Mýtné bude nejen na dálnicích

04. srpna 2003, 00:00 - Eva Martínková
04. srpna 2003, 00:00

Ministerstvo dopravy hodlá zavést elektronické mýto nejen na dálnicích, ale také na rychlostních komunikacích a některých silnicích první třídy. Alespoň tak si to představuje ministr dopravy Milan Šimonovský.

Náklady na kamionovou přepravu stoupnou až o třetinu

Ministerstvo dopravy hodlá zavést elektronické mýto nejen na dálnicích, ale také na rychlostních komunikacích a některých silnicích první třídy. Alespoň tak si to představuje ministr dopravy Milan Šimonovský.

Zamýšlené opatření má státu vydělat šestkrát více než dálniční známky. Hned v prvních letech by mělo do státní kasy přinést ročně zhruba šest miliard korun, roční náklady na provoz by se měly pohybovat kolem dvou miliard korun. Autodopravci jsou chystaným opatřením zaskočeni. Jejich sdružení ČESMAD spočítalo, že očekávané dopady na dopravní firmy budou představovat zvýšení nákladů o 15 až 30 procent. Vzhledem k zavedení mýta v sousedních zemích se například cesta přes Německo zdraží až desetkrát (dnes se za dálnice na trase Praha-Stuttgart zaplatí 240 Kč, po zavedení mýtného 2250 Kč). „Jsem přesvědčen, že kamiony začnou ucpávat okresní silnice,“ tvrdí dopravce Pavel Masařík z Ústí nad Labem. Řidič mezinárodní přepravy Vladimír Mikuš to nepředpokládá: „Ztráta času, horší kvalita okresních silnic a vyšší spotřeba pohonných hmot přiměje řidiče, aby raději platili, než aby placenou trasu objížděli.“ Rozsah zpoplatněné sítě v České republice by měl pokrýt asi tři tisíce kilometrů. Dálniční síť zde pokrývá pouze 520 kilometrů. Ministr dopravy připouští, že vláda je připravena jednat o úpravách silniční daně, aby dopravci měli po zavedení mýtného určité přechodové období a náraz nebyl tak prudký. Elektronické mýto by podle Šimonovského mohlo být zavedeno v roce 2005. Zásadní rozhodnutí by měla vláda učinit do konce příštího roku. V prvních letech by se poplatek týkal pouze nákladních automobilů. „Začít hned i s osobními auty by bylo velmi nerozumné vzhledem k tomu, jaké množství jich u nás je. Systém si je třeba nejprve osvojit na menším vzorku, a tím jsou nákladní vozidla,“ vysvětluje Šimonovský. Stát chce zpoplatnit zejména tranzitující mezinárodní dopravu, aby k ní už nebyl příliš vstřícný. „Tomuto tlaku se musí přizpůsobit i vnitrozemská doprava,“ dodává ministr. I při třech tisících kilometrech podle ministra zůstane řidičům možnost zpoplatněné úseky objet. Dosud neřešena však zůstává otázka, jak by na hromadný přesun kamionů na vedlejší komunikace reagovaly obce. O společném postupu v zavádění elektronického mýtného bude ČR jednat s Polskem, Maďarskem a Slovenskem. Několik expertních schůzek se má uskutečnit na podzim a rozhodnutí by mělo padnout koncem roku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít