoprocentní úspěšností zařízení. Dopravci i celníci si ale stěžují na nejednotný výklad příslušných zákonů.

SYSTÉM ZPOPLATNĚNÍ SILNIC Stát už přibližně šest týdnů vybírá mýtné. Dodavatel celého systému, rakouská firma Kapsch, se pyšní téměř stoprocentní úspěšností zařízení. Dopravci i celníci si ale stěžují na nejednotný výklad příslušných zákonů.

Do konce prvního únorového týdne se na 970 kilometrech komunikací vybralo mýtné za přibližně půl miliardy korun. Tedy alespoň taková suma se vybrat měla na základě registrace projíždějících nákladních aut a autobusů. Přibližně 3,4 milionu korun má státu poslat přes 2500 hříšníků, kteří neměli funkční palubní jednotku a posvítila si na ně Celní správa.

Tolik suchá statistika. Podrobnější pohled ukazuje, že spory kolem mýta neutichají. Nabroušené vztahy firmy Kapsch a ministerstva dopravy ještě přiostřují celníci a dopravci, kterým vadí špatné zákony.

KAPSCH: SYSTÉM FUNGUJE NA JEDNIČKU

Státní fond dopravní infrastruktury, na jehož účet všechny výnosy z mýtného putují, plánuje v rozpočtu na rok 2007 čistý příjem z mýtného 2,8 miliardy korun.

Aby se tento předpoklad fondu splnil, musel by být celkový výnos systému kolem 4,8 miliardy. Přibližně dvě miliardy je totiž nutné zaplatit firmě Kapsch za služby a vybudování systému.

Ředitel Kapsche Karel Feix odhaduje celoroční výnos z mýtného dokonce na 5,4 miliardy korun. Podle jeho slov se v lednu dařilo mýtné vybírat od přibližně 99 procent všech povinných vozů. Ministerstvo dopravy je v hodnocení systému opatrné a chce počkat až na výsledky auditu, který zadalo na konci ledna.

Jelikož stát nemá k dispozici data od nezávislého auditora, je otázka, jakým způsobem se stanoví odměna pro firmu Kapsch za první měsíc provozu. Ta si totiž podle smlouvy může nechat všechny peníze vybrané nad limit 95procentní úspěšnosti mýtného systému.

DOPRAVCI ZDRAŽILI

Finanční výnosy pro stát vyvažují dopravci zdražením služeb. Podle dostupných údajů zvýšili nákladní dopravci ceny o 15 až 30 procent a rostly také ceny jízdného v autobusech. Nejvíce se zdražení jízdenek dotklo trasy z Prahy do Brna, kde zdražili prakticky všichni autobusoví dopravci. Například společnost Student Agency zvedla cenu ze 150 na současných 180 korun. Naplnilo se tak očekávání odborníků, kteří předpovídali až třetinový nárůst cen silniční nákladní přepravy.

Zatím nezodpovězena zůstává otázka, zda někteří řidiči nezaplatili, i když platit nemuseli. Za vším stojí nejasný výklad zákona. U vozidel, která mají v technickém průkazu hmotnost s přívěsem nad 12 tun, totiž účtuje stát mýtné i v případě, kdy jedou bez přívěsu a uvedené hmotnosti tak nedosahují. Řidiči těchto aut již na mýtném zaplatili miliony korun a teď se chystají podat na stát žalobu.

„Máme zpracováno právní stanovisko. Z něj jasně vyplývá, že pokud jede tažné vozidlo bez přívěsu nebo návěsu a v technickém průkazu má hmotnost pod 12 tun, tak k jeho provozu po dálnici postačí dálniční kupon,“ říká Václav Špička z Autoklubu České republiky.

ROZHODNOUT MUSÍ SOUD

Podle právních rozborů Sdružení autodopravců Česmad Bohemia je výklad ministerstva dopravy, podle kterého musí mýtné platit i sólo vozy pod 12 tun, nesprávný.

Ministerstvo dopravy podle mluvčího Karla Hanzelky na svém právním názoru trvá. „Případné rozhodnutí soudu nechceme předjímat. Nepředpokládáme však, že by bylo v náš neprospěch,“ podotýká Hanzelka.

„Je nevyhnutelné, aby v tomto sporném výkladu zákona došlo k precedentnímu soudnímu rozhodnutí. Česmad je připraven poskytnout dopravní firmě, která se z tohoto důvodu obrátí na soud, právní pomoc,“ upozorňuje mluvčí Česmadu Martin Felix s tím, že sdružení samo žalobu podat nemůže, protože není poškozeným. V případě, že soudní rozhodnutí potvrdí výklad Česmadu, chtějí dopravci od státu vyžadovat vrácení neoprávněně inkasovaných plateb za mýtné.

PROBLÉMY MAJÍ I CELNÍCI

S nejednoznačným výkladem nového silničního zákona se potýkají i celníci, kteří dohlížejí na správný výběr. Život zkomplikoval nejen fakt, že kontrolní vozidla dostali až na poslední chvíli. Kvůli potížím s programovým vybavením počítačů vázne občas komunikace mezi nimi a centrálou Kapsche. Údaje o neplatícím kamionu se tak někdy dostanou k celníkům až s dvouhodinovým zpožděním.

Ředitel Dohledu Generálního ředitelství cel Karel Šimák ale připomíná, že mýtný systém má paměť, která hříšníka odhalí v momentě, kdy znovu vyjede na zpoplatněné úseky. Není tedy prý nutné za každou cenu zastavit každý kamion, který nemá fungující palubní jednotku a potrestat ho hned.

Podle jeho slov většinou hříšníci tvrdí, že neměli při vjezdu na placený úsek možnost si palubní jednotku pořídit. Případně též, že je dopravce palubními jednotkami nevybavil. „Většinou se totiž jedná o zaměstnance nějaké firmy. Pak je to otázka následujícího správního řízení s provozovatelem vozidla,“ míní Šimák.

Na pozadí aktuálních problémů kolem mýta se poněkud pozapomíná na to, že už v červenci by se měly zpoplatnit komunikace I. třídy. Tento termín je již zapomenut a jako ke klíčovému datu se nyní pohlíží k 1. lednu 2008. Odborná komise v čele s bývalým ministrem dopravy Petrem Moosem dostala za úkol posoudit možnost sledovat provoz na silnicích I. třídy satelitem, protože hejtmani odmítají mýtné brány na svých silnicích. Sama firma Kapsch už předložila ministerstvu dopravy k posouzení návrh mýtného systému pro zpoplatnění dotčených silnic.

DRUHÁ ETAPA BUDE HYBRIDNÍ

Navrhovaný systém je kombinací mikrovlnné a satelitní technologie s možností rozšíření i na silnice nižších tříd. „Dáváme návrh, který je hybridní, s převažujícími prvky satelitní technologie,“ říká Feix. Firma vypracovala návrh společně s expertním týmem z ČVUT, jehož dobrozdání je směrodatné pro ministerstvo dopravy. To také hodlá požádat o vyjádření Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který má říci, zda nový systém není v rozporu se zadávacími podmínkami tendru na mýtné. Pokud jde o start druhé etapy, Feix věří, že termín 1. ledna 2008 je stále realizovatelný.

KONKURENCE DOSTANE ZELENOU

Mýtný systém, který navrhuje Kapsch pro zpoplatnění silnic I. tříd, má také umožnit vstup konkurence na trh s palubními jednotkami. Budou prý ale mnohem dražší než nyní používané jednotky. „Chceme nabídnout řešení, které bude umožňovat volný trh v oblasti koncových zařízení,“ konstatuje Feix. Konkurence na trhu by podle něj znamenala výrazný rozdíl proti Německu, které zatím jako jediné využívá pro výběr mýtného satelitní technologii. Tam mohou dodávat jednotky pouze dvě firmy.

Důvodem vyšší ceny je podle Feixe právě nutnost zkombinovat dvě technologie. „Já bych si troufl říci zhruba od 100, 120, 130 až po 600 eur za jednotku. Záležet bude na škále provedení a služeb,“ odhaduje cenu. Technicky bude možné, aby čeští dopravci používali nové jednotky i v sousedních zemích. „Je to ale otázka legislativy,“ dodává Karel Feix.

HUSTOTA DOPRAVY SE NEMĚNÍ

První výsledky výběru mýta ukazují, že hustota kamionové dopravy se po zavedení elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích výrazně nezměnila. „Je to dáno především ekonomikou, neboť kamionová doprava hraje prim při přepravě komodit,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Nejvíce kamionů podle statistiky zaznamenaly mýtné brány na pražském okruhu R1, v tříkilometrovém úseku mezi Slivencem a Ořechem. Kamiony zde během ledna provedly přes 120 tisíc transakcí. I na druhém místě je pražský okruh, následují úseky dálnice D1 v blízkosti hlavního města a Brna. Teprve na 25. místo se mezi nejstarší českou dálnici a pražský okruh vklínila dálnice D5 těsně za Prahou. ¨

NEJVYTÍŽENĚJŠÍ ÚSEKY

pořadí silnice úsek počet mýtných transakcí

1. R1 Slivenec - Ořech 120 102

2. R1 Ořech - Třebonice 118 685

3. D1 Průhonice - Praha-Chodov 118 293

4. D1 Praha-Chodov - Průhonice 117 224

5. D1 Praha-Chodov - Praha-Spořilov 116 483

6. D1 Praha-Spořilov - Praha-Chodov 116 408

7. D1 Jesenice - Průhonice 116 269

8. D1 Brno-jih - Brno-centrum 115 531

9. R1/D5 Třebonice - Třebonice 112 274

10. D1 Všechromy - Jesenice 111 365

Pramen: Kapsch

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče