Müsli je hustá věcička, okay?

23. července 2008, 13:57 - Martin Rychlík
23. července 2008, 13:57

Do škol zamíří v září celostátní časopis o zdravém stylu

„Hulil jsem trávu čtrnáct let a měl s ní ty nejlepší zážitky. Joint byl pro mě vždycky něco jako dýmka míru, obřad, při kterým jsem dokázal o věcech přemýšlet jiným způsobem. Pak se ale něco změnilo. Začalo se mi z toho dělat tak blbě, že jsem nemohl jíst, bavit se s lidma, nezvládal jsem myšlenky, pocity, nic,“ říká v rozhovoru pro nový školní časopis rapper a bývalý graffiti writer Vladimir 518. A tenhle chlapík obratem doplňuje, že ráno snídal banán a celozrnný chléb, nepije už tolik drinků, nejí maso (což je vražda), jezdí Prahou s taškami tříděného odpadu a bez cigár se cítí svobodnější… Časopis se jmenuje RedWay a jeho nulté číslo vyšlo v červnu nákladem 25 tisíc výtisků. Od září bude měsíčník zdarma rozesílán do všech základních škol v Česku. Cílovou skupinou jsou žáci ve věku jedenácti až patnácti let; vydavatelem „magu“ je Česká kardiologická společnost (ČKS) ve spolupráci s nakladatelstvím Labyrint. „Nápad vznikl v mé hlavě asi před třemi lety, když jsem se stal předsedou ČKS a položil si otázku, čím mohu v této funkci kardiologii zásadně a dlouhodobě pomoci,“ řekl týdeníku EURO profesor Michael Aschermann z 1. Lékařské fakulty UK. „A došel jsem k závěru, že by bylo správné pokusit se ovlivnit smrtící onemocnění číslo jedna v ČR – tedy ischemickou chorobu srdeční a obecně choroby srdce a cév – novou formou prevence zaměřenou již na děti školního věku.“ Výsledkem je RedWay, který se věnuje lifestylu, škole, vztahům, výchově k občanství i ekologii. „Dle zadání vydavatele má třetinu obsahu tvořit zdravý životní styl a dvě třetiny zábava či popkultura. Zdraví se snažíme dělat tak, aby z časopisu 'netrčelo', nebylo nudné a mentorující,“ vysvětluje šéfredaktorka Martina Ovestreet. Složité je třeba i uchopení dívčí rubriky – časopis nechce podporovat genderové stereotypy. Proto je členkou týmu zkušená psycholožka. Zaujmout by mělo i neotřelé vizuální DIY pojetí. „Stačí se podívat na marketingové strategie firem, které cílí na mladé lidi. Tam se s jiným přístupem už ani nesetkáte, všichni to více méně znají a používají,” říká artdirector a výtvarník Pasta Oner, jenž se při vytváření layoutu inspiroval neškolními časopisy Vapors, Vice, Juxtapoz, Garage, Rugged, českým Hype a dalšími. Pasta říká: „Školní časopisy z ciziny nás nijak nenadchly.” Z prvních tří set ohlasů na RedWay bylo 298 kladných a dva negativní, v nichž se hovoří o „anarchistickém plátku” a „pragocentrické grafice“.

Může to vůbec klapat?

Ředitel šestiletého Gymnázia Jižní Město Miroslav Hřebecký se konceptu nebrání: „Mohlo by to uspět – vše se komercionalizuje, a tak je třeba i prevenci halit do nejmodernějšího hávu. Koncentrace 'zdravých' informací mi přišla poměrně nízká, takže by to mohla být celkem nenápadná plíživá propaganda.“ Dle něj by bylo dobré podchytit i rubriky se zvláštním zaměřením na mladé kulturisty, sportovce či dietářky. Diktát lifestylu je neúprosný. „Už na gymnáziu se najdou studentky, které jí za pomoci nutričních tabulek,“ říká Hřebecký a dodává: „Design časopisu je na mne už moc cool… Jsem jiná generace. Ale to, že z grafiky nejsem odvázaný, bude signálem, že věc míří do černého.“
Opatrnější je mediální analytik Milan Kruml, jenž napsal i knihu o dějinách komiksu. „Ukazuje se, že veřejnost má tendenci považovat zdarma distribuovaná média za méně věrohodná. To zaprvé. Za druhé jde o časopis zaměřený na skupinu, jež má extrémně podezřívavý vztah k autoritám a všemu, co je jí prezentováno jako 'správné'. RedWay má velmi dobře propracovaný, graficky i stylisticky výborně zvládnutý obsah. Obávám se však, že ani to pro úspěch nemusí být rozhodující.“ Budou mít zájem inzerenti? „Možná ano, rozhodne řada faktorů – náklad, pověst, ale i lákavá možnost oslovit atraktivní cílovou skupinu, byť médiem, které čtenáři třeba jen zběžně prolistují,“ zamýšlí se Kruml.
Odlišnou cestou by se vydal dětský psycholog Václav Mertin z FF UK. „Myslím, že by bylo efektivnější, kdyby kardiologové vstoupili do existujících projektů – například Bravo, Cosmogirl či jak se jmenují – a v nich podporovali své poznatky. Každý pokus měnit stravovací i životní návyky mladé generace však stojí za ocenění.“ Časopis dle něj rozhodně nebude škodit. „Navíc, pokud nejde o státní peníze, tak ať si každý dělá, co chce. Kdyby šlo o peníze státní, byl bych proti,“ doplňuje Mertin.
A o státní peníze rozhodně nejde. O finanční jištění nultého čísla se postaral Ochranný svaz autorský (OSA), který chystá kampaň proti hudebnímu pirátství, Profimedia (výhodně poskytuje fotografie) nebo farmaceutické společnosti Servier a Johnson & Johnson. Do budoucna se chystá i product placement „nezávadných“ firem – první bude FujiFilm, který sponzoruje výrobu nástěnné mapy Tokia. „Finance jsem zpočátku podceňoval a myslel, že zaujmeme tím, že na rozdíl od peněz vyhozených za plakátky a brožury o kouření či obezitě vytvoříme systematické a chytré ovlivňování. A že získáme peníze z ministerstev. Zkoušeli jsme i evropské fondy, ale zatím to nevyšlo,“ vypráví profesor Aschermann. A uzavírá: „Hledáme dál 'strategického partnera', který se bude moci chlubit, že dělá největší projekt prevence kardiovaskulárních nemocí pro děti na světě.“

* Martina Overstreet
Zdraví jako kult „Na to, abychom dětem něco sdělovali, jsme už asi moc staří. Ale mohou to za nás dělat popkulturní vzory: Vladimir 518, Sámer Issa, Kay Buriánek ze Sunshine. Oni musejí ukazovat, nakolik je lifestyle prezentovaný ve videoklipech jen stylizace, pohádka, a upřímně přiznat, že na to, aby dokázali dvě hodiny makat na pódiu, musejí žít jinak. Trochu o sebe pečovat,“ tvrdí šéfredaktorka Martina Ovestreet, jež má zkušenosti z médií (Nova, Právo, Art&Antiques, Time IN, Metro, Clique), ale publikovala i knihu o historii pražské graffiti scény In Graffiti We Trust (2006). EURO: Jak jste se dostala k projektu RedWay? OVERSTREET: Profesor Aschermann je vizionář, kardiolog, který profesně už všeho dosáhl a tudíž si může dovolit věnovat se „idealistickým“ projektům. Nějak si mne vybral, pár lidí mne doporučilo, možná jej pobavila i knížka o graffiti. Na první schůzce mi představil velkolepý záměr, jak zprostředkovat mladým zdravější způsob života. V projektu nešlo jen o časopis, ale i soutěže, open air festivaly, sportovní akce, denní portál… Já říkala: 'Jasně, ale to je práce na patnáct let. Hele, začneme tím časopisem a webem a postupně budeme přidávat.' EURO: Prý počítáte výhledově s nákladem až 100 tisíc kusů? OVERSTREET: Je to spočítáno tak, aby náklad činil až 200 tisíc. Uvidíme. V ČR je nyní 4500 škol, nás zajímají ZŠ a osmiletá gymnázia od primy do kvarty. Kdyby do každého subjektu šlo 50 kusů, pak je možné zasáhnout milionovou populaci, protože čtenost prvního čísla je asi pětinásobná. V budoucnu se chystáme i do auditu. EURO: Za celostránkový inzerát účtujete 100 tisíc korun… OVERSTREET: To je základní cena, která se dá upravovat. Ale s nákladem 25 tisíc a s tím, že jdeme do exkluzivního prostředí, kde není konkurence, mi cena nepřijde přehnaná. Rádi bychom vše drželi tak, aby inzerovat v RedWay bylo pro firmy prestiží. Není možné mít reklamy vizuálně hnusné nebo ty, které jdou proti konceptu časopisu. Takže nikdy nebudeme mít McDonald´s jako v Ábíčku, bonbony či „fašounské“ oblečení. EURO: Je pro čtenáře uvěřitelné, že rappeři snídají müsli a nekouří? OVERSTREET: Nevím, ale když to o sobě říkají, asi je to pravda, takže čtenáři by se s tím měli smířit, hehe. Pro čtrnáctiletého člověka je zdraví bezcenná věc. Co by se staral, když ho nic nebolí! Důležitější jsou zážitky, frajeřina, místo v partě. Potřebujete objevovat hranice. Sami. A když se vám do toho někdo plete a furt říká: jez zeleninu, sportuj, a ukazuje vám pitomé letáky, vzbudí leda tak vaši nedůvěru. Chcete zlobit. A popkultura vám předkládá obrazy romantických antihrdinů, kteří se sice huntují, ale vypadají pořád krásně. Takže kdybyste ze zdraví udělal underground, nějakou nedostižnou, tajnou a magickou věc, tak děti úplně otočí a budou dobrovolně klikovat a dřepovat. To by mě bavilo. Dělat ze zdraví takovej jako zakázanej kult… Ale karty jsou rozdané, každý cpe do teenagerů zdraví horem dolem, takže jediné, co zbývá, je přidat k tomu trochu fresh atmosféry. Aspoň náznak, že víme, jaký se píše letopočet. *
BOX
Život na červeno Fakta o časopisu RedWay
- Zábavný měsíčník o zdravém stylu
- Zdarma pro žáky ZŠ a osmiletých gymnázií
- Bude distribuován do 4500 škol v ČR
- Plánováno deset čísel ročně, minimálně 64 stran
- Náklad 25 000 výtisků, v plánu až 100 000
- Cena inzerce je 100 tisíc Kč za celostránku
Nálepka: www.redwaymag.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít