Mýtné brány doplní satelit

11. června 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
11. června 2007, 00:00

ZPOPLATNĚNÍ SILNIC Zatímco české dálnice a rychlostní komunikace mají být zpoplatněny s využitím mikrovlnné technologie, na silnice nižších tříd dohlédne satelit. Takové je alespoň současné rozhodnutí ministerstva dopravy. Všechno ale ještě může změnit studie ekonomické rentability.

ZPOPLATNĚNÍ SILNIC Zatímco české dálnice a rychlostní komunikace mají být zpoplatněny s využitím mikrovlnné technologie, na silnice nižších tříd dohlédne satelit. Takové je alespoň současné rozhodnutí ministerstva dopravy. Všechno ale ještě může změnit studie ekonomické rentability.

Diskuze o podobě druhé etapy výkonového zpoplatnění českých komunikací, konkrétně silnic I. a případně i nižších tříd, mají za sebou další kotrmelec. Od 1. ledna příštího roku má být podle již dříve avizovaného plánu zpoplatněno přibližně 220 kilometrů silnic I. třídy. Později pak zbytek silniční sítě - ovšem s využitím satelitní technologie.

Stát už má také řešení, jak „odškodnit“ firmu Kapsch. Ta měla vybudovat mýtné brány na celé tuzemské dálniční síti, tedy včetně zatím nedokončených úseků.

DÁLNICE OVLÁDNOU BRÁNY

Brány budou stát i na chystaných rychlostních komunikacích a na již zmíněných úsecích silnic I. třídy. Ty nyní vedou většinou od nedokončených dálnic směrem k hraničním přechodům. Zbývající silnice I., II. a III. třídy budou zpoplatněny od ledna 2009. V současné době je v provozu zhruba polovina plánovaného rozsahu dálnic a rychlostních silnic, na nichž začal Kapsch vybírat mýto letos v lednu. Celá dálniční síť by měla být dokončena v letech 2013 až 2015.

PŮVODNÍ PLÁNY NEPLATÍ

Od zpoplatnění silnic I. třídy mikrovlnným systémem ministerstvo dopravy kvůli údajné neefektivnosti upustilo. Místo toho společnosti Kapsch nabídlo pokrytí dálnic, které budou postaveny v budoucnosti. V současnosti je rozestavěno zhruba 340 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací.

„Z pohledu objemu bude smlouva naplněna, změní se jen čas plnění. Změnu bude řešit dodatek ke smlouvě,“ říká ministr dopravy Aleš Řebíček. Podle něj návrh nyní posuzuje antimonopolní úřad. „Smlouva umožňuje úpravy včetně změn časových termínů. Jsme připraveni na změnu podmínek pružně reagovat,“ konstatuje generální ředitel Kapsche Karel Feix.

TENDR BUDE LETOS

Ministerstvo dopravy chce ještě letos vypsat tendr na dodavatele satelitního systému a do konce roku vybrat vítěze. Tendru by měla předcházet studie výnosnosti, která bude hotova do konce června. Momentálně na ní pracuje tým expertů v čele s Petrem Moosem, děkanem pražské Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického. Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače musí stát zvolit takový rozsah zpoplatnění komunikací a sazby mýtného, aby systém byl ekonomicky únosný.

Pokud bude tendr vyhlášen, chce se do něj přihlásit i Kapsch. Satelitní systém by měl využívat zázemí vybudované pro mikrovlnnou technologii. Ministerstvo jej chce na popud krajů nasadit na šesti až deseti tisících kilometrů silnic I. až III. třídy a měl by zřejmě platit pro vozidla nad 3,5 tuny. Kraje se tímto návrhem snaží o získání prostředků na údržbu infrastruktury i regulaci nákladní dopravy.

KRAJE ODMÍTLY BRÁNY

Za změnou postoje ministerstva dopravy k budování další etapy elektronického zpoplatnění komunikací stojí tlak ze strany krajských zastupitelů. Ti brány na svých silnicích I. třídy, bez nichž se mikrovlnná technologie neobejde, zásadně odmítají. Kraje dávají přednost satelitní technologii již delší dobu. Nyní si prosadily mýtný systém i na další silnice v jejich vlastnictví, tedy komunikace druhé a třetí kategorie. Podobně široký záběr mýtného systému přitom neexistuje nikde v Evropě.

