Mýtné bude nejen na dálnicích

04. srpna 2003, 00:00 - Eva Martínková
04. srpna 2003, 00:00

Ministerstvo dopravy hodlá zavést elektronické mýto nejen na dálnicích, ale také na rychlostních komunikacích a některých silnicích první třídy. Alespoň tak si to představuje ministr dopravy Milan Šimonovský.

Náklady na kamionovou přepravu stoupnou až o třetinu

Ministerstvo dopravy hodlá zavést elektronické mýto nejen na dálnicích, ale také na rychlostních komunikacích a některých silnicích první třídy. Alespoň tak si to představuje ministr dopravy Milan Šimonovský.

Zamýšlené opatření má státu vydělat šestkrát více než dálniční známky. Hned v prvních letech by mělo do státní kasy přinést ročně zhruba šest miliard korun, roční náklady na provoz by se měly pohybovat kolem dvou miliard korun. Autodopravci jsou chystaným opatřením zaskočeni. Jejich sdružení ČESMAD spočítalo, že očekávané dopady na dopravní firmy budou představovat zvýšení nákladů o 15 až 30 procent. Vzhledem k zavedení mýta v sousedních zemích se například cesta přes Německo zdraží až desetkrát (dnes se za dálnice na trase Praha-Stuttgart zaplatí 240 Kč, po zavedení mýtného 2250 Kč). „Jsem přesvědčen, že kamiony začnou ucpávat okresní silnice,“ tvrdí dopravce Pavel Masařík z Ústí nad Labem. Řidič mezinárodní přepravy Vladimír Mikuš to nepředpokládá: „Ztráta času, horší kvalita okresních silnic a vyšší spotřeba pohonných hmot přiměje řidiče, aby raději platili, než aby placenou trasu objížděli.“ Rozsah zpoplatněné sítě v České republice by měl pokrýt asi tři tisíce kilometrů. Dálniční síť zde pokrývá pouze 520 kilometrů. Ministr dopravy připouští, že vláda je připravena jednat o úpravách silniční daně, aby dopravci měli po zavedení mýtného určité přechodové období a náraz nebyl tak prudký. Elektronické mýto by podle Šimonovského mohlo být zavedeno v roce 2005. Zásadní rozhodnutí by měla vláda učinit do konce příštího roku. V prvních letech by se poplatek týkal pouze nákladních automobilů. „Začít hned i s osobními auty by bylo velmi nerozumné vzhledem k tomu, jaké množství jich u nás je. Systém si je třeba nejprve osvojit na menším vzorku, a tím jsou nákladní vozidla,“ vysvětluje Šimonovský. Stát chce zpoplatnit zejména tranzitující mezinárodní dopravu, aby k ní už nebyl příliš vstřícný. „Tomuto tlaku se musí přizpůsobit i vnitrozemská doprava,“ dodává ministr. I při třech tisících kilometrech podle ministra zůstane řidičům možnost zpoplatněné úseky objet. Dosud neřešena však zůstává otázka, jak by na hromadný přesun kamionů na vedlejší komunikace reagovaly obce. O společném postupu v zavádění elektronického mýtného bude ČR jednat s Polskem, Maďarskem a Slovenskem. Několik expertních schůzek se má uskutečnit na podzim a rozhodnutí by mělo padnout koncem roku.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče