Menu Zavřít

Můžeme se ubránit nevyžádané inzerci v mailu?

14. 4. 2003
Autor: Euro.cz

Nevyžádaná elektronická pošta (tzv. spam) tvoří zhruba polovinu veškeré e-mailové pošty. Náklady při obraně proti ní stojí průměrného českého uživatele internetu až sto korun měsíčně. Jak se můžeme spamu bránit?Inzerce na internetu může svému zadavateli nabídnout přesný počet oslovených potenciálních zákazníků.

Nevyžádaná elektronická pošta (tzv. spam) tvoří zhruba polovinu veškeré e-mailové pošty. Náklady při obraně proti ní stojí průměrného českého uživatele internetu až sto korun měsíčně. Jak se můžeme spamu bránit?

Inzerce na internetu může svému zadavateli nabídnout přesný počet oslovených potenciálních zákazníků. Zadavatel reklamy si kupuje na domovské stránce jiné společnosti (např. internetových periodik) inzertní prostor - tzv. banner. Ten může buď připomínat firemní logo, nebo (častěji) být lákadlem ke kliknutí a vyvolání rozsáhlejší reklamní nabídky inzerující firmy. Většina inzerentů opomíjí informační nasycenost tohoto připojeného sdělení a příliš spoléhá na oslnivost webové stránky, na niž umístili svůj banner, jako by ta jim měla zajistit prodej. Prezentační webové stránky firem jsou naproti tomu většinou oslnivě propracovanými výkladními skříněmi, víc než by bylo přiměřené nabídce. Patrně proto, aby si webmaster vydělal. Další strany potom postrádají to hlavní - informace, které firmy zapomínají aktualizovat.

Doručování nevyžádaných dat

Počátkem roku 1997 přišla firma PointCast s novinkou push technologií - doručování nevyžádaných dat. Něco jako přísun inzerce zdarma do schránky. Kdykoli si pracovník u monitoru počítače dopřeje pauzu, namísto spořiče obrazovky s hvězdičkami či čarami mu nabíhá poskytovatelem nevyžádané služby schematické zpravodajství, burzovní, sportovní zprávy, horoskopy, předpovědi počasí a podobně. Spam je nevyžádaná elektronická pošta, která se posílá na velké množství adres. Patrně se vám to už také stalo, že do vaší e-mailové schránky přišlo nevyžádané reklamní sdělení od neznámého odesílatele. Spam je neodstranitelnou součástí internetu. Definován je jako nevyžádaná komerční nabídka. Odhaduje se, že tvoří zhruba polovinu veškeré e-mailové pošty. Nejrychlejší řešení je smazat spam bez čtení, jenže další den může přijít stejný zase. Spaming jako reklamní iniciativa, masově zneužívající elektronické pošty, se začal objevovat přibližně od konce osmdesátých let. Jde vlastně o zneužití digitální komunikace, při kterém je na velké množství adres zasílána příjemcem nevyžádaná zpráva. Jedná se samozřejmě většinou o sdělení zpravidla komerčního, ale někdy i ideologického charakteru.

Za spam platíme stovku měsíčně

Distribuční mechanizmus spamu funguje hned prostřednictvím několika internetových služeb elektronické pošty, news, usenetu i prostřednictvím SMS zpráv rozesílaných přes internet. Jde o nekorektní aktivitu, o zneužití internetové sítě pro soukromý prospěch, při níž jedna skupina uživatelů obtěžuje druhou. Nutí je vynakládat čas a pozornost na jejich aktivity, které je nezajímají. Náklady průměrného českého uživatele internetových služeb při obraně proti nevyžádané inzerci jsou odhadovány na sto korun měsíčně. Nekorektní je již samotná tvorba distribučních seznamů. Nejprve dojde k prvnímu použití a teprve potom má adresát možnost se bránit a žádat o vyřazení ze seznamu. I to jej však již stojí nemálo energie a času. Spaming má oproti papírovým reklamním letákům, jež nacházíme v poštovních schránkách, několik nepříjemných specifik. Přenáší část nákladů příjemce spamu: náklady hradí kromě odesílatele i poskytovatel připojení k internetu a příjemce, který platí za přístup a provoz internetu.

Levnější než reklamní letáky

Náklady na každou další kopii spamu jsou v podstatě nulové, odeslání tisícovky zpráv je levnější než při doručování papírové reklamy. Navíc je doručení bleskové. Tisíce spamových sdělení odčerpávají systémové zdroje, zejména přenosovou kapacitu a prostor na pevných discích, kde jsou dočasně „skladovány“. Zvláště u méně výkonných počítačů schránka brzy zabere spoustu místa a na skutečně důležité zprávy už nemusí být místo.

Jak se můžeme bránit?

Existuje několik způsobů jak se proti nevyžádané elektronické poště bránit. Nejjednodušší je nevyžádanou poštu bez čtení vyhodit. Další z možností vede cestou práva. Bohužel není nejschůdnější. Přestože na spaming zákon už pamatuje (zákon čís. 138/2002 ze dne 15. března 2002, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy). Marnost právního boje je bezvýchodná i z pohledu finančních nákladů a také z důvodu pomalé práce českých soudů. Formou námitky je naděje na úspěch mnohem větší. Můžete poslat protest spamerovu providerovi či přímo samotnému spamerovi. Někde to za vás dokonce udělá i poskytovatel emailové služby. Elegantní řešení nabízí stránka ncic.netmag.cz/spam, která pošle spamerovi odpověď: „Tato schránka neexistuje“. Spamer vás poté jistojistě vymaže ze své databáze.

Program, který spam vymaže

Nejúčinnější, i když většinou asi nejdražší, je využít speciální program, který by popsané spamové e-maily nestahoval a rovnou vymazal. Zde ovšem nastává kámen úrazu: software ještě není natolik inteligentní, aby se stoprocentní pravděpodobností odlišil spam do normální zprávy. Takovýchto programů existuje nemalé množství, některé jsou dokonce šířené jako shareware/freeware. Jedním z nich je program Spam Eater Pro. Využívá dvě metody: kontroluje doručovací adresu (spam většinou nemá v hlavičce uvedenu vaši adresu) a zároveň porovnává svou databázi s černou listinou známých spamerů. Většinou zachytí většinu nevyžádané pošty. Spam Eater existuje ve dvou verzích sharewarové (zkušební lhůta 30 dní, registrační poplatek 25 USD, která umožňuje spravovat více POP3 účtů atd.) nebo freewarové (zdarma šiřitelná). Více na stránkách firmy High Mountain Software: www.hms.com. Nejvíce nebezpečné jsou elektronické dopisy obsahující přílohy (např. obrázky), stahování korespondence o velikosti 1 MB přes modem může trvat v průběhu dne až několik desítek minut. O přicházejících e-mailech, objemnějších než 250 KB, se proto začíná oprávněně pochybovat. Na větší přílohy je proto dobré posílat avíza. Mezi obrannými profesionálními programy se nejvíce osvědčil SpamKiller (informace na adrese: www.spamkiller.com).

Nový software zdarma

Nový poměrně kvalitní software, který je k dispozici jako freeware, tedy zdarma, a účinně pomůže v boji proti nevyžádaným e-mailům, patří SpamPal (www.spampal.org.uk), 786 kB. SpamPal pracuje mezi e-mailovým klientem a e-mailovou schránkou a kontroluje během příjmu schránku. Zprávy, které považuje za spam, označí speciální hlavičkou. Emailového klienta pak stačí nastavit tak, aby označené zprávy byly přesměrovány do oddělené složky. Zde s nimi můžete pracovat, jak uznáte za vhodné. Rozhodně nebudou zobrazovány mezi běžnou poštou. Týká se především emailových klientů s větším objemem pošty. Na www.antispam.cz se lze dozvědět více, najít ukázky nejznámějších spamů, návody jak se spamovým útokům bránit a k nalezení je i černá listina spamerů.

Sedm pravidel pro minimalizaci rizika spamu

* Zrušte funkci preview ve-mailovém programu.

* Deaktivujte funkce Java a Active-X v internetovém prohlížeči, používejte jen to vyloženě nutné.

* Samozřejmostí by měl být aktuální antivirový program.

* Přílohy e-mailu uložte na disketu a prověřte je antivirovým programem.

BRAND24

* Neotvírejte přílohy zpráv od neznámých odesílatelů.

* Pozorně prověřujte neočekávané a podezřelé přílohy e-mailů od všech přátel.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).