Hejtmani některých krajů si od celoplošného zpoplatnění komunikací slibují to, že se nákladní doprava odsune z center měst a obcí zpět na obchvaty a dálnice. „Stát vhání kamiony na obecní a krajské silnice, což zásadně odmítáme,“ zdůrazňuje středočeský hejtman Petr Bendl.

Podle hejtmana kraje Vysočina Miloše Vystrčila je koncepce domluveného zpoplatnění silnic „nejlepším z řešení, která se dnes nabízejí“. Kraje údajně požadují, aby byl nejvyšší poplatek na silnicích III. třídy a nejnižší na dálnicích, které by se tak staly magnetem pro těžkou dopravu. To ale zřejmě evropská legislativa nedovolí.

DOPRAVCI SE BOJÍ EXPERIMENTU

Sami dopravci se rozšíření mýtného na silnice II. a III. třídy nebrání. Žádají však studii, která prokáže ekonomickou výhodnost takového kroku. „Zpoplatnění silnic nižších tříd je v Evropské unii bezprecedentním krokem, který zásadním způsobem ovlivní nejen nákladní, ale také osobní dopravu,“ míní Martin Špryňar, generální tajemník sdružení autodopravců Česmad. Podle něj není bez objektivní studie možné říci, zda by mýtné na krajských silnicích nebylo ztrátové nebo nevydělávalo pouze samo na sebe.

Pokud analýza nedoloží prokazatelný ekonomický efekt rozšíření mýta bez závažných dopadů do makro i mikroekonomiky, je prý budování takového systému bezpředmětné. Tolik očekávaná možnost regulace kamionové dopravy totiž naráží na platnou unijní směrnici z roku 2006. Podle té musí výše mýta konkrétně odpovídat stavebním nákladům a nákladům na provoz, údržbu a rozvoj dané sítě pozemních komunikací. „Okresní silnice tedy nelze zpoplatnit vyšší sazbou než dálnice a silnice I. tříd a přesměrovávat na ně tímto způsobem provoz,“ dodal mluvčí Česmadu Martin Felix.

VÝPADEK MÝTA ZDRAŽÍ ZNÁMKY

Ministr Řebíček chystá i zdražení dálničních známek. Důvodem je to, že elektronické mýto se začne na většině silnic I. třídy vybírat až od roku 2009 a zatím není jisté, že od Nového roku začnou na dálnicích a rychlostních komunikacích platit i vozidla nad 3,5 tuny.

Cena známek se má zvýšit o 10 až 11 procent. Roční dálniční známka pro osobní vozy, za níž dnes motoristé platí 900 korun, by tak stála 1000 korun. Známky pro vozy od 3,5 do 12 tun, které zatím stojí 7000 korun, zdraží na osm tisíc. Zvýšení ceny známek by podle studií mělo státu vynést kolem 200 až 250 milionů korun.

MILNÍKY ČESKÉHO MÝTA Leden 2005 Vláda schválila návrh na zavedení výkonového zpoplatnění silnic. Mýto se mělo začít vybírat přibližně od poloviny roku 2006. Červen 2005 Ministr dopravy Milan Šimonovský vyhlásil veřejnou soutěž na dodavatele mýtného systému. Listopad 2005 Tendr vyhrála rakouská firma Kapsch. Tři zbývající uchazeče ministerstvo dopravy vyřadilo. Březen 2006 Ministr Šimonovský podepsal s Kapschem smlouvu o dodávce mýtného systému. Od ledna 2007 se mělo mýto vybírat na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích I. třídy. Prosinec 2006 Ministerstvo dopravy se dohodlo s firmou Kapsch na novém dodatku ke smlouvě o mýtném, který upravil některá pro stát nevýhodná ustanovení dodatku z dubna. Leden 2007 Na českých dálnicích a rychlostních silnicích byl spuštěn výběr elektronického mýta. Ministerstvo dopravy se pro druhou etapu, tedy pro silnice prvních tříd, rozhodlo místo mikrovlnné technologie využít satelitní systém. Červen 2007 Ministr dopravy Aleš Řebíček řekl, že mýtný systém pro silnice I., II. a III. třídy stát spustí od 1. ledna 2009. Na konci roku má být znám vítěz výběrového řízení. |

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče